• چهارشنبه / ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۴
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1403070402920
  • خبرنگار : 71091

گفت‌وگو با تهیه‌کننده «ببعی قهرمان»

توصیه به والدین برای تماشای یک فیلم

توصیه به والدین برای تماشای یک فیلم

تهیه کننده انیمیشن سینمایی «ببعی قهرمان» گفت: «از همان روز نخست تلاش مان بر این بود تا فضا به سمت تولید یک اثر سینمایی بین المللی برود.»

به گزارش ایسنا، انیمیشن سینمایی «ببعی قهرمان» به کارگردانی مشترک حسین صفارزادگان و میثم حسینی و تهیه کنندگی محمدمهدی مشکوری از پنجم مهر ماه اکران عمومی می‌شود. این اثر ابتدا در چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و دیپلم افتخار بهترین انیمیشن را نیز از آن خود کرد. این فیلم همچنین پس از نخستین اکران بین‌المللی خود در کشور قزاقستان، در آذربایجان روی پرده سینما می‌رود. «ببعی قهرمان» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که با مشارکت مؤسسه «قاب رؤیا» و همکاری شرکت رایمون مدیا تولید شده است.

محمدمهدی مشکوری با بیان این که کاراکتر ببعی جزو شخصیت های محبوب کودکان است، گفت: «از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۳۹۹ که سریال ببعی به روی آنتن تلویزیون رفت جزو پر مخاطب ترین کارهای شبکه کودک به حساب می آمد و تنها شخصیت محبوب ایرانی از میان ۱۰ کاراکتر برتر بود که توانست رتبه هشتم را به دست آورد. این در حالیست که همیشه این ۱۰ مورد مربوط به شخصیت های خارجی می شد. در همین زمان بود که این ایده به ذهنمان رسید می‌توانیم با کمک این شخصیت یک اثر سینمایی بسازیم.»

او ادامه داد: «به طور معمول ساخت یک فیلم انیمیشنی سینمایی ۳ سال طول می کشد از این رو تصمیم گرفتیم به گروه سنی طرفدار شخصیت ببعی توجه ویژه داشته باشیم و چون سن آنها در طی این ۳ سال از خردسال به کودک تغییر پیدا می کرد به این نتیجه رسیدیم بهتر است گروه سنی فیلم سینمایی را هم بالاتر ببریم و در گروه سنی کودک قرار دهیم تا همچنان بتوانیم مخاطبان وفادار ببعی را با خود همراه سازیم. لذا ساخت انیمیشن سینمایی برای گروه سنی کودک و با تکنیک سه‌بعدی (۳D) از همان ابتدا شکل گرفت. از این رو به دنبال اتفاقات جدیدتر با پیچیدگی های بیشتری که مربوط به گروه سنی خردسال می شد رفتیم و ایده ها به این صورت پخته تر شد.»

مشکوری با اشاره به این که ساخت فیلم سینمایی بر اساس آثار تلویزیونی اندک است، افزود: «مدرسه موش‌ها و کلاه قرمزی جزو استثنائات هستند که با استقبال خوبی از سوی مخاطب رو به رو شدند. اما از آن دوران سال های زیادی می گذرد و تمام آثار سینمایی که تولید شده است ،مستقل هستند. با توجه به تجربه های پیشین، پیش بینی ما بر این اساس است که از «ببعی قهرمان» نیز استقبال شود. چون معمولا کودکان مشتاق و پیگیر شخصیت های محبوب و مورد علاقه شان هستند.»

توصیه به والدین برای تماشای یک فیلم

این تهیه کننده در پاسخ به این که پیام انیمیشن سینمایی «ببعی قهرمان» برای بچه‌ها چیست، گفت: «در این اثر بچه‌ها پی می‌برند اگر برای رسیدن به هدف تلاش کنند به آن خواهند رسید. تلاش و امیدآفرینی در فیلم حرف اول را می زند و به ترویج کتاب و کتابخوانی نیز توجه شده است. در «ببعی قهرمان» کار گروهی و احترام به والدین بسیار وجود دارد و نقش پدر و مادر در آن بسیار پررنگ است و نشان می دهد پدر و مادر چقدر می توانند در رشد و موفقیت کودک موثر باشند. از این رو به والدین توصیه می کنیم این فیلم سینمایی را ببینند و فرزندان شان را همراهی کنند.»

مشکوری با بیان این که انیمیشن می تواند بازگشت سرمایه، فروش بین المللی و ارزآوری داشته باشد، گفت: «از همان روز نخست که ایده ساخت فیلم سینمایی «ببعی قهرمان» شکل گرفت تلاش مان بر این بود تا فضا به سمت تولید یک اثر سینمایی بین المللی برود. چون به طور معمول موضوعاتی که مربوط به گروه سنی خردسال و کودک می شود در میان تمامی کشورها، ادیان و فرهنگ ها مشترک‌اند. لذا تصورمان بر این بود که می توانیم اثری تولید کنیم که درگیر خرده فرهنگ ها نباشد و یک تولید سینمایی بین المللی داشته باشیم. کمااینکه سریال دو بعدی ببعی هم به کشور چین فروخته شده بود.»

او درباره این که چرا نمادهای شاخص ایران در فیلم مورد استفاده قرار نگرفته است، اظهار داشت: « تلاش برای رسیدن به آرزو، سعی در انجام کارهای گروهی، اهمیت کتابخوانی و خانواده محور بودن از جمله موضوعات فرهنگی است که در این فیلم سینمایی مورد توجه قرار گرفته است و در فرهنگ ایرانی نیز حائز اهمیت هستند. از این رو شاید در انیمیشن «ببعی قهرمان» نمادهای تصویری دیده نشود؛ اما می توان در لایه های زیرین آن به این باور رسید که به فرهنگ های ایرانی توجه شده است. به همین منظور جای خرسندی دارد که در حال حاضر علاوه بر اکران قرقیزستان رایزنی هایی به منظور اکران در کشورهای دیگر نیز صورت گرفته شده که اتفاق مبارکی است.»

مشکوری همچنین عنوان کرد: «همین که کاری از کشور ایران در کشورهای منطقه برای اکران مورد پذیرش قرار گرفته شده نشان دهنده آن است که استاندارد تصویری در آن رعایت شده، کیفیت و رزولوشن سینمایی را داراست و کشش داستانی هم دارد. رعایت تمامی این پارامترها نشان می دهد انیمیشن سینمایی «ببعی قهرمان» ظرفیت اکران بین المللی را دارد. اتفاقی که نتیجه اش در ادامه ارزآوری خواهد بود.»

او با اشاره به حضور «ببعی قهرمان» در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر و دریافت دیپلم افتخار گفت: «چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر یک تفاوت اساسی داشت و آن حضور ۴ انیمیشن بود که باعث شد جشنواره در این ژانر سینمایی نیز حالت رقابت به خود گیرد. به جز ببعی ۳ اثر دیگر کاراکترهای جدیدی بودند که مخاطب از قبل با آن آشنایی نداشت. با این حال از کم لطفی ، سهم فیلم یک جایزه بود آن هم نه سیمرغ که یک دیپلم افتخار. هر چند در انگیزه ما خللی ایجاد نکرد. چون ما برای جشنواره فجر این کار را تولید نکرده بودیم.»

این تهیه کننده افزود: «از آنجایی که پروژه های انیمیشن بلندمدت هستند کارآفرینی آن نیز بیشتر از کارهای رئال خواهد بود؛ اما این حوزه کمتر مورد توجه قرار می گیرد. پیش تر که شاید یک اثر انیمیشنی در جشنواره بود به آن سیمرغ تعلق گرفته بود؛ اما سال قبل که رقابت وجود داشت به دادن یک دیپلم اکتفا کردند.»

مشکوری با اشاره به چالش های ساخت انیمیشن سینمایی «ببعی قهرمان» گفت: «به دلیل شرایط مختلف انجام پروژه ای که ۳ سال زمان می برد و ۲۰۰ نیروی انسانی در آن مشغول به کار هستند کار آسانی نیست. با وجود تمام برآوردهایی که انجام گرفت و هزینه ها با توجه به نرخ تورم برنامه ریزی می شد اما در همین مدت زمان ۲ بار به بحران مالی خوردیم. همچنین از دست دادن نیروی انسانی متخصص معضل دیگری بود که با آن دست و پنجه نرم می کردیم. همچنین در انتهای پروژه بخش رندر و خروجی نهایی چالش زیادی داشت.»

او در پایان درباره احتمال ساخت دنباله فیلم گفت: «ادامه دار بودن تولید نسخه سینمایی ببعی بستگی به اکران عمومی و استقبال از آن دارد. به طرح و ایده های بعدی آن فکر کرده ایم، رایزنی‌ها هم صورت گرفته شده و اتدهای اولیه انجام شده است؛ اما برای آنکه تصمیم نهایی برای ادامه دار شدن آن بگیریم باید صبر کنیم و در انتظار میزان استقبال از آن باشیم.»

توصیه به والدین برای تماشای یک فیلم

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha