• شنبه / ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۷
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1403062414609
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

خراسان جنوبی نماینده عناب کشور در سطح جهان است

خراسان جنوبی نماینده عناب کشور در سطح جهان است

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: بیش‌ترین زمین سطح کشت عناب در کشور مربوط به خراسان جنوبی است که به عنوان نماینده‌ عناب کشور، محصولات خود را به سایر کشورها صادر می‌کند.

محمد حسین اکبری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه یکی از محصولات رایج سطح زیر کشت خراسان جنوبی است، گفت: درخت عناب مقاوم به شرایط آب‌وهوایی استان است و تقریبا در الگوی کشت استان خودش را قرار داده و به دلیل اینکه محصولات خوبی دارد، توسط کشاورزان کشت می‌شود و علاوه بر آن با توجه به شرایط سخت آب‌وهوایی آفت آنچنانی ندارد، به همین دلیل موجب شده که کشاورزان ما رغبت کنند و این محصول را به عمل بیاورند.

وی با اشاره به اینکه از نظر آجیل در استان و هم در کشور این محصول مصرف می‌شود و این موضع هم یکی از دلایل کشت آن است، افزود: از مزایای کشت این محصول به خواص درمانی آن می‌‍‌توان اشاره کرد، این محصول از ویتامین c بالایی برخوردار است و به عنوان دارویی جهت سرماخوردگی و ملین بسیار کاربرد داشته و استفاده می‌شود و به همین خاطر است این محصول در الگوی کشت استان مورد استفاده است.

اکبری با بیان اینکه علی رغم معایبی که کشت این محصول دارد، بازهم کشاورزان تمایل به کشت آن دارند، اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که شاید عناب داشته باشد، علی رقم مقاوم بودن به شرایط اقلیمی و نوع کشت آن، اگر شما آب آنچنانی هم به این گیاه ندهید محصول آنچنانی نمی‌دهد یعنی چه خوب به این محصول برسیم و چه نرسیم، این گیاه محصول زیادی نمی‌دهد اما باز هم بخاطر بازار خوبی که این محصول دارد، کشاورزان تمایل زیادی به کشت این محصول دارند.

وی بیان کرد: نکته بعدی که در خصوص محصول عناب می‌توان اشاره کرد بحث خشکبار بودن این محصول است، یعنی شرایط نگهداری سختی این محصول ندارد و معمولا در مناطق خشک مانند خراسان جنوبی، توصیه کارشناسان این است که بریم به سمت کشت محصولات خشکبارها، یعنی محصولاتی که نگهداری آن راحت است و اگر به عنوان مثال محصول عناب خود را امسال نتونست بفروشد، می‌تواند نگه دارد و سال بعد به فروش برساند یعنی شرایط نگهداری راحتی دارد.

اکبری ادامه داد: ارزش محصولات کشاورزی خراسان جنوبی( زراعی، دامی، باغی و...) بر اساس آمار دقیق سال گذشته حدود۳۴ همت(هر همت معادل ۱۰۰۰میلیارد تومان است) است و طبق برآوردی که امسال داشتند به طور تقریبی یک همت به صورت ناخالص از محصول عناب درآمد خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: با توجه به فرهنگی که در استان داریم حدود ۲۰ الی ۲۵ درصد مصرف خود استان است و ۱۵درصد در شهرهای دیگر کشور صادر می‌شود اما بیشترین کشوری که عناب ما صادر می‌شود، کشور هند و پس از آن ترکیه است.

رئیس سازمان کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در خصوص مسئله عناب در کشورهای دیگر، بیشترین سطح کشت عناب در جهان، کشور چین به خود اختصاص داده است با دو میلیون هکتار سطح زیر کشت، اما کیفیت و خوشمزگی عنابی که ایران کشت می‌کند را ندارد لذا به دلیل شرایط سخت کشت آن یعنی تابش بیش‌تر نور خورشید و بیابانی بودن مناطق استان‌مان، این محصول دارای اسانس یا ماده موثره بیش‌تر است و برای تولید و استفاده گیاهان دارویی از عناب کشور ما استفاده می‌شود.

خراسان جنوبی نماینده عناب کشور در سطح جهان است

چالش بسته‌بندی در بحث حبه کردن عناب داریم

اکبری تاکید کرد: چالش بسته‌بندی در بحث حبه کردن عناب داریم و در غیر این صورت بخاطر حجم بالای عناب به شکل کیسه‌گیری آن را نگهداری می‌کنیم و اگر مسئله صادرات عناب در کشور جدی‌تر بشود به بسته‌بندی خاص‌تر و منحصر به فردی نیازمند است لذا درحال حاضر به صورت کیسه‌گیری جمع‌آوری و نگهداری می‌شود.

وی با اشاره به زمان دقیق برداشت این محصول در استان، گفت: زمان برداشت این محصول در شهرستان‌های استان متغیر است ولی به طور میانگین برای تازه‌خوری از اواخر مردادماه برداشت این محصول در مناطق گرم‌تر مانند نهبندان و زیرکوه آغاز می‌شود و تقریباً تا اوایل مهر برداشت این محصول به اتمام می‌رسد و نحوه برداشت آن به صورت سنتی با چوب زدن است اما جدیدا در برخی مزارع توانسته‌ایم به صورت مکانیزه برداشت این محصول را انجام بدهیم. وی خاطر نشان کرد: بیش‌ترین شهرستانی که محصول عناب از آن برداشت می‌شود، شهرستان خوسف است و همچنین بیش‌ترین زمین‌های سطح زیر کشت برای محصول عناب مختص به شهرستان خوسف با ۲۶۰۷ هکتار زمین زیر کشت و بعد از آن شهرستان بیرجند با ۱۲۶۰ هکتار و در آخر شهرستان سربیشه با ۵۸۰ هکتار زمین زیر کشت است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha