• دوشنبه / ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 1403051509782
  • خبرنگار : 71584

مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان خبر داد

طراحی نظام‌نامه آموزش سازمانهای مردم نهاد

طراحی نظام‌نامه آموزش سازمانهای مردم نهاد

مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی و فعالیت‌های داوطلبانه جوانان وزارت ورزش و جوانان از طراحی نظام‌نامه آموزش سازمانهای مردم نهاد خبر داد.

به گزارش ایسنا، علی پارسانیا در آیین رونمایی از نظام‌نامه آموزش سازمان‌های مردم‌نهاد بیان کرد: آنچه که در حوزه سمن‌های جوانان به اداره کل مشارکت‌های اجتماعی سپرده شده، صدور مجوز، نظارت بر فعالیت‌ها و توانمندسازی آنهاست؛ به واسطه این وظیفه‌ در بحث توسعه کمی و کیفی سازمان‌های مردم نهاد، برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفت.

مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی و فعالیت‌های داوطلبانه جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به توانمندسازی‌های عمومی و تخصصی گفت: در بخش توانمندسازی عمومی، رویداد همنا برگزار شد و برای اولین‌بار با حضور اساتید مطرح کشوری، در همه استان‌ها طی یکسال با سازمانهای مردم نهاد جوانان بحث آموزش باکیفیت به این افراد ارائه شد. در حوزه توانمندسازی تخصصی، شبکه‌سازی سازمان‌های مردم‌نهاد پیگیری شد که در ۱۱ ماه شبکه‌سازی با هدف هم‌افزایی و ایجاد بستر تخصصی سمنها صورت گرفت و شاهد اتفاقات خوبی هستیم.

به گفته پارسانیا، دور دوم انتخابات این شبکه‌ها نیز برگزار شد و در حال حاضر ۱۱ دبیرخانه ملی و ۳۸۰ دبیرخانه استانی در موضوع شبکه‌سازی داریم که این ۵۰۰۰ سازمان مردم نهاد در این ۱۱ شبکه دسته‌بندی شده‌اند تا به واسطه این بستر بتوانیم توانمندسازی تخصصی و موضوعی آنها را دنبال کنیم.

وی با اشاره به اینکه در بحث توسعه کمی سامانه جدید مشارکت اجتماعی جوانان رونمایی شد، گفت: در دولت سیزدهم به حدود ۱۳۰۰ سازمان مردم نهاد جدید مجوز داده شده که معادل ۲۶ درصد کل سازمان‌های مردم‌نهادی است که از ابتدای تشکیل وزارت مجوز داده شده و به عبارتی رشد خوبی در توسعه کمی شکل گرفته است.

پارسانیا با اشاره به مسیر تسهیل برای صدور مجوز سمن‌ها یادآور شد: برای اولین بار دستورالعمل یکپارچه صدور مجوز تدوین شد و تمامی جوانب امر مرتبط با بحث صدور مجوز و توانمندسازی سمنهای جوانان در این سامانه دیده شد؛ شاهد رشد کمی خوبی خواهیم بود و آنچه که به دنبال آن هستیم این است که جوانان دغدغه‌مند در حوزه مسائل اجتماعی بتوانند مجوز بگیرند.

وی اتفاق دیگری که در این زمینه در کمیسیون مشارکت اجتماعی حوزه جوانان رقم خورد را تدوین سند توسعه مشارکت نهادمند اجتماعی نسل جوان عنوان کرد و گفت: این سند آماده شده و امید است در دولت جدید دنبال شود.

پارسانیا در ادامه به برگزاری جشنواره اتفاق در سال جاری اشاره کرد و یادآور شد: هفته آینده در سراسر کشور این جشنواره برگزار می‌شود. این جشنواره با دو هدف طراحی شد چراکه نیاز بود سمن‌های شاخص حوزه جوانان شناسایی و تقدیر شوند و توانمندی این سمنها به واسطه جشنواره در بخشهای مختلف جامعه شناخته شود. این جشنواره به صورت استانی برگزار می‌شود و طی این جشنواره از ۴۰۰ سمن شاخص حوزه جوانان تقدیر خواهد شد. در کنار آن نیز نمایشگاه توانمندی سمنهای جوانان در مراکز استانها برپا می‌شود تا بتوان به نوعی سمنهای جوانان را به واسطه این جشنواره معرفی کنیم.

وی در ادامه به جوان یاوران اشاره کرد و افزود: رده سنی ۱۸ تا ۳۵ سال را برای سمنهای جوانان دنبال می‌کنیم. افرادی که در این بازه سنی در فعالیتهای اجتماعی توانمند می‌شوند، با خروج از این رده سنی مخاطب ما نیستند. در این راستا طرح جوان یاوران طراحی شده و تجربیات این فعالان فرهنگی و اجتماعی در اختیار دیگر جوانان قرار گیرد. امسال این طرح را شروع می‌کنیم.

مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی و فعالیت‌های داوطلبانه جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه با اشاره به نظام‌نامه آموزشی سازمان‌های مردم نهاد پرداخت و با اشاره به اینکه از سال گذشته اقدامات مطالعاتی این کار انجام شد، افزود: نیاز بود به طور مشخص مجموعه‌ای از آموزش‌هایی که سمن‌ها و فعالان اجتماعی جوان به آن نیاز دارند تدوین شود و به عنوان نظام نامه آموزش نامگذاری شد. بخش‌های مختلفی در این نظام نامه دیده شد. در روندی کارشناسی برای اولین بار چارچوب استاندارد آموزش و توانمندسازی سمنهای جوانان دیده شد.

وی ادامه داد: در این نظام‌نامه آموزش، سرفصل‌های عمومی و تخصصی موردنیاز فعالان اجتماعی برای آموزش، دیده شده است که شامل ۵۴ ساعت سرفصل عمومی و ۸۰ ساعت سرفصل تخصصی است. نحوه ارائه آموزش‌ها مشخص شده است.

پارسانیا با اشاره به اینکه سرفصلهای مورد نیاز در این نظام نامه پیش بینی شده است، گفت: امید است کار ماندگاری شود، از این جهت که برای اولین بار صفر تا صد آموزشی که سمنها در سطوح مختلف برای آنها پیش بینی شده، تدوین شده و امید است بتوان تا پایان سال این آموزشها را اجرایی کنیم.

مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی و فعالیت‌های داوطلبانه جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه نسبت به اجرای آموزشی سرفصلهای حضوری این نظام‌نامه در ۱۰ استان منتخب در نیمه دوم سال ابراز امیدواری کرد و افزود: بخش آموزش‌هایی که باید به صورت مکتوب و رسانه‌ای تولید شود و در اختیار سمنها قرار گیرد پیش بینی شده تا به آن پرداخته شود.‌ در این نظامنامه وظایف ستاد و استان دیده شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha