مجيد مردانيان ـ عكاس روزنامه قدس: عكاسي ايران را با عكسهاي خبرياش در دنيا ميشناسند
«شخصيت خاصي را در دنياي عكاسي رو نكردهايم؛ بنابراين جايگاه عكسمان در گمنامي است».
مجيد مردانيان، كارشناس ارشد عكاسي است. او از سال 1376 با عكاسي در روزنامهي قدس فعاليت مطبوعاتي خود را آغاز كرد. هنوز عكاس پركار اين روزنامه است؛ ضمن آنكه عكسهاي او در نشريات خارجي هم به چاپ ميرسد.
او معتقد است: بدون تدوين قانوني مدون، گشايشي در محدودهي محدود عكاسان مطبوعاتي و خبري نخواهد شد.
وي در گفتوگو با خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بر ضرورت تدون قانوني فراگير با ديدي دستكم 50 ساله دربارهي عكاسي خبري و مطبوعاتي تاكيد كرد.
اين عكاس خبري و مطبوعاتي با اشاره به عملي شدن تشكيل انجمن ملي عكاسان ايران گفت: اين انجمن سالها پيش بايد شكل و در صدر انجمنهايي با نام عكاسي قرار ميگرفت. چنانچه در كشورهاي پيشرفته عمر اين انجمنها به قدمت نيم قرن يا بيشتر ميرسد.
وي گفت: اگر در تشكيل اين انجمن باندبازي صورت نگيرد و هدف تنها معرفي عكاسان، انتشار كتاب صد سال عكس ايران، انتشار بهترين عكسهاي قرن ايران، جهتدهي صحيح، مدرن و بهروز عكاسي ايران و نيز معرفي عكاسان به آژانسها و انجمنهاي معتبر دنيا باشد، به طور قطع، تا 10 سال آينده نتيجهاي چشمگير خواهد داشت.
مردانيان تاكيد كرد: نبايد هميشه منتظر اتفاق تازهاي باشيم. مگر ما خود بايدها و نبايدها را نميدانيم؟ نميدانيم بايد يكديگر را باور كنيم، با علم روز پيشرفت كنيم، مطالعات خود را افزايش دهيم، از تجربههاي اساتيد بزرگ خارجي استفاده كنيم، سفر كرده و نيز از طريق اينترنت هر روز با انجمنهاي معتبر دنيا با ارتباط كسب تجربه كنيم؟ باور كنيد آن اتفاق خواهد افتاد و نه به جادو نياز است و نه به جمبل.
مردانيان نقدهايي به دوسالانه اخير عكس تهران نيز دارد. وي عنوان كرد: طي زمان برگزاري بحثهايي بود و نامهربانيهايي با عكاسان خبري شد. براي من عجيب است چهطور ميشود كه در شرايطي كه عكاسي ايران را با عكاسي خبري در دنيا ميشناسند، دستاندركاران بينال عكس تهران با ابراز اينكه عكاسي خبري ايران مرده، دست رد به عكسهاي عكاسان خبري زدند!؟ چگونه است كه عكاساني كه در سال شايد 10 حلقه عكاسي نكردهاند ميتوانند جزو عكاسان ايراني مطرح شوند، اما عكاس خبري كه گاهي در روز 10 حلقه عكاسي ميكند، جايگاهي در اين زمينه نداشته باشد؟
وي اضافه كرد: متاسفانه كسي كه مدعي مرده بودن عكاسي خبري شده، در 10 سال گذشته يك عكس مطرح نگرفته كه نسل جديد بداند چندمرده حلاج است.
عكاس روزنامهي قدس ادامه داد: آقايان در زماني كه قحطالرجال بود ـ زمان انقلاب ـ چند عكس گرفتند و شانس هم آوردند كه عكاس ديگري نبود، شناسنامهي كاري آقايان تنها و تنها انقلاب بود كه كار هر كسي ميتواند باشد؛ چراكه اصلا نيازي به حرفهيي بودنشان نبود و كافي بود چشمهايشان را ببندند و دكمهي شاتر را فشار دهند، آنوقت ميشدند عكاس.
او چنين عنوان كرد: در جنگ هم كه جرأت نداشتند در خط مقدم باشند و عكاسي كنند، بيشتر در پادگانهاي تهران عكاسي جنگ ميكردند. البته بعضي وقتها شجاعت به خرج ميدادند و در خرمآباد يا اهواز كه كيلومترها تا منطقه و نه تا مرز فاصله داشت، ميرفتند و چند عكس بچگانه ميگرفتند و حالا با همان چند عكس ميخواهند خود را ثابت كنند.
مردانيان به خبرنگار ايسنا گفت: آن زمان بچههايي بودند كه عكسهايشان معرف كارشان بود و اينان كه مدعياند، يك دهم كار آنان را نكردند.
وي با نام بردن از سعيد جانبزرگي، محمود بدرفر، علي فريدوني و... كه هيچگاه در پي به دست آوردن مقامهايي اينگونه نبودند، عنوان كرد: كافي است كارهاي اين دو گروه را با هم مقايسه كنيد تا ببينيد چه كسي عكاس است.
او در عين حال تصريح كرد: نياز شديد به عكاسي در رشتههاي ديگري چون معماري، طبيعت، آوانگارد و غيره است اما نه به صورت تقليد و نه با دوز و كلك و ادا درآوردن.
مردانيان در پايان با اشاره به عكس برگزيدهي دوسالانهي عكس تهران گفت: اگر بپرسيد چرا اين عكس را انتخاب كرديد، دلايلي ميآورند كه يك دانشجوي ترم اولي هم به آنها خواهد خنديد. البته منظورم همه كارها نبود؛ چراكه كارهاي خوبي هم بود كه اميدواري را با خود دارد؛ اما...
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات