• چهارشنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1403053121657
  • خبرنگار : 71454

عصر طلایی انیمیشن ایران در ملبورن

عصر طلایی انیمیشن ایران در ملبورن

پویانمایی «در سایه سرو» و هفت انیمیشن قدیمی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در هفتادودومین جشنواره بین‌المللی فیلم ملبورن استرالیا نمایش داده می‌شود.

به گزارش ایسنا، انیمیشن «در سایه سرو» ساخته مشترک شیرین سوهانی و حسین ملایمی در بخش مسابقه فیلم‌های انیمیشن کوتاه جشنواره بین‌المللی فیلم ملبورن حضور دارد.

همچنین مجموعه‌ای از هفت انیمیشن‌ کوتاه کلاسیک کانون در سبک‌ها و مضامین مختلف، از تلاش‌های اولیه انیماتوران کانون در قالب برنامه‌ای با عنوان «عصر طلایی انیمیشن ایران در سال‌های ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۷ میلادی» بر پرده جشنواره هفتادودوم ملبورن نمایش داده می‌شود.

هفت اثر کانون پرورش فکری شامل «شهر خاکستری» به کارگردانی فرشید مثقالی، «سیاه پرنده» به کارگردانی مرتضی ممیز، «اتل متل» و «دنیای دیوانه دیوانه» به کارگردانی نورالدین زرین‌کلک و فیلم‌های «رخ»، «من آنم که» و «ملک خورشید» به کارگردانی علی‌اکبر صادقی است که روز سوم شهریور ۱۴۰۳ (۲۴ آگوست ۲۰۲۴) به نمایش گذاشته خواهند شد.

این تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گرایش زیبایی‌شناختی متفاوتی از سال‌های ابتدایی تولید انیمیشن در ایران را آشکار می‌کنند. برخی از آثار الهام گرفته از نقاشی مینیاتوری آثار  علی‌اکبر صادقی است و برخی دیگر روحی نوگرایانه‌تر را به نمایش می‌گذارند. همان‌طور که در آثار فیگوراتیو تجربی فرشید مثقالی دیده می‌شود.

امسال همچنین در بخش ویژه موج نوی سینمای ایران در جشنواره ملبورن، فیلم‌های خشت و آینه (ابراهیم گلستان)، درشکه چی (نصرت کریمی)، گاو (داریوش مهرجویی)، بن بست (پرویز صیاد)، گوزنها (مسعود کیمیایی)، یک اتفاق ساده (سهراب  شهید ثالث)، غریبه و مه (بهرام بیضایی)، سایه های بلند باد (بهمن فرمان آرا)، آرامش در حضور دیگران (ناصر تقوایی) نمایش داده می‌شود.

جشنواره بین‌المللی ملبورن یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین جشنواره‌های فیلم استرالیا و جهان است که در بخش کوتاه فیلم‌های داستانی، مستند، تجربی، انیمیشن و در بخش بلند، فیلم‌های داستانی و مستند را می‌پذیرد و به هر یک از آنها جوایز و تندیس اعطا می‌کند و در پایان بهترین فیلم کوتاه داستانی و مستند این جشنواره به آکادمی اسکار معرفی خواهد شد.

هفتادودومین جشنواره بین‌المللی فیلم ملبورن از ۱۸ مرداد تا ۴ شهریور ۱۴۰۳ (۸ تا ۲۵ آگوست ۲۰۲۴) در شهر ملبورن استرالیا در حال برگزاری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha