• سه‌شنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۲
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1403061307899
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

افزایش ظرفیت دانشگاه بیرجند نسبت به پذیرش رشته‌های جدید و برتر کشور

افزایش ظرفیت دانشگاه بیرجند نسبت به پذیرش رشته‌های جدید و برتر کشور

ایسنا/خراسان جنوبی معاون آموزشی دانشگاه بیرجند در خصوص افزایش رشته‌های جدید و برتر کشور برای امسال خبر داد.

حسینی واشان، امروز سه‌شنبه ۱۲ شهریور با اشاره به ظرفیت‌های فعال در مقطع کارشناسی دانشگاه بیرجند گفت: دانشگاه بیرجند طی نیم قرن فعالیت در استان خراسان جنوبی، در حال حاضر دارای بیش از ۱۳۰۰۰ دانشجو در مقطع کارشناسی و ۳۵۰ نفر عضو هیئت علمی و ۱۰ دانشکده فعال و مستقر در شهر بیرجند شامل دانشکده‌های علوم انسانی، هنر، مهندسی، مهندسی برق و کامپیوتر، علوم پایه، کشاورزی، محیط زیست، علوم ورزشی، علوم تربیتی و روانشناسی است.

وی افزود: دانشگاه بیرجند با گستردگی فعالیتی که دارد بیش از ۵۰ محیط آموزشی و حدود ۶۰ رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی دارد که با تلاش‌هایی که انجام شد در سال جدید یعنی ورودی ۱۴۰۳ که انتخاب رشته انجام می‌شود، چهار رشته جدید که از رشته‌های برتر کشور است به مجموعه رشته‌های این دانشگاه اضافه شده است. 

حسینی واشان ادامه داد: از جمله رشته‌هایی که به دانشگاه بیرجند اضافه شده است، رشته علوم اقتصادی، مهندسی معماری، رشته بیم‌سنجی و رشته زبان و ادبیات فارسی است که برای اولین بار در دانشگاه بیرجند در مقطع کارشناسی اضافه شده اند. در سال گذشته هم دو رشته در مقطع کارشناسی اضافه شده بود که این رشته‌ها شامل زیست شناسی سلولی و مولکولی و رشته مشاوره بوده است.

معاون آموزشی دانشگاه بیرجند تصریح کرد: یکی از عواملی که در آموزش بسیار تاثیرگذار است و در کیفیت آموزشی دانشگاه تاثیر مستقیم دارد، بحث تجهیزات دانشگاه به فراخور و نیاز رشته‌های مورد نظر در آن زمینه است که دانشگاه بیرجند در این حیطه پیشرفت چشمگیری داشته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر، بیش از ۳۰۰ آزمایشگاه آموزشی در دانشکده‌های مختلف فعال است که در رشته‌های مختلف و ارائه خدمات در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد و در بخش کارگاه‌ها هم به همین صورت است. یک تحول مهمی که اتفاق افتاده، این بود که کارگاه‌های دانشکده‌های هنر  تجهیز شده و فضای‌های فیزیکی بسیاری از کارگاه‌ها که در دسترس نبود، با جایگزینی فضاهای فیزیکی در دسترس قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: در بحث تجهیزات حدود ۳۰ میلیارد تومان هزینه توسط مدیریت دانشگاه پیگیری شد که  توسط وزارت نفت این اعتبار برای تجهیز کردن آزمایشگاه‌های دانشگاه بیرجند در حال بررسی و پرداخت است. 

 وی با اشاره به فضای کارآفرینی جهت ایجاد اشتغال دانشجویان گفت: در دانشگاه بیرجند فضاهای کارآفرینی بسیاری وجود دارد و قابل استفاده برای عموم دانشجویان است. درواقع سه مجموعه‌ی کارآفرینی و نوآوری وجود دارد که یک مجموعه در پردیس شهدا و دو مجموعه در پردیس شوکت‌آباد است و دو مجموعه هم در پردیس کشاورزی واقع در امیرآباد فعال می‌باشد و دانشجویان می‌توانند در این فضاها حضور پیدا کرده و با دوستانی که در فضای کارآفرینی فعالیت می‌کنند و ذهن خلاقی دارند و از فعالیت‌های نوآورانه‌ای برخوردارند، تعامل داشته باشند.

حسینی توضیح داد: فضای ادامه تحصیل در دانشگاه بیرجند بسیار مطلوب بوده و بیش از ۲۰ رشته تحصیلات تکمیلی در دانشگاه بیرجند اضافه شده است که حدود ۱۰ رشته در مقطع دکتری و ۱۳ رشته در مقطع کارشناسی ارشد در این چند سال اخیر به رشته‌های مقاطع تکمیلی اضافه شده است. تمامی رشته‌ها به غیر از رشته‌های هنر که فقط در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد، حداقل گرایش را در مقطع دکتری دارند.

سیدمحمدحسین سیدکاشی -رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی- نیز با اشاره به اینکه دانشگاه بیرجند دارای ظرفیت‌های بالای علمی است، گفت: برای معرفی بهتر ظرفیت‌های دانشگاه بیرجند بهتر است که یک بازدید کلی از سطح دانشگاه انجام شود و مشاورین تحصیلی مطرح در سطح استان دعوت شوند تا در دانشگاه حضور پیدا کرده و تمامی نقاط دانشگاه را بازدید کنند و با فضای دانشگاه به طور کامل آشنا بشوند.

رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: این بازدیدها بهتر است از همه فضاهای آموزشی، پژوهشی، ورزشی، رفاهی و خوابگاه‌ها توسط مشاوران و همچنین دانش‌آموزان انجام شود که موجب آشنایی بیشتر ایشان با ظرفیت‌های بومی استان شده و نتایج مطلوبی را در جذب نخبه‌های استان رقم بزند.

وی بیان کرد: پیشنهاد می‌شود این بازدیدها برای دانش آموزان سال آخر دوره متوسطه دوم در بازه سه یا چهار ماه قبل از کنکور انجام شود که موجب ایجاد اشتیاق و انگیزه جهت تحصیل در این دانشگاه برای محصلان و آشنایی با سبک زندگی دانشجویی باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha