محمدرضا خلجی سه شنبه ۵ فروردین در ستاد خدمات سفر استان همدان، اظهار کرد: به مناسبت نوروز ۱۴ بازارچه صنایع دستی در شهرستانهای مختلف این استان برپا شده که در این بازارچهها، ۱۸۵ غرفه فعال بوده و محصولات متنوع صنایع دستی را به فروش میرسانند.
وی با بیان اینکه بر اساس اطلاعات ارائهشده، بیشترین تعداد بازارچهها در شهرستان همدان با پنج بازارچه و ۳۸ غرفه فعال است، افزود: شهرستان ملایر نیز با پنج بازارچه و ۴۰ غرفه در رتبه بعدی قرار دارد ضمن اینکه در سایر شهرستانهای استان از جمله تویسرکان، نهاوند، بهار، اسدآباد، کبودراهنگ و رزن نیز بازارچههای صنایع دستی مشغول فعالیت هستند.
وی با بیان اینکه این بازارچهها نقش مهمی در حمایت از هنرمندان صنایع دستی، رونق اقتصادی و معرفی ظرفیتهای فرهنگی استان همدان دارند، تأکید کرد: برنامههای ویژهای برای گسترش و حمایت از این بازارچهها در سالجاری در نظر گرفته شده است.
خلجی با اشاره به تحلیل میزان فروش صنایع دستی در بازارچههای استان همدان، تصریح کرد: بررسی دادههای جدول نشان میدهد که میزان فروش صنایع دستی در ۱۴ بازارچه استان همدان تا تاریخ چهارم فروردین ۱۴۰۴، بیش از ۱۰۲ میلیارد و ۳۶۱میلیون ریال بوده که این رقم نشاندهنده استقبال خوب از محصولات صنایع دستی در استان است.
وی با اشاره به بررسی روند فروش در بازههای زمانی مختلف، اظهار کرد: در تاریخ ۳۰ اسفند ۱۴۰۳، فروش کلی حدود ۵۱ میلیارد و ۲۲۰ میلیون ریال بوده است.
خلجی با بیان اینکه در اول فروردین ۱۴۰۴، فروش روزانه حدود ۱۲ میلیارد و ۱۶۰ میلیون ریال ثبت شده است، یادآور شد: در دوم فروردین ۱۴۰۴، فروش روزانه به ۲۲ میلیارد و ۸۲۲میلیون ریال ،در سوم فروردین فروش به ۶ میلیارد و۳۸۲ میلیون ریال و در چهارم فروردین ۱۴۰۴ فروش به ۹میلیارد و ۷۷۷ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال افزایش یافته است.
وی ادامه داد: بر اساس آمار میزان فروش صنایع دستی در روز نخست فروردین به بالاترین حد خود میرسد که نشان از حضور پررنگ گردشگران و مسافران نوروزی دارد ضمن اینکه در روز دوم، افت فروش مشاهده میشود که ممکن است ناشی از تغییر در تعداد بازدیدکنندگان یا ساعات فعالیت بازارچهها باشد.
خلجی اضافه کرد: در سوم فروردین، روند افزایشی مشاهده میشود که احتمالاً به دلیل تبلیغات یا افزایش تعداد مسافران بوده است.
وی خاطرنشان کرد: بازارچههای صنایع دستی استان همدان در تعطیلات نوروزی عملکرد خوبی داشتهاند و میزان فروش بیش از ۵۱ میلیارد ریالی نشاندهنده رونق این بازارها است.
خلجی یادآور شد: با توجه به روند صعودی و نزولی فروش در روزهای مختلف، میتوان گفت که عوامل مختلفی مانند تعداد گردشگران، تبلیغات و شرایط آبوهوایی میتوانند بر میزان فروش تأثیرگذار باشند.
انتهای پیام
نظرات