• یکشنبه / ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۱
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1403052819117
  • خبرنگار : 71650

کار؛ از جمله عوامل اصلی کاهش آسیب‌های اجتماعی

کار؛ از جمله عوامل اصلی کاهش آسیب‌های اجتماعی

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با بیان اینکه بسیاری از آسیب‌ها و معضلات اجتماعی و چالش‌هایی که برای جامعه رخ می‌دهد ناشی از بی‌کاری است، گفت: کار یکی از عوامل اصلی کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

به گزارش ایسنا، محمد چکشیان در نشست نخست از سلسله نشست‌های علمی_تخصصی "فرهنگ کار" که با موضوع "فرهنگ کار؛ ضرورت تقویت پشتوانه فکری_نظری" برگزار شد، درباره اهمیت کار اظهار کرد: اهمیت کار حداقل از چند منظر قابل بررسی است، یک منظر ارزش ذاتی کار است، به طوری که تلاش در فرهنگ ملی و دینی و نگاه بزرگان ما به خودی خود ارزشمند است. مستقل از اینکه کار اثری دارد، ارزش ذاتی نیز دارد و این تفاوت ماهوی این نگاه با سایر نگاه‌های موجود در مکاتب اقتصادی و فرهنگی و سیاسی دنیا است.

نایب رئیس ستاد نهضت ملی ارتقا فرهنگ کار، ادامه داد: نکته دوم نقشی است که کار در ارتقا سرمایه اجتماعی و فرهنگی و ‌... در کشور دارد، هرچقدر کار در جامعه ارزشمند می‌شود و ارزش ذاتی آن درک می‌شود، تلاش افزایش می‌یابد، بهره وری بالا می‌رود و پیشرفت و توسعه رخ می‌دهد. سومین دلیل بر اهمیت فرهنگ کار نقشی است که کار در سلامت جامعه به لحاظ اجتماعی دارد. بسیاری از آسیب‌ها و معضلات اجتماعی و چالش‌هایی که برای جامعه رخ می‌دهد ناشی از بی‌کاری است و کار یکی از عوامل اصلی کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

وی با اشاره به نقش کار در تربیت انسان، توضیح داد: شهید مطهری کار را یکی از مهم ترین عوامل تربیت انسان می‌داند که وقتی انسان کار می‌کند رشد می‌باید و ساخته می‌شود. زاویه دیگر در بحث اهمیت کار به اهمیت اقتصاد معطوف می‌شود. رهبر انقلاب باز هم امسال در تنفیذ ریاست جمهوری مطرح کردند که مساله روز کشور اقتصاد است. اینکه اقتصاد یا فرهنگ اولویت است، بحث مفصلی است. به لحاظ اهمیت فرهنگ مهم تر از اقتصاد است؛ اما فوریتی که امروز اقتصاد در جامعه دارد به این موضوع ضریب می‌دهد. اکثر صاحب نظران معتقدند اقتصاد رابطه مستقیم با تولید دارد، هرچقدر تولید ارتقا یابد اقتصاد کشور رشد می‌کند، امسال رهبر انقلاب به جهش تولید با مشارکت مردم تاکید داشتند که اصل تولید به مردم و فرهنگ کار ربط دارد.

چکشیان با بیان اینکه مردم در ابعاد مختلف می‌توانند در تولید نقش آفرین باشند، افزود: خرید و عرق و تعصب بر کالای ایرانی از دیگر نقش‌هایی است که مردم در ایفای آن موثر هستند. یکی از تعصب های ارزشمند و جذاب تعصب بر کالای ایرانی است. ابتدا باید کار ارزشمند شود و سپس مولفه های فرهنگ کار در جانعه مثل مسئولیت پذیری، وجدان کاری، کار گروهی و... ارتقا یابد. ۲۴ مولفه برای فرهنگ کار داریم و مدل مفهومی آن شکل گرفته است که آغازی برای پژوهش بر فرهنگ کار است، آغازی بر حرکتی است که نظام مند به فرهنگ کار فکر کند. نیاز به پشتوانه فکری و نظری در فرهنگ کار داریم. از این رو جریانی که با دوستان در جهاد دانشگاهی ایجاد کردیم نیز در همین راستا است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معتقد است دو بال اصلی اعم از بال نخبگانی، علمی و تخصصی برای پشتوانه فکری و نظری و بال رسانه ای و فرهنگی برای جریان سازی عمومی در حیطه فرهنگ کار مورد نیاز است و در این زمینه ابتدا باید بینش‌ها اصلاح و موانع رفع شود.

نایب رئیس ستاد نهضت ملی ارتقا فرهنگ کار با بیان اینکه مساله امروز ما از فرصت شغلی به اشتغال پذیری تغییر پارادایم داده است، عنوان کرد: امروز نرخ بیکاری به نزدیک ۸ درصد رسیده است. در سال‌های آینده مساله ما دیگر فرصت شغلی یا انگیزه کار برای افراد نیست بلکه فرد به دلایل مختلف اعم از عوامل فرهنگی مثل تنبلی و بی‌انگیزه بودن و یا رابطه بین درآمد و تلاش یا رابطه بین مخارج و درآمد و یا نداشتن آمادگی لازم برای پر کردن موقعیت شغلی و نداشتن مهارت مساله ما می‌شود.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha