• دوشنبه / ۲۷ بهمن ۱۳۸۲ / ۱۲:۴۸
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8211-09567

«اهالي تئاتر در سال 82» پري صابري و تمرين روي بام تئاتر شهر

پري صابري، كارگردان و نويسنده تئاتر كشور همواره كوشيده است با نگاهي عميق به متون ادبي كهن ايراني آثار قابل توجه و اعتنائي براي اهالي و علاقمندان تئاتر فراهم آورده و به روي صحنه ببرد. بخش تحقيق و گزارش‌هاي هنري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) نگاهي به فعاليت‌ها، صحبت‌ها و اجراهاي وي در يك سال گذشته خواهد داشت. پري صابري كه درباره‌ي خصوصي سازي در تئاتر ايران اظهار داشته بود “تئاتر بدون حمايت، به مثابه يك نهال بي‌رمق است” معتقد است: در تمام دنيا رسم بر اين است كه شركت‌هاي بزرگ اقتصادي، صنعتي، نفتي و ... به حر كت يك كار فرهنگي كمك مي‌كنند و دولت هم راه را براي آن‌ها باز مي گذارد. اما اگر چنين كارهايي در دست افراد امين و صيقل نيافته بيافتد امكان دارد آنچه را كه ما مي‌خواهيم به دست نيايد، پس همواره بايد نظارت عملي يك فرد آگاه به اين مقوله باشد. پري صابري در نخستين روزهاي سال جاري در گفت‌وگو با خبرنگار هنري ايسنا، اظهار داشت: متن نمايش ليلي و مجنون را نوشته‌ام و اگر فرصت و امكانات براي اجراي آن فراهم شود، شروع به تمرين مي‌كنم. وي در روز جهاني تئاتر نيز گفت: به عنوان كسي كه دست‌اندركار تئاتر هستم، آينده تئاتر ايران را روشن مي‌بينم، زيرا اگر افق پيش رويم روشن نباشد، بايد كار كردن را كنار بگذارم. صابري اوايل تير ماه نيز از وضعيت مبهم تالار وحدت انتقاد كرده و افزود: تئاترهاي من، تنها در تالار وحدت جواب مي‌دهد ولي متاسفانه تالار وحدت هنوز وضع مشخصي از نظر مديريت ندارد. اواخر مرداد ماه اعلام شد: پري صابري نمايش سوگ سياوش را مهر ماه در سالن اصلي مجموعه تئاتر شهر به روي صحنه مي‌برد وي در همان ايام مشغول تمرين اين تئاتر به روي پشت‌بام تئاتر شهر بود. پري صابري محدوديت‌هاي مالي و كمبود بودجه را مهم‌ترين عامل تشكيل نشدن گروه‌هاي حرفه‌اي تئاتر در ايران دانسته مي‌افزايد: قول تشكيل گروه‌هاي حرفه‌اي تئاتر، در حد حرف باقي ماند. گروه‌هاي تئاتر در ايران حرفه‌اي نيستند به خاطر اينكه هرازگاهي كار مي‌كنند يك بازيگر حرفه‌اي بايد مدام كار كند نبايد يك روز كار كند و شش ماه گرسنگي بكشد. پري صابري 19 آبان ماه با حضور در ايسنا طي يك نشست خبري درباره نمايش سوگ سياوش گفت: اين نمايش داستان آدم‌هاي قديس و پيامبر گونه‌اي است كه براي رسيدن به حقيقت خون مي‌دهند و تاكيد كرد: من با تمام جنبش‌هاي فمنيستي مخالف‌ام ولي معتقدم نبايد حقوق زنان پايمال شود. صابري يك هفته بعد، از ضعف اطلاع‌رساني مركز هنرهاي نمايشي انتقاد كرد و افزود: دوستانم نيز از اجراي نمايش من ـ سوگ سياوش - خبر ندارند. وي اوايل آذرماه در گفتگو با ايسنا اعلام كرد: اگر امكانات اجرايي قوي در اختيارم قرار داده شود دوست دارم يك نمايش كمدي به روي صحنه ببرم و اجراي نمايش ” بابا نشاط” برگرفته از داستان ملانصرالدين برنامه بعدي من را تشكيل مي‌دهد. اواخر دي ماه نيز اعلام شد: پري صابري دو نمايش ” سوگ سياوش”‌و ”‌شيخ مغان” را در پاريس به روي صحنه مي‌برد. اين اجراها به دعوت دفتر يونسكو در فرانسه اجرا مي‌شوند. صابري، اوايل بهمن ماه از بي توجهي به مسائل فرهنگي در ايران انتقاد كرده و گفت: متاسفانه فرهنگ و هنر جايگاه لازم خود را هنوز در كشور ما به دست نياورده است. وي افزود: بدون رودربايستي بايد عرض كنم كه در سياست‌گذاري‌هاي كلان به مسائل فرهنگي بي‌توجهي قابل توجهي مي‌شود.اگر از رشد فرهنگي كشور غافل شويم، لطمات جبران‌ناپذيري نصيب ما خواهد شد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha