• شنبه / ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۹
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403061006076
  • خبرنگار : 50622

دبیر علمی سیزدهمین کنفرانس اقتصاد کشاورزی:

بازاریابی محصول یکی از ضعف‌های حوزه اقتصاد کشاورزی است

بازاریابی محصول یکی از ضعف‌های حوزه اقتصاد کشاورزی است

ایسنا/البرز سیزدهمین کنفرانس اقتصاد کشاورزی ایران ۱۸ و ۱۹ شهریور ماه با محوریت بررسی و ارائه راهکارها در زمینه اقتصاد و توسعه کشاورزی برگزار می‌شود. 

به گزارش ایسنا، دکتر سعید یزدانی، دبیر علمی سیزدهمین کنفرانس اقتصاد کشاورزی روز شنبه ۱۰ شهریور در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: سیزدهمین کنفرانس اقتصاد کشاورزی به همت انجمن اقتصاد کشاورزی ایران و به میزبانی دانشگاه تهران و با همکاری موسسه پژوهش‌های برنامه ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی جهاد کشاورزی در دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

وی افزود: این کنفرانس طی دو روز در تاریخ ۱۸ و ۱۹ شهریور ماه برگزار و افتتاحیه آن با حضور مقامات بلند پایه کشوری و استانی پیش‌بینی شده است. همچنین این کنفرانس صد درصد حضوری است و به جز مقالات خارجی سایر مقالات به صورت حضوری ارائه خواهد شد.

یزدانی درباره اهداف این کنفرانس بیان کرد: ارائه دستاوردهای علمی جدید، آشنایی و تبادل تجربیات بین اساتید، پژوهشگران و دانشجویان و فراهم کردن فضایی برای گردهمایی فعالین این حوزه از جمله اهداف این کنفرانس است. همچنین این کنفرانس به دنبال ارتقاء جایگاه اقتصاد کشاورزی است تا از این طریق اهمیت این رشته و نقش فارغ تحصیلان کشاورزی در توسعه اقتصاد کشاورزی به مسوولین معرفی شود.

دبیر علمی سیزدهمین کنفرانس اقتصاد کشاورزی در ادامه این نشست گفت: از اهداف دیگر کنفرانس فراهم کردن بستری برای پژوهشگران و دانشجویان جوان است تا بتوانند از این طریق توانمندی خود را به نمایش بگذارند. دانشجویان و اساتیدی که دارای پتانسیل فکری بالا و ایده‌های جدیدی هستند؛ این کنفرانس می‌تواند محل مناسبی برای طرح این ایده‌ها باشد.

 وی درباره محورهای کنفرانس اقتصاد کشاورزی اظهار کرد: این کنفرانس پنج محور عمده را پوشش خواهد داد. محور اول سیاست‌های توسعه بخش کشاورزی و تعداد زیادی مقاله در این زمینه دریافت شده است. بازاریابی محصولات کشاورزی محور دوم کنفرانس خواهد بود، چون بازاریابی یکی از ضعف‌های حوزه اقتصاد کشاورزی است و مقالاتی در این زمینه خواهیم داشت.

یزدانی ادامه داد: محور سوم اقتصاد منابع طبیعی و محیط زیست است. در دنیای امروز منابع طبیعی و محیط زیست یکی از چالش‌های بزرگ کشور محسوب می‌شود. در این بخش موضوع آب و ضرورت مدیریت آن مطرح بوده و مقالات دریافتی به ارائه چالش‌ها و راهکارها خواهد پرداخت. همچنین موضوع آلودگی هوا، حفظ مراتع، جنگل‌ها و شیلات در بخش منابع طبیعی و محیط زیست در این کنفرانس مورد توجه است.

یزدانی در ادامه گفت: محور چهارم کنفرانس اقتصاد تولید و مدیریت کشاورزی است. در این حوزه مشکلاتی در تولید و در رابطه با عرضه کنندگان وجود دارد که در مقالات ارائه شده به نحوه مدیریت منابع مطرح می‌پردازد. در حال حاضر با محدودیت منابع مواجه هستیم و و زمانی که محدودیتی وجود دارد، ضرورت مدیریت هم مطرح است ، پس مدیران باید در مورد استفاده بهینه از منابع صحبت کنند.

 دبیر این کنفرانس ادامه داد: محور بعدی حوزه‌های جدید در علم اقتصاد کشاورزی از جمله هوشمند سازی، شرکت‌های دانش بنیان و نقش آنها در توسعه کشاورزی و مصرف منابع است، در این مسیر بررسی خواهیم کرد که چگونه با بهره گیری از علوم و تکنیک‌های جدید می‌توان عملکرد بهینه داشته باشیم. 

وی در خصوص مقالات ارسال شده گفت: ۲۶۵ مقاله به دبیرخانه رسیده که از این تعداد ۸۵ مقاله به صورت شفاهی و ۱۲۴ مقاله به صورت پوستر و ۵۶ مقاله هم به دلایلی نظیر غیر مرتبط بودن با موضوع کنفرانس رد شده است. علاوه بر ارائه مقالات پنج نشست تخصصی هم پیش بینی شده که در مورد چالش‌های مربوط به آب، سیاست‌های کلان بخش کشاورزی، هوشمند سازی و جایگاه رشته اقتصاد کشاورزی و آینده آن است. 

وی یادآور شد: رشته‌های کشاورزی در کشور جذابیت و خواهان کمتری دارد. چون اکثر داوطلبین به دنبال رشته‌ پزشکی، پیرا پزشکی و حقوق هستند، در حالی که کشور ما یک سرزمین بر محور کشاورزی است و اگر بخواهیم در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم و بتوانیم در این عرصه رقابت کنیم باید به کشاورزی و رشته‌های دانشگاهی اهمیت داده شود. 

وی افزود: چون درآمدها از فروش نفت حاصل شده، بخش کشاورزی دغدغه نبوده است و بنابراین کشاورزی و رشته ‌های کشاورزی جایگاه خود را از دست داده و آنچه که در بخش کشاورزی و دانشگاه‌ها انتظار داریم، تامین نشده است. در حال حاضر تعداد متقاضیان رشته کشاورزی کمتر شده اما تعداد فارغ التحصیلان آن زیاد، بیکار و یا در رشته‌های غیر مرتبط مشغول کارند. بنابراین باید به دنبال این بود که چه کاری باید انجام شود تا این جذابیت به حوزه کشاورزی بازگردد. در این نشست‌ها از راهکارهای متخصصین امر استفاده می‌شود تا بدانیم چه اقداماتی باید در تمام سطوح برای احیاء رشته‌های کشاورزی و بازار کار آن باید صورت گیرد.

شایان ذکر است در برنامه اختتامیه این کنفرانس از اساتید پیشکسوت و بازنشسته و نمونه کشاورزی، شش تن ازدانشجویان نمونه مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در سطح ملی، سه انجمن علمی اقتصاد کشاورزی، پژوهشگران نمونه جهاد کشاورزی و مراکز تحقیقاتی تقدیر خواهد شد. در ادامه ایده‌های برتر دانشجویی در بخش کشاورزی هوشمند و امور جاری مرتبط با کشاورزی معرفی می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha