• جمعه / ۲۱ شهریور ۱۳۸۲ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8206-08700

«به بهانه‌ي تجليل از دكتر هوشنگ كاووسي در جشن سينماي ايران» منتقد، فيلمساز و مخترع “ فيلمفارسي”!

امسال و در هفتمين جشن خانه‌ي سينما از 5 تن از هنرمندان سينماگر كشور تجليل مي‌شود. به اين بهانه، خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) مروري بر كارنامه‌ي كاري دكتر هوشنگ كاووسي به عنوان يكي از اين 5 هنرمند دارد. بنابه بررسي بخش تحقيق و گزارش‌هاي هنري ايسنا، امير هوشنگ كاووسي كارگردان، منتقد و استاد سينما، در سال 1301 در تهران متولد شد. او براي شروع فعاليت علمي خود در حوزه سينما، وارد مدرسه عالي سينمايي ”‌ايدك” شد و به همين دليل از رشته حقوق انصراف داد. كاووسي بعدها براي ادامه تحصيلات خود، وارد دانشكده ادبيات ” سوربن” شد و در رشته فيلم‌شناسي تحصيل كرد، سپس پايان‌ن امه خود را در زمينه سينماي كمدي جهان نوشت. بعد از بازگشت به ايران، دكتر كوشان، به او پيشنهاد ساخت فيلم تاريخي، يوسف و زليخا” را داد ولي كاووسي قبول نمي‌كند و به جاي آن پيشنهاد ” ساناسار خاچاطوريان” را براي ساخت فيلم ” ماجراي زندگي” در سال 1333 مي‌پذيرد، هرچند كه به دليل كند پيش رفتن كار، صاحبان فيلم، ادامه آن را به ”‌نصرالله محتشم” سپردند. كاووسي كه امروز بيشتر به عنوان منتقد سينمايي شناخته شده است، پس از كوشش‌هاي ناموفق خود در فيلمسازي، ابتدا در مجله ” روشنفكر” و سپس در فردوسي، شروع به كار كرد. نقدهاي جنجالي و اغلب پرخاشگرانه او در نفي جريان موسوم به ” فيلمفارسي” از ديرباز مورد توجه همگان بود. او در تمامي مقالاتش نهايت كوشش را مي‌كرد تا سينما را به يك محور ” جدي” معرفي كند و حتي اگر او نقد فيلم مي‌نوشت، كمي هم درباره مختصات سينما حاشيه‌ مي‌رفت. كاووسي حتي در دوره‌اي كه معاون اداره كل امور سينمايي و رئيس اداره نمايش وزارت فرهنگ و هنر (1345) بود، نيز با اين روند رو به رو شد فيلم‌هاي تجاري مبارزه مي كرد. او بعدها براي آموزش عملي سينما، فيلم‌هاي ” هنده روز به اعدام” 1325 و ”‌خانه كنار دريا” را ساخت. بعدها در سال 1336 ”‌سينه كلوب ايران” توسط وي افتتاح شد و روزهاي يكشنبه در سينما ” نياگارا” معروف‌ترين فيلم‌هاي دنيا چون ” هفت سامورائي”، ” همشهري كين”‌ و ... را نمايش مي‌داد. دو سال بعد 1338 او اولين فستيوال جهان فيلم تهران را برگزار كرد و در سال 1340 به عنوان صاحب امتياز و مدير مجله ”‌هنر و سينما” آغاز به كار كرد. كاووسي به عنوان پايدارترين منتقد نسل اول، نزديك به پنج دهه، با شور و اشتياق نوشت و در كارنامه سينمايي خود، كارگرداني فيلم ناتمام ”‌وقتي كه آفتاب غروب مي‌كند” 1338، بازي در فيلم‌هاي ” تار عنكبوت” به كارگرداني مهدي ميرصمدزاده 1342 و ” بي‌تا” به كارگرداني ” هژير داريوش” 1351 دارد. كاووسي علاوه بر تمام اين كارها،‌نويسندگي و تهيه‌كنندگي برنامه سينمايي ” تصويرها و سايه‌ها” را نيز در سال 1354 به عهده داشت و به عنوان دستيار سوم ” كلود اونان لارا” در فيلم ” هفت گناه كبير” و دستيار ” ژان پل لوتايوا” در فيلم بنگاه زناشوئي فعاليت داشت. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha