• دوشنبه / ۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۲
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403060502657
  • خبرنگار : 50532

بازرس کل استان گیلان خبر داد

تعیین ضرب‌الاجل ۲ ماهه برای لایروبی بندر آستارا

تعیین ضرب‌الاجل ۲ ماهه برای لایروبی بندر آستارا

ایسنا/گیلان بازرس کل استان گیلان از تعیین ضرب الاجل دو ماهه برای لایروبی بندر آستارا در شمال غربی استان گیلان خبر داد.

احمد آقایی امروز پنجم شهریور در جریان بازدید از منطقه ویژه اقتصادی و زیرساخت‌های مجتمع بندری آستارا در جمع خبرنگاران با تاکید بر اهمیت و ضرورت لایروبی بندر آستارا و فرصت دو ماهه برای لایروبی حوضچه بندر آستارا، اظهار کرد: بندر آستارا یکی از کریدورهای مهم ترانزیت، صادرات و واردات جمهوری اسلامی ایران است.

وی با تاکید بر اینکه باید از فرصت بندر آستارا به خوبی استفاده کرد، افزود: این بندر به مدت هشت ماه غیرفعال بوده و تکلیف بر این است که مدیریت بنادر باید ظرف مدت دو ماه بندر آستارا را لایروبی و تحویل بخش خصوصی دهد تا بخش خصوصی بتواند به خدمات دریایی خود در این بندر ادامه دهد.

آقایی با بیان اینکه حسب گزارش مردم آستارا مبنی بر تعطیلی بندر این شهرستان در عرصه خدمات تجاری و حمل و نقل دریایی و کم رونق شدن تجارت دریایی به دلیل عدم لایروبی، گفت: باید از ظرفیت بندر آستارا در راستای توسعه تجارت و اقتصاد ملی، استانی و شهرستانی بهره برد.

بازرس کل استان گیلان با بیان اینکه اگر در بحث لایروبی بندر آستارا کم کاری و غفلت شود قطعاً بازار اقتصادی منطقه از دست خواهد رفت، تصریح کرد: سازمان بنادر موظف است ظرف دو ماه لایروبی بندر آستارا را که در تعهدات و قرارداد آنها با بخش خصوصی است را انجام داده و سریعاً در مدت مقرر نسبت به لایروبی بندر آستارا اقدام کند و در صورت غفلت ورزی قطعا مرجع قضایی شهرستان آستارا با خاطیان برخورد قانونی لازم را خواهد کرد.

بازرس کل استان گیلان با اشاره به بازدید خود از رودخانه مرزی آستاراچای در مرز دو کشور همسایه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، گفت: با توافق دو کشور برای توسعه خدمات ریلی و با نظارت مرجع قضایی و شورای تامین شهرستان مرزی بندر آستارا، برداشت از رودخانه مرزی آستراچای انجام خواهد شد.

آقایی با اشاره به اینکه نگاه سازمان بازرسی استان گیلان که بالاترین مرجع دستگاه قضایی در سطح استان است، اجرای سریع و صحیح قانون است بیان کرد: هیچ پروژه‌ای در سطح استان گیلان و شهرستان آستارا نباید به خاطر مصالح تعطیل شود چرا که خسارت جبران ناپذیری را به فعالیت‌های عمرانی وارد کرده و موجب تعطیلی پروژه‌ها خواهد شد. 

به گزارش ایسنا، صادرات و ارزآوری در مرز دریایی آستارا از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار است اما در حال حاضر لایروبی چالش مهم این بندر شمال کشور است. بندر آستارا در تمام طول قرن نوزدهم تا ابتدای جنگ جهانی دوم یک بندر فعال واردات کالا، مصالح ساختمانی و فرآورده‌های نفتی از بندرهای مختلف دریای خزر بخصوص بندر باکو در جمهوری آذربایجان بود. حال پس از تصمیم هیئت دولت وقت در سال ۸۷ مبنی بر انتقال مالکیت بندر آستارا از شیلات ایران به سازمان بنادر و دریانوردی و سپس تبدیل آن به منطقه ویژه اقتصادی در سال ۹۳ با وسعت ۶۰ هکتار با همراهی بخش خصوصی و اجرای یک طرح بزرگ ملی و بین‌المللی، شاهد حضور مجدد آستارا در بخش دریایی و مبادلات دریای خزر به ویژه صادرات، پس از سال‌ها عدم فعالیت بندری - تجاری هستیم.

با ایجاد مجتمع بندری آستارا که در مسیر جاده ابریشم و چهار راه کریدور شمال - جنوب قرار دارد و مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپاست که در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان ۴۰ درصد کوتاه‌تر و به لحاظ هزینه ۳۰ درصد ارزان‌تر است، به راحتی می‌توان مزیت تجارت اقتصاد دریا محور را مشاهده کرد. همچنین بندر آستارا در دوره شیوع کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن، به عنوان فعال‌ترین بندر کشور نقش خود را به خوبی ایفا کرد اما در سال‌های اخیر یکی از مهمترین اهداف مورد نظر در مجتمع بندری آستارا تبدیل آن به یک قطب قدرتمند و فعال در زمینه ترانزیت غلات است که بتواند در مقاطع ضروری در امر واردات این کالای استراتژیک نیاز بازار کشورهای آسیای میانه و عراق را تأمین نماید و این امر با سرمایه گذاری‌های خوب در بندر آستارا به تدریج چشم انداز روشنی را نشان می‌دهد.

بخش‌خصوصی در سال ۹۹ بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان در این بندر سرمایه‌گذاری کرد و در حال حاضر مشکلات بخشی از زیرساخت‌های حوزه صادرات و واردات نیز در بندر آستارا رفع شده، اما همکاری اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان برای تجهیز مجتمع بندری آستارا ضروری است.

در حال حاضر مهمترین معضل بزرگ بندر آستارا لایروبی آن برای ورود کشتی‌هایی بزرگ‌تر از ۲۵۰۰ تنی است. لایه‌برداری و افزایش عمق کانال ورودی بندرگاه آستارا، باعث خواهد شد تا کشتی‌های دریای خزر با هر اندازه و وزن در آن پهلو بگیرند لذا این لایروبی یک ضرورت است تا بندر آستارا مانند دیگر بنادر شمالی کشور عمق مناسب برای پهلوگیری کشتی‌های بزرگ تجاری را داشته باشد و طبق تعهد سازمان بنادر و دریانوردی، باید عمق مناسب برای تردد و پهلوگیری کشتی‌ها در این بندر ایجاد شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha