• یکشنبه / ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۱
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403052819241
  • خبرنگار : 50022

۷۵ درصد آب مورد نیاز البرز از چاه تأمین می‌شود

۷۵ درصد آب مورد نیاز البرز از چاه تأمین می‌شود

ایسنا/البرز مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز گفت: طبق معیارهای جهانی اگر در منطقه‌ای سالانه بیش از چهار میلیمتر فرونشست وجود داشته باشد وضعیت بحرانی اعلام می‌شود. در البرز به طور متوسط ۶۰ میلیمتر و در مناطقی چون نظرآباد، چهارباغ و هشتگرد ۲۸۰ میلیمتر در سال فرونشست داریم.

به گزارش ایسنا، داوود نجفیان روز یکشنبه ۲۸ مرداد ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: در استان البرز به دلیل تراکم بالای جمعیت و مهاجرت‌پذیری و افزایش روز به روز جمعیت،  ۳۳ درصد از مصرف آب به بخش شرب اختصاص دارد.

نجفیان افزود: ۷۵ درصد از آب مورد نیاز استان از طریق منابع زیرزمینی و فقط ۲۵ درصد از منابع سطحی تأمین می‌شود. این وضعیت وابستگی استان به آبخوان‌ها را نشان می‌دهد و اگر سفره‌های زیرزمینی دچار مشکل شود چالش بزرگی در تأمین آب استان به وجود خواهد آمد.

این مسئول در ادامه به برداشت بیش از ظرفیت آب از منابع زیرزمینی اشاره و اعلام کرد: سالانه در استان ۸۰ میلیون مترمکعب بیش از ظرفیت برداشت می‌شود و این اضافه برداشت ما را با کسری ۱.۵ میلیارد مترمکعبی مواجه کرده که هیچ چشم‌انداز روشنی هم برای جبران آن وجود ندارد.

وی افزود: یکی از پدیده‌های این اضافه برداشت فرونشست زمین است. طبق معیارهای جهانی اگر در منطقه‌ای سالانه بیش از چهار میلیمتر فرونشست وجود داشته باشد وضعیت بحرانی اعلام می‌شود. در البرز به طور متوسط ۶۰ میلیمتر و در مناطقی چون نظرآباد، چهارباغ و هشتگرد ۲۸۰ میلیمتر در سال فرونشست داریم.

وی با ابراز نگرانی نسبت به این وضعیت، خاطرنشان کرد: متأسفانه هنوز هم آب به دغدغه همگانی تبدیل نشده است و ادامه روند فعلی نگران کننده است.

نجفیان خاطرنشان کرد: این روند علاوه بر اینکه تأمین آب برای شرب و کشاورزی را تهدید می‌کند؛ ممکن است با بحرانی‌تر کردن فرونشست، هزاران میلیارد سرمایه‌گذاری که در استان انجام شده را نیز دچار مشکل کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز تصریح کرد: در استان البرز حدود ۸۵۰۰ چاه غیرمجاز وجود دارد. تا آخر امسال مسدود کردن ۱۷۰۰ چاه برنامه‌ریزی شده است. یکی از اصلی‌ترین موانع مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز عدم همکاری برخی مسئولان و همچنین دلسوزی‌های بی مورد است.

وی افزود: تعداد زیادی از چاه‌های غیرمجاز مربوط به باغ ویلاهاست که مجموعاً حدود هفت میلیون مترمکعب آب برداشت می‌کنند و ۲۱۵ میلیون مترمکعب هم از طریق چاه‌های غیرمجاز برای کشاورزی برداشت می‌شود. اعتقاد ما این است که همه این چاه‌ها باید بسته شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha