• دوشنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1403073022807
  • خبرنگار : 71342

این آثار برای همه مناسب نیست!

این آثار برای همه مناسب نیست!
عکس تزیینی است

محدودیت سنی برای تماشای آثار نمایشی، مقوله‌ای است که در جهان تعریف شده ولی در کشور ما عموما چندان جدی گرفته نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، پیش از این اغلب دلگیری هنرمندان تئاتر از تعریف نشدن گروه سنی کودکان و نوجوانان بود چراکه سبب می‌شد نمایش‌های کودک از نوجوان تفکیک نشود. هرچند در کشور ما تئاتر نوجوان، به ندرت روی صحنه می‌رود ولی این مساله یعنی در هم آمیزی تئاتر کودک و نوجوان، در رویدادهایی مانند جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به چشم می‌آید و همین مساله هم نارضایتی خانواده‌ها را به همراه دارد و هم سبب می‌شود یک اثر نمایشی به خوبی نتواند مخاطب هدف خود را به سالن بکشاند.

با این حال در سالن‌های عمومی تئاتر که ویژه گروه‌ سنی بزرگسالان تعریف شده، این مساله کمتر به چشم می‌خورد و تا چند سال پیش تماشای اغلب آثار نمایشی برای تماشاگران بالای ۷ سال مجاز بود.

در چند سال اخیر اما با افزایش چشمگیر سالن‌های تئاتر و نیز تفاوت آثار نمایشی و  تغییر سلیقه تماشاگران، به نظر می‌رسد تعریف گروه سنی برای سالن‌های بزرگسال نیز به امری ضروری تبدیل شده است. تجربه اخیر اجرای نمایش «پپرونی برای دیکتاتور» به کارگردانی علی احمدی در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر ثابت کرد که مقوله گروه سنی باید بیش از این جدی گرفته شود. حضور بازیگرانی مانند پژمان جمشیدی و محسن کیایی در این نمایش سبب شد تا خانواده‌های زیادی به تماشای آن علاقه‌مند باشند و گاه در سالن نمایش کودکان و نوجوانانی دیده می‌شدند که این نمایش مناسب گروه سنی آنان نبود.

در حال حاضر بیشتر آثار نمایشی برای تماشاگران بالای ۱۲ سال تعریف شده‌اند ولی نمایش‌هایی هم هستند که با وجود نام‌های غلط‌انداز خود، مناسب گروه سنی نوجوان نیستند و اگر نگاهی به سایت‌های فروش بلیت بیندازید، مشخص می‌شود که هم‌اکنون نمایش‌های متعددی برای تماشاگران بالای ۱۵ و حتی ۱۹ سال تعریف شده‌اند.

در این گزارش نگاهی به این نمایش‌ها داریم.

فرهنگسرای نیاوران این روزها میزبان نمایش «باغ شب‌نمای ما» یا «قبله عالم» به کارگردانی هادی مرزبان است. این نمایش هر شب راس ساعت ۲۰ و سی روی صحنه می‌رود و گروه سنی تماشاگران آن بالای ۱۵ سال تعریف شده است.

«درخت لیمو» به کارگردانی نازنین اردویی، دیگر نمایشی است که این روزها در تماشاخانه سیمرغ روی صحنه می‌رود. این نمایش هم برای تماشاگران بالای ۱۵ سال تعریف شده و هر شب ساعت ۱۹ اجرا دارد.

«فلو» به کارگردانی فاطمه محمدعلی و علی ریاحی، دیگر نمایشی است که محدودیت سنی دارد.

این نمایش ساعت ۲۰ و سی دقیقه در تالار انتظامی خانه هنرمندان ایران و برای تماشاگران بالای ۱۵ سال اجرا می‌شود.

«گور پلاس» عنوان نمایشی به کارگردانی شهاب مهربان است، این اثر نمایشی که این روزها در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا دارد، هر شب ساعت ۲۰ به صحنه می‌رود و گروه سنی تماشاگران آن، افراد بالای ۱۵ سال تعریف شده است.

«خاک سفید» به کارگردانی محمدرضا هلال‌زاده دیگر نمایشی است که محدودیت سنی دارد.

این اثر نمایشی که برای چندمین بار در قالب اجرای عمومی روی صحنه می‌رود، حالا هم در خانه نمایش «دا» در حال اجراست و هر شب ساعت ۲۱ و سی دقیقه برای تماشاگران بالای ۱۹ سال به صحنه می‌رود. این اثر نمایشی بیشترین محدودیت سنی را برای تماشاگران خود قائل شده است.

«دورهمی چارلی» نمایشی است به کارگردانی نیما مظاهری که در عمارت نوفل لوشاتو اجرا می‌شود. این نمایش هر شب ساعت ۲۰ و سی دقیقه برای تماشاگران بالای ۱۵ سال به صحنه می‌رود.

«وقتی الاغ‌ها عاشق می‌شوند» به کارگردانی جعفر مهیاری دیگر نمایشی است که در تالار حافظ اجرا دارد.

هرچند گروه اجرایی این نمایش از هنرمندان شناخته‌شده در حوزه تئاتر کودک و نوجوان هستند اما این اثر نمایشی برای بزرگسالان روی صحنه می‌رود و گروه سنی تماشاگران خود را بالای ۱۵ سال تعریف کرده است.

«طغیان» به کارگردانی مشترک بهنام شرفی و سپنتا پزشکی، نمایشی دیگر است که در خانه نمایش دا روی صحنه می‌رود. این نمایش هر شب ساعت ۱۹ برای تماشاگران بالای ۱۳ سال اجرا می‌شود.

در این بین گروه سنی دو نمایش دیگر هم جالب توجه است. نمایش «تراژدی مکبث» به کارگردانی مهدی صلاحی از روز ۶ آبان در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه می‌رود. این نمایش بر اساس یکی از مشهوترین آثار تراژدی جهان و در نقد قدرت طلبی و جاه طلبی نوع انسان اجرا می‌شود ولی جالب است که این نمایش، تماشاگران خود را افراد بالای ۵ سال تعریف کرده‌ است.

از سوی دیگر نمایش «راز شازده کوچولو» که بر اساس نوشته مشهور آنتوان دو سنت آگزوپری اجرا می‌شود، دیگر نمایشی است که شاید انتظار می‌رفت محدودیتی برای تماشاگران نوجوان قائل نشود اما این نمایش به کارگردانی مهرک قزوینی در خانه هنر دیوار هر روز ساعت ۱۷ پذیرای تماشاگران بالای ۱۲ سال است.

همان گونه که اشاره شد، بیشتر نمایش‌ها این روزها برای تماشاگران بالای ۱۲ سال تعریف شده‌اند و به دلیل فراگیر بودن این گروه سنی، در این گزارش به این نمایش‌ها نپرداخته‌ایم.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha