• سه‌شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403070301941
  • منبع : نمایندگی همدان

جایگاه جهانی گردوی تویسرکان با توسعه صنایع تبدیلی حفظ می‌شود

جایگاه جهانی گردوی تویسرکان با توسعه صنایع تبدیلی حفظ می‌شود

ایسنا/همدان تویسرکان برای ارتقاء جایگاه خود از پایتخت گردوی ایران زمین به پایتخت گردوی جهان، زحمات و تلاش‌های بسیاری را به جان خرید و اینک حفظ، تثبیت و توسعه این جایگاه جهانی ضرورت دارد.اگر تویسرکان به عنوان شهر جهانی گردو فقط به خام فروشی گردو اکتفا کند، دیری نخواهد پایید که از بسیاری از امتیازات و ارزش افزوده‌ای که از صنایع تبدیلی و فرآورده‌های جنبی ایجاد می‌شود، محروم خواهد شد.

تویسرکان نه تنها تولید کننده یکی از مرغوبترین و با کیفیت‌ترین گردوها در سراسر جهان به شمار می‌رود و این محصولش در سازمان خوار و بار جهانی(فائو) به ثبت جهانی رسیده بلکه به دلیل برخورداری از متنوع‌ترین ارقام نژادی و ذخیره‌گاه ژنتیک این محصول، بهشت درختان گردوی جهان است.

گردوی تویسرکان طعمی دلپذیر و به یادماندنی دارد و به دلیل برخورداری این شهرستان از ویژگی‌های خاص اقلیمی، آب و هوایی و جغرافیایی، مغر گردوی آن پرچرب و سرشار از مواد مغذی و مفید است و برای سلام روح و جسم همگان بسیار توصیه شده است.

باید از گردوی جهانی تویسرکان بیشترین بهره‌وری اقتصادی صورت بگیرد تا در افزایش درآمدزایی عمومی و بهبود سطح معیشت عمومی مردم شهرستان موثرتر واقع شود. نگاه به گردوی ممتاز و بی‌نظیر تویسرکان باید صادرات محور باشد اما این نگاه تنها نباید منحصر به محصول خام گردو باشد بلکه صنایع تبدلی و فرآوری گردو موجب چندین برابر شدن ارزش افزوده این محصول در چرخه صادرات خواهد شد.

صنایع تبدیلی گردوی تویسرکان افزایش یابد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: برای حفظ، تثبیت و توسعه جایگاه گردوی جهانی تویسرکان باید صنایع تبدیلی و جنبی این بخش را فعال تر کرد.

 رضا بهراملو در آیین شکرگزاری برداشت گردو در جمع مردم تویسرکان، اظهار کرد: گردو یک محصول ویژه باغی است که ضایعات ندارد و از همه اجزای ان یعنی تنه درخت، پوست سبز، پوست چوبی، لایه میانی مغز و مغز آن می‌توان استفاده‌های متنوع و درآمدزا ایجاد کرد.

 وی تصریح کرد: در جشنواره گردوی شهر جهانی گردو باید شاهد نمایش فرآورده‌های متنوع حاصل از صنایع تبدیلی گردو باشیم و این امر جز با حرکت برنامه‌ریزی شده به سمت توسعه فرآوری گردوی تویسرکان محقق نمی‌شود.

 بهراملو با اشاره به اینکهاز مجموع یک میلیون و ۲۴۰ هزار هکتر باغ‌های زیر کشت گردو در جهان، ۱۷۴ هزار هکتار متعلق به ایران است، اضافه کرد: ایران از نظر سطح زیر کشت گردو، رتبه سوم دنیا و از لحاظ میزان تولید رتبه چهارم دنیا را به خود اختصاص داده است.

وی  یادآور شد: ۲۲ هزار هکتار از باغ‌های زیر کشت گردوی کشور در استان همدان قرار دارد که از نظر سطح زیر کشت ۱۱ درصد و از نظر میزان تولید ۲۲ درصد گردوی کشور را به خود اختصاص داده است.

بهراملو با بیان اینکه شهرستان تویسرکان نیز در مجموع از ۸۰۰۰ هکتار باغ‌های گردو برخوردار است که سالیانه حدود ۲۵ هزار تن تولید دارند، خاطرنشان کرد: استان همدان رتبه اول گردو در کشور را دارا است و شهرستان تویسرکان با اختصاص ۳۷ درصد از باغ های گردوی استان همدان، رتبه اول استان را از آن خود کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان یادآور شد: در واقع ایران رتبه سوم گردوی جهان را داراست، استان همدان رتبه اول در کشور و شهرستان تویسرکان رتبه اول در استان همدان را به خود اختصاص داده که نمایانگر جایگاه خاص گردوی این شهرستان است.

وی اظهار کرد: حدود ۸۰ درصد مجموع باغ‌های شهرستان تویسرکان را باغ‌های گردو با قدمت چند هزار ساله تشکیل می‌دهند که تولیدات آنها معادل پنج همت ارزش اقتصادی دارد.

بهراملو افزود: میزان متوسط تولید گردو در هر هکتار در سطح دنیا ۳.۱ تن است که میانگین میزان تولید در باغ‌های گردوی شهرستان تویسرکان نیز به همین میزان است.

وی با تاکید بر اینکه ثبت جهانی گردوی تویسرکان با توجه به همه زوایا و آمار و اطلاعات رسمی بی دلیل نبوده و نیست، تصریح کرد: باید جایگاه جهانی گردوی تویسرکان را حفظ کنیم و به سمت فرآوری و گسترش صنایع تبدیلی این محصول ارزشمند باغی حرکت کنیم.

بهراملو گفت: برای اولین بار در کشور، نقشه راه الگوی کشت محصولات باغی و زراعی در بازه زمانی ۴۰ ساله در استان همدان تدوین شده و گردوی تویسرکان نیز در این فهرست قرار دارد.

وی با تقدیر از باغداران گردوی نمونه کشوری در شهرستان تویسرکان، تاکید کرد: باید از تجارب و ایده‌های چنین افرادی با رویکرد برنامه‌های دانش‌بنیان در کمیته‌های فنی و کارشناسی خود استفاده کنیم تا طی مسیر نقشه راهی که با استفاده از کارشناسان و صاحب نظران تدوین شده هموارتر شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه از ایده‌ها، تجارب و یافته‌های نخبگان و باغداران نمونه برای بهبود وضعیت آبیاری نوین، افزایش سطح تولید در هر هکتار و مواردی از این دست در باغ‌های گردو استقبال می‌کنیم، اضافه کرد: باید متناسب با رشد جمعیت، رشد میزان تولید و کاهش و مدیریت مصرف آب داشته باشیم.

وی تاکید کرد: باید با استفاده ازراهکارهای نوین افزایش کیفیت تولید مانند بهره‌وری از نهالستان و باغ مادری تولید نهال گواهی شده و پیوندک گردو در روستای مراد باد تویسرکان به محصولات خود مانند گردو نگاهی صادرات محور داشته باشیم.

بهراملو با اشاره به اینکه برای رقابت با دیگر کشورها طرح سرشاخه کاری و استفاده از چهار رقم نژادی گردو که به آنها اضافه نیز خواهد شد تداوم یابد، افزود: ادامه هدفمند و دقیق طرح سرشاخه‌کاری موجب افزایش کیفیت تولید، یک دست شدن محصول و مقاومت درختان گردو در برابر سرما و خشکسالی احتمالی می‌شود.

وی شهرستان تویسرکان را در تولید محصولاتی مانند گل محمدی، زعفران و مواردی از این دست مستعد دانست و گفت: امیدواریم در آبان ماه سال‌جاری شاهد برگزاری همایش بزرگ گردو با حضور میهمانان استانی و کشوری در تویسرکان باشیم.

تویسرکان خاستگاه قدیمی‌ترین درختان گردوی جهان

مدیر اداره جهاد کشاورزی تویسرکان نیز درختان گردوی این شهرستان را علاوه بر برخورداری از تنوع نژادی، از با قدمت‌ترین درختان گردوی مثمر جهان معرفی کرد و گفت: درخت گردوی "آسیه" در منطقه سرابی حدود ۴۵۰سال قدمت دارد، قطر تنه آن به چهار و نیم متر می‌رسد و همچنان هر ساله ۸۵ هزار گردو تولید می‌کند.

سجاد محمد اصغری افزود: همچنین سه اصله درخت گردوی "بهرام بیگ" باز هم در منطقه سرابی از ۳۸۰ سال قدمت برخوردارند که در کنار مواردی از این دست در نقاط مختلف شهرستان تویسرکان نشان از قدمت بالای پرورش گردو در این شهرستان دارد.

تویسرکان پایتخت گردوی جهان وی ثبت جهانی گردو در سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد و خوار و بار جهانی(فائو) را از مهمترین رخدادهای مرتبط با حوزه باغداری و گردوی شهرستان تویسرکان دانست و اضافه کرد: شهرستان تویسرکان در مجموع از بیش از ۸۰۰۰ هکتار باغ‌های گردو با تولید سالیانه ۲۱ هزار تن و بیش از ۷۰۰۰ بهره‌بردار مستقیم از این محصول، برخوردار است و ۲۵۰ واحد صنفی به غیر از بهره‌برداران مستقیم در امور مرتبط با مغز کردن، پوست کندن و خرید و فروش گردو در این شهرستان فعالیت دارند.

اصغری ادامه داد: روستای مرادآباد تویسرکان زنجیره کامل تولید نهال گواهی شده گردو شامل نهالستان و باغ مادری را در زمینی به مساحت ۱۴ هکتار دارا است که با تولید ۲۰۰ هزار نهال و دو میلیون چشمه پیوندک در سال، بزرگترین نهالستان گردوی غرب آسیا به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای اجرای طرح سرشاخه‌کاری درختان گردو با هدف اصلاح باغات و جوان‌سازی درختان گردو در شهرستان تویسرکان، حدود ۴۰ هزار درخت گردو سرشاخه کاری و ۲۴۰ هزار چشمه پیوندک در اجرای این طرح استفاده شده است، یادآور شد: زنجیره کامل تولید نهال گواهی شده گردو در روستای مرادآباد تویسرکان قابلیت تامین نهال‌ها و پیوندک های مورد نیاز مناطق مختلف کشور و حتی صادرات به خارج از کشور را دارد.

تولید کربن فعال از پوست گردوی تویسرکان

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان  با بیان اینکه در بخش صنایع تبدیلی گردو در تویسرکان، شاهد فعالیت شرکتی هستیم که از پوست چوبی محصول گردو، کربن فعال تولید می‌کند که در صنایع پتروشیمی و صنایع مرتبط با تصفیه‌خانه‌ها کاربرد دارد، اضافه کرد: همچنین شرکت دیگری در تویسرکان سالانه حدود ۵۰۰ دستگاه پوست‌گیر گردو تولید و به ۲۴ استان کشور صادر می‌کند.

محمد اصغری با اشاره به مراحل طی شده برای ثبت جهانی گردوی تویسرکان با تلاش‌ها و زحمات مستمر جمعی از مردم، دلسوزان و مسئولان این شهرستان، گفت: سازمان خوار و بار جهانی(فائو) برای ثبت جهانی گردوی تویسرکان معیارهایی در نظر داشت که میزان نقش آفرینی گردو در معیشت مردم، برخورداری از تنوع زیستی و ارقام مختلف گردو، قدمت درختان گردو و میزان کیفیت و مرغوبیت مغر این محصول از مهمترین آنها به شمار می‌رفت.

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان خاطرنشان کرد: برای اثبات قابلیت‌ها و توانمندی‌های تویسرکان در بحث ثبت جهانی گردو، ۳۰۰ صفحه پرو پزال(مجموعه مباحث تحقیقاتی و پژوهشی مکتوب) به فائو ارسال شد و بارها ایرادهای موجود در آن برطرف شد تا آنکه در تاریخ ۲۸ شهریورماه سال گذشته(۱۴۰۲) دکتر "سلیم ذکری" به عنوان نماینده سازمان خوار و بار جهانی(فائو) به تویسرکان آمد و همه مواردی که در پروپوزال تبیین و تشریح شده بود توسط وی مورد بررسی میدانی و مصداقی قرار گرفت.

وی ادامه داد: پس از تایید و ثبت نهایی پروپوزال، بالاخره در آبان ماه سال گذشته گردوی تویسرکان در سازمان غدا و کشاورزی ملل متحد و سازمان خوار و بار جهانی(فائو) به ثبت جهانی رسید.

محمد اصغری برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای موثر و کاربردی مانند جشنواره گردو، صنایع مبل و منبت و فرش دستباف را از گام‌های اثر بخش در مسیر توسعه شهرستان تویسرکان دانست و یادآور شد: در بخش جنبی این جشنواره، اداره جهاد کشاورزی تویسرکان همچنین اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی با موضوع مبارزه با آفات و بیماری‌ها، اصلاح باغ‌های گردو، اصلاح شیوه آبیاری سنتی و توسعه شیوه‌های نوین آبیاری و ایمن‌سازی مراحل برداشت گردو با همکاری اورژانس تویسرکان کرد.

وی خاطرنشان کرد: با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها در بخش‌های مختلف و هم افزایی با همه دلسوزان و مسئولان شهرستان تلاش می‌کنیم تا گردوی جهانی تویسرکان به رونق و پویایی بیشتر صنعت گردشگری و در نهایت بهبود اوضاع اقتصادی و فضای کسب و کار کمک‌های بزرگ و موثری کند.

 به گفته مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان، پرفسور "ژرمن"، متخصص رشته ژنتیک گیاهی، تویسرکان را به دلیل برخورداری از تنوع بی نظیر نژاد و ارقام مختلف درختان گردویش، بهشت درختان گردوی جهان نامیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha