به گزارش ایسنا، محمدامین حاجی هاشمی در جلسهای با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ارائه گزارشی از عملکرد این بنیاد در سال گذشته پرداخت و گفت: سال گذشته چهار رویداد ملی با همکاری دستگاهاههای مختلف اجرا شد. یکی از این رویدادها احیای جشنواره بازیهای رایانهای تهران بود که پس از ۴ سال وقفه با عنوان جشنواره بازیهای رایانهای فجر و با رویکردی جدید برگزار شد.
وی افزود: در این جشنواره ۲۱۶ اثر از بازیسازان ۱۹ استان کشور به دست ما رسید. این جشنواره علاوه بر بخش اصلی، شامل بخش سرمایهگذاری بر روی تیمها نیز بود و ۵۴ تیم در این بخش شرکت کردند. برای بخش سرمایهگذاری، ۳ پیشرویداد با حضور ناشران، بازیسازان و صندوقهای سرمایهگذاری مطرح و شناخته شده کشور برگزار شد. این رویداد تنها دورهمی انگیزهبخش برای بازیسازان و حوزه تولید در کشور است و به نوعی منجر به هویت بخشی به تولیدکنندگان میشود.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با اشاره به برنامههای این بنیاد در سال گذشته در حوزه آموزش گفت: انستیتو ملی بازیسازی در سال گذشته دورههای ترمیک آنلاین و اردوهای آموزشی را در ۶ استان برگزار کرد و ۵۷۸ نفر در این دورهها آموزش دیدند. در رویکردی جدید این اردوها در سال ۱۴۰۳ با کمک بازیسازان برتر هر استان برگزار میشود. در جریان این اردوها نیروی انسانی مستعد جهت جذب در تیمهای بازیسازی استانها شناسایی میشوند. با این راهکار مشکل کمبود نیروی انسانی متخصص در صنعت بازی نیز تا حدودی حل خواهد شد.
حاجی هاشمی در بخش دیگری از گزارش خود در خصوص عملکرد این بنیاد در حوزه پژوهش در سال ۱۴۰۲ به گزارشهای استخراج شده براساس پیمایش ملی بازیکنان بازیهای دیجیتال در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: در این دوره از مدیریت بنیاد ملی بازیهای رایانهای سعی شد تا به مفاهیم بیشتر بپردازیم و نسبت حوزه بازیهای ویدئویی با گیمیفیکشن (به معنای بازیکاری) را مشخص کنیم. یکی از گزارشهای پژوهشی بنیاد در سال ۱۴۰۲ که با عنوان «بازیکاری» منتشر شده، استفاده از گیمفیکیشن در حکمرانی است.
وی همچنین از برگزاری ششمین دوره جایزه بازیهای جدی در سه بخش هکاتون، جشنواره و سمپوزیوم بهعنوان دیگر اقدامات حوزه پژوهشی این بنیاد در سال گذشته نام برد.
حاجی هاشمی ادامه داد: برگزاری هشتمین جام قهرمانان بازیهای ویدئویی ایران با عنوان مسابقه یک میلیون نفری که در راستای ملی شدن بنیاد برای اولین بار در ۱۴ استان به صورت حضوری برگزار شد از دیگر اقدامات این بنیاد در بخش معاونت کسب و کار بود. این رویداد امسال به صورت حضوری در ۲۰ استان و با رویکرد خانواده محور برگزار میشود. از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه کسب وکار برگزاری رویداد سرمایهگذاری در جشنواره بازیهای رایانهای فجر بود که بر روی ۷ تیم سرمایهگذاری انجام شد.
راهاندازی مرکز پایش کیفیت زیرساخت بازیهای ایرانی، ردهبندی سنی ۲ هزار بازی موبایلی ایرانی و خارجی و ۱۲۵ بازی PC و کنسولی، نظارت بر فروشگاههای آنلاین عرضه بازی، صدور مجوز ۴۲ گیمنت در استانها، شناسایی و نظارت بر هزار و ۲۰۰ گیمنتها، بازطراحی و به روزرسانی سکوی «چه بازی» با هدف معرفی بازیهای مناسب به خانوادهها در پلتفرمهای مختلف و تدوین نظامنامه ایجابی جهت معرفی بازیهای مناسب در سکوی «چه بازی» به خانوادهها از اقدامات معاونت نظارت بنیاد در سال ۱۴۰۲ بود که در گزارش محمدامین حاجی هاشمی به آن اشاره شد.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در بخش دیگری از گزارش عملکرد بنیاد ملی بازیهای رایانهای در سال ۱۴۰۲ به برگزاری نخستین رویداد بازی آرا اشاره کرد و گفت: ۵۲ طرح به دبیرخانه این رویداد ارسال شد و در نهایت به ۵ بازی منتخب از نظر طرح جوایزی اهدا شد.
وی در تشریح برنامههای پیش روی این بنیاد در سال ۱۴۰۳ گفت: بنیاد در گذشته معاونتی به اسم حمایت داشت که در دوره جدید مدیریت، به معاونت بهبود کسب و کار و تولیدات محتوایی تغییر پیدا کرد. رویداد سرمایهگذاری و شتابدهی و رویداد محتوایی بازیآرا در این معاونت انجام شد.
مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای بهبود وضعیت تولید با کمک رویدادهای سرمایهگذاری در بخشهای دارای مزیت و حمایت از تولیدکنندگان بازیهای ایرانی و ساماندهی حوزه بازی وسرگرمی را از برنامههای پیش روی این بنیاد دانست و گفت: در حوزه بازی و سرگمی سعی کردیم بازی را به عنوان یک موضوع در کشور جا بیندازیم. بازی چه واقعی، چه دیجیتال و چه ترکیبی یک مسئله در کشور است و باید برای آن سیاستگذاری شود. ما در بنیاد آن را به عنوان یک مسئله مطرح کردیم و شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۴۰۱ در مصوبهای پیشنهاد ارتقاء بنیاد به بنیاد سرگرمیهای تعاملی را مطرح کرد. در آخرین مصوبه شهید رئیسی نیز که خرداد امسال ابلاغ شد، تنظیمگری و نظارت بر اتاقهای فرار و کسب و کارهای بازی محور به وزارت ارشاد واگذار شد.
بنابر اعلام روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای حاجی هاشمی در جمع بندی گزارش خود گفت: ما در بنیاد ملی بازیهای رایانهای دو برنامه بلندمدت و کوتاه مدت در نظر داریم. در برنامه بلندمدت مزیت بخشی به تولید داخل و در برنامه کوتاه مدت رشد سرمایهگذاری با مشارکت نهادهای تامین مالی را دنبال خواهیم کرد.
انتهای پیام
نظرات