• یکشنبه / ۲۶ بهمن ۱۳۸۲ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8211-09701

«اهالي تئاتر در سال 82» هادي مرزبان؛ خاطرات كارگردان نقش اول

«اهالي تئاتر در سال 82»
هادي مرزبان؛ خاطرات كارگردان نقش اول
هادي مرزبان، كارگردان تئاتر كشور از جمله كارگردان‌هاي پيشكسوت حيطه‌ي نمايش است كه همواره با اجراي دقيق و موشكافانه نمايش‌هايي - عموما نمايشنامه هاي اكبر رادي - همواره توجه منتقدان و علاقمندان تئاتر ايران را به خود جلب كرده است. بخش تحقيق و گزارش‌هاي هنري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) نگاهي به فعاليت‌ها، سخنان و اجراهاي وي در سال گذشته داشته است . هادي مرزبان در آستانه‌ي روز جهاني تئاتر اظهار داشت: خوشبختانه، هنرمندان تئاتر ما هميشه همه چيز، حتي عمرشان را به پاي هنرشان گذاشته‌اند و هنرمنداني هستند كه از جان ايثار مي‌كنند اما اميدواريم كه مديريت‌ها نيز به گونه‌اي باشد كه با اين سخت‌كوشي هنرمندان، همخواني و هماهنگي داشته باشد. مرزبان اوايل سال جاري اعلام كرد: حدود سه ماه است كه گروه ما كه بيش از 42 بازيگر هستند، منتظر است، تا زمان اجراي نمايش ”‌خاطرات هنرپيشه نقش دوم” نوشته بهرام بيضائي به ما اعلام شود اما متاسفانه هنوز مسئولين هيچ مطلبي به ما نگفته‌اند. وي اواخر ارديبهشت ماه اعلام كرد: اين نمايش مهرماه امسال در تالار سنگلج به روي صحنه مي‌رود. هادي مرزبان 20 خرداد مامه سال جاري در حالي كه نمايش ” خاطرات هنرپيشه نقش دوم” را به اجرا برده بود با اشاره به نمايشنامه ” نوبت ديوانگي” يا طلسمات شمس تبريزي نوشته پرويز زاهدي به ايسنا گفت: حدود يك ماه است كه اين نمايشنامه را براي تصويب به مركز داده‌ام و به آن‌ها گفته‌ام كه اين نمايشنامه را به شرطي كار مي‌كنم كه قبل از جشنواره تئاتر فجر آن را اجرا كنم، بعد آن را به جشنواره مي‌برم ولي هنوز پاسخ به من داده نشده است. مرزبان، شهريور ماه نيز اعلام كرد: اصولا به بخش مميزي شوراي نظارت و ارزشيابي اعتقادي ندارم. هيچ كس به اندازه‌ي خود هنرمند با قوانين و مقررات خاص حرفه‌اي خودش آشنا نيست بنابراين اعمال مميزي در كار شورا ضرورتي ندارد كار شوراي نظارت بايد جنبه هنري داشته باشد. اوايل آبان ماه هادي مرزبان با حضور در نشستي كه در ايسنا به خاطر اجراي نمايش خاطرات هنرپيشه نقش دوم برگزار شد، گفت: اجراي اين نمايش هم مانند بسياري ديگر از نمايش‌ها نوعي سياه مشق و اتود بود تا بتوانيم از اين كانال عبور كنيم و براي اجراي عمومي سالن بگيريم و در اجراي عمومي تقريبا به انچه كه مي‌خواستم رسيديم. اواخر همان ماه مرزبان از عدم پرداخت دستمزد خود و گروه نمايشي‌اش به شدت انتقاد كرد و گفت: ما واقعا في سبيل‌الله بر روي صحنه كار مي‌كنيم. من و گروه نمايشي‌ام پس از پنج‌ ماه يك ريال هم نگرفته‌ايم. مرزبان همچنين درباره تعهد بازيگران به اجرا و مشكلات‌شان گفت: با قرارداد نمي‌توان بازيگر را متعهد كرد در هيچ محكمه عقلي، عشقي و فكري پذيرفته نيست كه بازيگري، صحنه را به هر دليل ترك كند. مرزبان در گفت‌وگو با ستاد خبري نخستين جشنواره سراسري تئاتر ماه، رشد و ترقي هنر تئاتر را در گرو اين دانست كه اهالي تئاتر براي تئاتر تصميم بگيرند. اوايل بهمن ماه هادي مرزبان اعتراض خود را به چگونگي برگزاري جشنواره تئاتر فجر اعلام كرده و اظهار داشت: من با چگونگي برگزاري جشنواره تئاتر فجر مشكل دارم. بايد تئاترها ابتدا در طي سال در معرض ديد تماشاگران قرار بگيرند و از بين آن‌ها اثار منتخب براي اجرا در جشنواره برگزيده شوند. يعني بهترين‌ها در جشنواره شركت كنند نه اينكه همه آدم‌ها ” هول هول” در جشنواره شركت كنند. متاسفانه در كشور ما جشنواره برگزار مي‌شود براي اينكه تنها جشنواره‌اي برگزار شده باشد. هادي مرزبان 18 بهمن ماه پس از برگزاري جشنواره تئاتر فجر نيز اعلام كرد: گرچه در جشنواره فجر امسال حضور نداشتم نمي‌توانم بگويم كه شاهد پيشرفت تئاتر ايران در اين سال‌ها نبوده‌ام. مرزبان همچنين خبر از آغاز تمرين نمايش نوبت ديوانگي نوشته پرويز زاهدي در اواسط فروردين ماه آينده داد و اظهار اميدواري كرد كه اين نمايش را در مرداد و شهريور ماه سال 83 به روي صحنه ببرد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha