• سه‌شنبه / ۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۵
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1403050200987
  • خبرنگار : 50026

تربیت عاشورایی تمدن‌سازی می‌کند

تربیت عاشورایی تمدن‌سازی می‌کند

ایسنا/خراسان جنوبی استاد حوزه و کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه زائر و عزادار امام حسین(ع) شدن آغاز یک راه و تربیت عاشورایی است نه پایان آن، تصریح کرد: تربیت عاشورایی و اربعینی می‌تواند شخصیت‌سازی، خانواده‌سازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی حسینی کند.

حجت الاسلام محمدباقر حیدری کاشانی، استاد حوزه و کارشناس مذهبی، شامگاه دوشنبه ۱ مرداد در مراسم عزاداری شب هفتم شهادت امام حسین(ع) که در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند برگزار شد، گفت: بر اساس روایت اگر نعمت رهبری الهی را ناشکری کنیم عذاب خدواند شدید خواهد بود و هم در این دنیا و هم در آخرت عقوبت خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه کسانی که فساد و فحشا و گناهان علنی را دوست دارند و در جامعه ایمانی ترویج و توسعه دهند وعده قطعی الهی است که برای آنان عذاب در دنیا و آخرت است، به تشریح فاجعه حره و سرکوب قیام مردم مدینه پرداخت و گفت: سه سال پس از واقعه عاشورا، در پی قیام مردم مدینه علیه یزید به وقوع پیوست و به دستور یزید، جان، مال و ناموس اهل مدینه سه روز بر سپاه شام حلال شد و فجایعی به وقوع پیوست که عرق شرم به پیشانی تاریخ نشاند.

حجت الاسلام حیدری کاشانی ادامه داد: در جریان واقعه حره، امام سجاد (ع) از ابتدا در قیام شرکت نکرد و همراه خانواه خود از شهر خارج شد و در ینبوع اقامت کرد و ۴۰۰ نفر از مردم مدینه را در میان خانه و خاندانش پناه داد و تا زمان بازگشت سپاه و خروج آن از مدینه پذیرای آن‌ها بود. روش حکیمانه امام سجاد (ع) در واقعه حره، باعث شد که از مصیبت و بلا در امان بماند تا بتواند به عنوان محور اصلی شیعه باقی بماند.

وی ادامه داد: واقعه اسفناک حره نشان داد کسانی که از ترس جانشان، امام حق خویش را در روز عاشورا همراهی نکردند، گرفتار ظلم و تعدی ستمکاری همچون یزید گشته و به بدترین صورت کشته و تحقیر شدند.

کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه زائر و عزادار امام حسین(ع) شدن آغاز یک راه و تربیت عاشورایی است نه پایان آن، تصریح کرد: تربیت عاشورایی و اربعینی می‌تواند شخصیت‌سازی، خانواده‌سازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی حسینی کند.

حجت الاسلام حیدری کاشانی ادامه داد: در دولت کریمه مهدوی سرسوزنی معصیت در عالم نمی‌شود و تمام حدود و احکام الهی در میان مردم اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه گاهی نائب الامام حجت است میان ما و امام معصوم مثل دوران آخرالزمانی، تصریح کرد: اولین روضه ورود کربلای حسینی، روضه مسلم بن عقیل است و ای کاش ما به سر الاسرار روضه‌های حضرت سیدالشهدا(ع) گریزی بزنیم چون خیلی مهمتر از مراسم آئینی ما است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha