به گزارش ایسنا، ظهر دوشنبه هشتم بهمنماه ستاره اسکندری در کافه مانا و محل موزه خیمه شب بازی از تولید یک مجموعه ۱۵ قسمتی به کارگردانی پویا نبی خبر داد که به تعدادی از فیلمهای مهمی سینمای ایران میپردازد و قصهگویی آنها را نیز لیلی رشیدی برعهده دارد.
پویا نبی در این زمینه یا تقدیر از لادن طاهری (مدیر فیلمخانه ملی ایران) برای جمعآوری و حفظ فیلمها بیان کرد: «سینما ماجرا» از یک احساس نیاز شکل گرفت؛ اینکه پس از برخورد با برخی جوانها متوجه شدم خیلی از آنها از فیلمهای مهم تاریخ سینمای ایران اطلاعاتی ندارند. این موضوع انگیزهای شد تا با همراهی خانم ستاره اسکندری یک مجموعه ۱۵ قسمتی از مهمترین فیلمهای سینما را از دوران های مختلف آماده کنیم که فیلمهای «حاجی آقا اکتور سینما» تا «چهارشنبه سوری» را در برمیگیرد.
ستاره اسکندری تهیهکننده این مجموعه نیز بیان کرد: «سینما ماجرا» علیه فراموشی و برای نسل جوانی است که خیلی دغدغه خواندن و پژوهش ندارد و بیشتر تمایل دارد به دیدن. شعار سینما ماجرا هم همین است.
او افزود: قرار براین نبود که این مجموعه فقط ۱۵ قسمت باشد ولی مسائل مالی و همچنین به دلیل آنکه شرایط نمایش و پخش آن هم به حمایت جدی نیاز داشت چون آن را مغایر با سیاستهای کنونی میدانند، فعلا در همین حد باقی مانده است.
وی درباره نحوه عرضه این مجموعه گفت: به پلتفرمهای داخلی مراجعه شد ولی به نتیجه نرسیدیم و فعلا از طریق یوتوب و کانال خودم پخش آن را شروع میکنیم.
اسکندری تاکید کرد: سینما قرار بوده چراغ راه باشد و بستر مناسبی است برای معرفی برهههای مختلف اجتماعی کشور ولی همیشه با فشارهایی مواجه بوده و در سالهای اخیر این فشار بر هنرمندان اندیشمند بیشتر وارد شده است. الان مسئله فقط سینما نیست. عرصهای که در این سالها بعد از اقتصاد مورد فشار قرار گرفته، هنر بوده که این فشار آن را به یک امر فرمایشی تبدیل میکند. در این میان تئاتر که محل اندیشیدن بود و باید خیلی جلوتر از جامعه میبود بیشتر درگیر تغییر شده است. «سینما ماجرا» هم بر همین اساس ایجاد شد چون پولی شدن زشت همه چیز مثلا در تئاتر و موسیقی و تکرار میکنم بخصوص در موسیقی هویت را نشانه گرفته است.
وی افزود: من به دنبال این هستم که به عنوان کسی که موزهدار و کافهدار و تهیه کننده است و این روزها کمتر بازیگری میکند و نیز به عنوان یک کنشگر اجتماعی معنای زندگیام را پیدا کنم.
ستاره اسکندری در ادامه با اشاره به مظلومیت تئاتر و اینکه این روزها هویت آن تغییر کرده، ابراز امیدواری کرد که بتواند این مسیر را برای تهیه تاریخ شفاهی تئاتر ادامه دهد.
او همچنین در بخشی از این نشست خبری درباره برخی مسائل و حاشیههایی که در وضعیت تئاتر به وجود آمده در پاسخ به سوالی درباره برقراری کارگاههای آموزشی دکتر علی رفیعی که مدتی قبل در یکی از شهرها لغو شد، بیان کرد: تئاتر هرگز محل کسب درآمد برای دکتر رفیعی نبوده و کارگاه قبلی هم به دلیل آنکه شماره شناسایی و ملی دکتر رفیعی را برای استعلام خواستند، آن جلسه را برای حفظ احترام ایشان لغو کردیم و من و گروهی دیگر از حلقه نزدیک به ایشان که از شاگردانشان هستیم، تلاش میکنیم که این ورکشاپها به صورت رایگان ادامه داشته باشد.
انتهای پیام
نظرات