• سه‌شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۵۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1403070302554
  • خبرنگار : 71021

کشف بقایای یک بنای ساسانی در غرب ایران

کشف بقایای یک بنای ساسانی در غرب ایران

باستان‌­شناسان در جریان تعیین عرصه و حریم محوطه باستانی ملاط آباد استان کرمانشاه بقایای یک بنا از دوران ساسانی را کشف کردند که احتمال می‌دهند آتشکده باشد.

به گزارش ایسنا، تعیین عرصه و حریم محوطه باستانی ملاط آباد در شهرستان گیلان غرب با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انجام شد و ناصر امینی­‌خواه، سرپرست هیأت باستان‌شناسی ملاط آباد درباره وضعیت این محوطه باستانی گفت: گسترش فضاهای شهری در بیشتر نقاط کشور باعث می­‌شود که محوطه­‌های باستانی در معرض تهدید و نابودی قرار گیرند. شهرستان گیلان غرب نیز از این امر مستثنی نیست. متصل شدن روستای ملاط آباد در حاشیه جنوبی شهرستان گیلان غرب سبب شده که محوطه باستانی ملاط آباد مابین ساخت و سازهای شهری محاصره و در صورت رسیدگی نکردن از جانب مراکز ذی‌ربط، این میراث گرانبها با خطر از بین رفتن مواجه شود.

این باستان‌شناس معتقد است: خوشبختانه اجرای برنامه­‌های تعیین عرصه و حریم علاوه‌بر حفظ محوطه‌­های باستانی باعث سردرگم نشدن مردم می‌­شود که قصد ساخت و ساز و احداث مسکن در حریم محوطه­‌های باستانی برای خود را دارند.

کشف بقایای یک بنای ساسانی در غرب ایران

سرپرست هیأت باستان‌شناسی ملاط آباد اظهارکرد: مزیت چنین پژوهش‌­هایی در این است که علاوه بر حفاظت از محوطه‌­ها معمولا سبب کشفیات علمی نیز می­‌شود. محوطه ملاط آباد دارای دو برجستگی است که به فاصله ۳۰۰ متری از هم­دیگر قرار دارند. بر اساس یافته­‌های سطحی و مواد فرهنگی به‌دست آمده از کاوش گمانه­‌ها این محوطه مربوط به دوران ساسانی و اسلامی است، گرچه آثاری اندک از دوران پیش از تاریخی نیز به دست آمد.

امینی­‌خواه گفت: کشف مهم در مورد این محوطه، مربوط به برجستگی کوچکتر است که بر اساس پژوهش حاضر معلوم شد این تپه کوچک که با نام یاو کُل۲ (در زبان کُردی به معنی اسب کوتاه) معرفی شده، مربوط به یک بنا از دوران ساسانی است و با توجه به وجود بناهای متعددی از دوران ساسانی مانند آتشکده حسن زوردار و آتشکده و چهار طاقی سراب مورت در دشت گیلان غرب این احتمال وجود دارد که مربوط به یک آتشکده باشد.

بنابر گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، این باستان‌شناس با ابراز تأسف از اینکه به دلیل حفاظت نشدن قسمت زیاد این بنا از بین رفته است، گفت: آنچه که امروزه از آن باقی مانده پشته‌­ای کوچک به ارتفاع ۲ متر است که مساحتی حدود ۷۰۰ متر مربع را دربر می­‌گیرد که امید است با کاوش این اثر مهم، برگی دیگر از تاریخ این منطقه باستانی گشوده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha