• یکشنبه / ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۸:۲۶
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1403072217287
  • خبرنگار : 71631

تجلیل از میراث امپرسیونیسم در «موزه ون‌گوگ»

تجلیل از میراث امپرسیونیسم در «موزه ون‌گوگ»
زمین شقایق‌ها اثر «کلود مونه»

«موزه ون‌گوگ» در هلند به مناسبت صد و پنجاهمین سالگرد ظهور امپرسیونیسم، آثار هنری مجموعه‌های خصوصی سراسر هلند را در یک نمایشگاه گردآوری کرده است.

به گزارش ایسنا، در آوریل ۱۸۷۴ میلادی، یعنی ۱۵۰ سال قبل، امپرسیونیست‌ها نخستین نمایشگاه خود را در استودیوی عکاسی «فلیکس نادار»(Félix Nadar) در پاریس برگزار کردند.

نمایشگاهی که این گروه از هنرمندان برگزار کردند، نه از نظر فروش و نه از جهت نظرات منتقدان یک نمایش موفق نبود. با این وجود بعدها از این نمایشگاه به عنوان لحظه‌ای یاد شد که در آن جنبش امپرسیونیسم متولد شده است.

پس از نمایشگاه سال ۱۸۷۴، هفت نمایشگاه دیگر در طول ۱۲ سال برگزار شد. پس از سال ۱۸۸۶، امپرسیونیست‌ها به دلیل تفاوت‌های ایدئولوژی از هم جدا شدند و دیگر از گروه این هنرمندان خبری نبود اما خود هنرمندان به صورت انفرادی به فعالیت ادامه دادند؛ به طور موفقیت‌آمیز نقاشی‌های جدید خلق کردند و به عنوان یک امپرسیونسیت باقی ماندند (دست کم این موضوع درباره اغلب این هنرمندان صدق می‌کند.) آن‌ها فقط همچون زوجی که از یکدیگر جدا شده بودند، فعالیت‌هایشان را به صورت انفرادی از سر گرفته بودند.

با گذر زمان امپرسیونیسم محبوبیت بیشتری پیدا کرد تا اینکه در نهایت به نخستین جنبش هنری جهان مدرن تبدیل شد. امپرسیونیسم به یکی از مهم‌ترین ترندهای هنری و بنیاد هنر مدرن تبدیل شد. این جنبش به تولد ایده‌هایی همچون «بازی رنگ» و سادگی به تصویر کشیدن اشیا منجر شد. تکامل این جنبش، هنر قرن بیستم را تغییر داد.

در این زمینه بیشتر بخوانید:
درباره هنر «امپرسیونیسم» بیشتر بدانید + تصاویر

نقاشی‌هایی که شما را شیفته «امپرسیونیسم»‌ می‌کنند

آنها هنوز خریدار دارند!

اکنون «موزه ون‌گوگ» در آمستردام مکان نمایشگاه جدیدی به نام «شاهکارهایی از مجموعه‌های هلندی» است که به بهانه سالگرد صد و پنجاه سالگی این جنبش هنری انقلابی ترتیب داده شده است.

نقاشی‌ها، مجسمه‌ها، طراحی‌ها و چاپ‌های امپرسیونیست‌های مهم از جمله آثار «کلود مونه»، «ادگار دگا»،‌ «برت موریسو»، «مری کسات»،‌ «آگوست رودن»‌،‌ «کامی پیسارو» و «پیر آگوست رنوار»‌ در این نمایشگاه گردآوری شده‌اند. آثاری که به نمایش گذاشته می‌شوند از مجموعه‌های خصوصی سراسر هلند همچنین از برخی از مهم‌ترین موسسات هنری هلند همچون «موزه ملی آمستردام» و «موزه کرولر ـ مولر» امانت گرفته شده‌اند.

در این نمایشگاه به چگونگی استقبال از امپرسیونیسم در هلند و به نقشی که مجموعه‌داران کلیدی هلندی همچون «تئو ون‌گوگ» در گسترش این جنبش در خارج از فرانسه ایفا کردند، می‌پردازد. «تئو ون‌گوگ» که یک فروشنده آثار هنری بود بیشتر برای حمایت مالی از برادرش «وینسنت ون‌گوگ» شهرت دارد که در طول حیات این هنرمند به عنوان فروشنده و معتمد او عمل می‌کرد.

«وینسنت ون‌گوگ» ـ نقاش نامدار هلندی ـ اکنون به‌ عنوان یکی از تأثیرگذارترین نقاشان پست امپرسیونیسم شناخته می‌شود. او در ۳۰ مارس ۱۸۵۳ در ایالت برابانت هلند نزدیک مرز بلژیک به دنیا آمد. برخی از مشهورترین کارهای او در سه سال پایانی عمرش خلق شدند.

«شاهکارهایی از مجموعه‌های هلندی» که از یازدهم اکتبر در «موزه ون‌گوگ»‌ برگزار شده است تا بیست و ششم ژانویه ۲۰۲۵ ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha