• سه‌شنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403071713375
  • خبرنگار : 50980

فوق تخصص بیماری‌های ریه:

چاقی احتمال ابتلا به آسم را افزایش می‌دهد 

چاقی احتمال ابتلا به آسم را افزایش می‌دهد 

ایسنا/همدان عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان چاقی به‌ویژه در زنان جوان را از  عوامل مؤثر در افزایش خطر ابتلا به آسم دانست و گفت: چاقی باعث تولید مواد شیمیایی التهابی در بدن می‌شود که منجر به التهاب ریه و در نهایت آسم می‌شود.

دکتر علی پولادرگ در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، آسم را یک بیماری التهابی مزمن که راه‌های هوایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، توصیف کرد و افزود: این بیماری تحت تأثیر فاکتورهای مختلفی از جمله مصرف سیگار، عوامل ژنتیکی و شرایط محیطی ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه احتمال ابتلا به آسم در افرادی که آلرژی تنفسی دارند، افزایش می‌یابد، به نقش مهم ژنتیک و وراثت در ابتلا به این بیماری اشاره کرد و گفت: افرادی که به آسم مبتلا می‌شوند، معمولاً یکی از اعضای خانواده‌شان نیز به این بیماری دچار هستند.

 پولادرگ با اشاره به تأثیر آلودگی هوا بر ابتلا به آسم، اظهارکرد: وجود گاز اوزون در هوا می‌تواند علائم آسم را تشدید کند و التهاب ریه را افزایش دهد. 

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان استعمال دخانیات از جمله سیگار، قلیان و ماری‌جوانا را به‌عنوان عواملی مؤثر در ابتلا به آسم معرفی کرد و افزود: سیگار معمولی حاوی ۴۰۰ ماده شیمیایی است، در حالی که سیگارهای الکترونیکی حاوی ۱۴۰۰ نوع ماده شیمیایی‌اند .

دکتر پولادرگ، عفونت‌های ویروسی و باکتریایی را نیز از عوامل تأثیرگذار بر ابتلا به آسم دانست و خاطرنشان کرد: در دوران شیوع ویروس کرونا، آمار مبتلایان به آسم به‌طور چشمگیری افزایش یافته است. 

وی با بیان اینکه عدم مصرف دخانیات، پرهیز از غذاهای فست‌فود، کنترل وزن و رعایت بهداشت فردی و غذایی می‌تواند در پیشگیری از آسم و آلرژی تنفسی مؤثر باشد، خاطرنشان کرد: کمبود ویتامین‌های C و D و مصرف چربی‌های اشباع‌شده نیز می‌تواند به تشدید آسم منجر شود.

این فوق تخصص بیماری‌های ریه با اشاره به علائم آسم شامل تنگی نفس، خس‌خس سینه و سرفه‌های خشک، بر اهمیت تغییر سبک زندگی در پیشگیری از این بیماری تأکید کرد. 

وی با بیان اینکه مراقبت‌های منظم و پیگیری با پزشک متخصص برای مدیریت بهینه آسم و تنظیم برنامه درمانی براساس وضعیت فردی بیمار اهمیت ویژه‌ای دارد، تصریح کرد: در صورت بروز علائم آسم، مراجعه فوری به پزشک ضروری است و همه مردم به‌منظور حفظ سلامت خود، به نکات پیشگیرانه توجه داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha