• جمعه / ۲۱ شهریور ۱۳۸۲ / ۱۰:۵۸
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8206-08544

«به بهانه‌ي تجليل از مازيار پرتو در جشن سينماي ايران» فيلمبردار قيصر، هزاردستان و مجموعه‌ي امام علي(ع)

امسال و در هفتمين جشن خانه‌ي سينما از 5 تن از هنرمندان سينماگر كشور تجليل مي‌شود. به اين بهانه، خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) مروري بر كارنامه‌ي كاري مازيار پرتو به عنوان يكي از اين 5 هنرمند دارد. مازيار پرتو، از نخستين دانش آموختگان كلاس‏هاي آموزش تخصصي فيلم برداري بود كه در آذر ماه 1332، توسط يك فيلم‏بردار، مشاور امور تعليم و تربيت و بعد از آن در هيات سينمايي از طرف دانشگاه سيرالكيوز آمريكا در ايران تشكيل شد. او در اواخر دهه‏ي و دهه‏هاي بعدي در كنار محمد قلي سيار، هوشنگ شفقي، پرويز مسغوف، هژير داريوش، منوچهر طياب و تقريبا همه كارگردانان فعال «فرهنگ و هنر» به عنوان فيلم بردار شروع به كار كرد. در اواسط دهه چهل، مصطفي اسكويي كه در مسكو درس تئاتر خوانده بود، پس از تاسيس «سينما - تئاتر ملي ايران» (آناهيتا درصدد برآمد تا فيلمي با نام «وامپير - زن خون‏آشام» 1346 بسازد.) پس «فرهنگ و هنر» بخشي از امكاناتش را در اختيار اسكويي قرار داد و مازيار پرتو نيز به عنوان فيلم بردار اين كار انتخاب شد. هر چند كه اين فيلم تجربه چندان چشم‏گيري براي پرتو به حساب نيامد. بعد از آن پرتو با مشاركت «فريدون قوانلو» و «نقي معصومي» فيلم «زمزمه محبت» را در سال‏هاي 50 - 49، براي «امير شروان» فيلم‏برداري كرد، كه البته اين فيلم تا سال 59 اجازه نمايش نگرفت. پرتو همچنين فيلم‏هاي مستند زيادي را فيلم‏برداري كرده است كه از بين آنها مي‏توان به «شقايق سوزان» به كارگرداني هوشنگ شفقي 1342، «ندامتگاه» به كارگرداني كامران شيردل 1342، «گود مقدس»، (1345) و فيلم كوتاه داستاني «جلد مار» به كارگرداني هژير داريوش، «خانه كنار دريا» به كارگرداني هوشنگ كاووسي 1342 و «هاشم خان» به كارگرداني «محمد زرين دست» 1345 اشاره كرد. در اين مدت، پرتو براي فرهنگ و هنر فيلم‏برداري مي‏كرد ولي بعد از مدتي از آنها جدا شد و فيلم «سه ديوانه» به كارگرداني جلال مقدم (1347) را فيلم برداري كرد. و با مجموعه اين تجارب بود كه او فيلمبرداري «قيصر» مسعود كيميايي را به عهده گرفت، استفاده مطلوب پرتو از دوربين فيلمبرداري در اين فيلم، به نوبه خود نقطه تحولي در سينماي ايران بود. او با استفاده از تجارب خود در فرهنگ و هنر و فيلمبرداري فيلم‏هاي مستند، تقريبا هفتاد درصد «قيصر» را با دوربين روي دست كار كرده است و به همين دليل اين فيلم در انتقال حس پر التهاب داستان، به مخاطب كاملا موثر است. از ديگر كارهاي او مي‏توان به فيلمبرداري فيلم‏هاي «مردان روزگار» 1348، گرگ بيزار 1352، طوقي 1349، دور دنيا با جيب خالي 1349، دل‏هاي بي‏آرام 1350، هميشه قهرمان 1351، گل پري جون 1353، بابا گلي به جمالت 1355، سرباز 1356، اشاره كرد. از كارهاي قدرتمند او در عرصه تلويزيون نيز، فيلمبرداري سريال «هزاردستان» به كارگرداني علي حاتمي 66 - 57، فيلم تاريخي «روز واقعه» به كارگرداني شهرام اسدي 1372 و مجموعه امام علي(ع) به كارگرداني «داوود ميرباقري» 1375 است. پرتو، در گفت‌وگويي با خبرنگار سينمايي ايسنا، با اظهار اميدواري نسبت به اينكه اين تقدير، علامت بازنشستگي نباشد، گفت: من هنوز هم انرژي دارم و كارم را به درستي مي‏دانم. از طرفي پنجاه سال تجربه همراه خود كه دارم كه اميدوارم دست‌اندركاران سينما و حتي تلويزيون از آن استفاده كنند. وي اضافه كرد: متاسفانه امروز كمتر سراغ من مي‏آيند و اين هم فقط مشكل من نيست، بلكه خانواده پيشكسوتان سينما بي‏كار هستند. از طرفي وقتي ما دو يا سال كار نكنيم، تمام حس خلاقيت و ابتكارمان هم از بين مي‏رود. پرتو در ادامه با اشاره به وضعيت كنوني سينماي ايران، گفت: جواناني كه امروز سينما را در دست گرفته‏اند، خودشان را به آب و آتش مي‏زنند تا موفق شوند و البته موفق هم هستند ولي مشكل ما عقب بودنمان به لحاظ تكنيكي از تمام دنيا است. وي تصريح كرد: بخش فني ما هنوز هم همان امكانات و وضعيت گذشته را دارد و متاسفانه تماس لابراتوارهاي ما با دنيا خيلي كم است، پس مجموعه اين شرايط مشكلات سينما را به وجود مي‏آورد. پرتو در ادامه در خصوص رقابت بين فيلم‏هاي شركت كننده در جشنواره گفت: اكثر كارهاي شركت شده، براي جوانان بود و به همين لحاظ يك ناپختگي در تمام آنها ديده مي‏شد ولي روي هم رفته كارها خوب، تميز و قابل ستايش است. وي اضافه كرد: در اين جشن همه كارگردانان كار نمي‏كنند و اگر زماني قرار باشد در حدود صد يا بيشتر فيلم ساخته شود و همه هم كار بكنند، آن وقت رقابت ايجاد مي‏شود. وي با اظهار تاسف از چگونگي فعاليت تهيه كنندگان و كارگردانان به ايسنا گفت: امروزه تهيه كنندگان اهميت به نفس كار نمي‏دهند و فقط دنبال اين هستند كه كمتر پول بدهند و سريع‏تر كارشنان تمام شود. پرتو در پايان گفت: فيلمبردار عاشق كارش است و دوست دارد تمام وقت كار كند، و هر كاري را كه شروع كنيم، حكم يك كار جديد را دارد و به همين دليل بايد تمام ابتكار و خلاقيت خود را در آن كار خلاصه كنيم. از طرفي برخي مواقع من خودم يك كار را خيلي دوست دارم و روح و ذهنم هم به دنبال آن بوده و ولي در مجموع كار موفقي در نيامده است. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha