• چهارشنبه / ۲۰ تیر ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۸
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403042014261
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی ۲۰ تیر؛ ۹مرداد؛ روز تحلیف/انتصاب امام جمعه جدید تبریز

اخبار سیاسی ۲۰ تیر؛ ۹مرداد؛ روز تحلیف/انتصاب امام جمعه جدید تبریز

«انتصاب امام جمعه جدید تبریز از سوی رهبر انقلاب»،‌ «حضور رئیس جمهور منتخب در جلسه شورای نگهبان»،‌ «تعیین روز مراسم تحلیف» و «ادامه تبریک‌ها به پزشکیان» از موضوعات مهم خبری بیستم تیر ۱۴۰۳ حوزه سیاست بود که می‌توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.

به گزارش ایسنا، مجتبی یوسفی از اعضای هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی خبرداد که ۹ مرداد مراسم تحلیف «مسعود پزشکیان» رئیس جمهور منتخب در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

طبق قانون،‌ مراسم تحلیف رئیس‌جمهور پس از مراسم تنفیذ حکم رئیس‌جمهور از سوی مقام معظم رهبری و با حضور رئیس دیوان عالی کشور، اعضای شورای نگهبان قانون اساسی، رئیس قوه قضائیه  و سایر مقامات کشوری و لشکری در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود و طی آن رئیس‌جمهور منتخب بر اساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد می‌کند که همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته است، به کار گیرد و در پایان سوگندنامه را امضا می‌کند.

در همین ارتباط صبح امروز وزیر کشور در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: مجلس و مسوولانِ برگزاری مراسم تحلیف با یکدیگر اینگونه توافق کرده‌اند که تا قبل از ۱۵ مرداد این مراسم برگزار شود.

احمد وحیدی همچنین افزود: طبق قانون اساسی مدت برگزاری تا انتخاب رییس‌جمهور ۵۰ روز تعیین شده است و قانون درباره مازاد روزهایی که سرپرست ریاست جمهوری انجام وظیفه کند، چیزی تعیین نکرده است و البته منبع قانونی هم در این زمینه وجود ندارد.

***

سخنگوی شورای نگهبان خبر داد که رئیس‌جمهور منتخب در جلسه امروز شورای نگهبان حضور یافت و بر ضرورت همکاری‌ و همدلی‌ بین دو نهاد ریاست‌جمهوری و شورای نگهبان برای پیشرفت ایران اسلامی تاکید شد.

آیت‌الله جنتی در بخشی از اظهارات خود دراین جلسه از حضور حماسی و مسئولانه مردم ایران در انتخابات قدردانی کرد و به پزشکیان به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت و برای وی در خدمت به مردم شریف ایران آرزوی توفیق کرد.

دبیر شورای نگهبان افزود: اکنون رقابت‌های انتخاباتی باید جای خود را به همدلی و تلاش برای پیشرفت و سربلندی ایران بدهد و حل مشکلات کشور و به ویژه مشکلات اقتصادی مردم، باید سرلوحه فعالیت‌های سه قوه قرار گیرد.

***

* در ادامه تبریک های مقامات بین المللی به رئیس جمهور منتخب ایران، نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا در تماس تلفنی با  مسعود پزشکیان موفقیت وی در کسب اعتماد مردم در انتخابات ریاست جمهوری و برگزاری موفقیت‌آمیز فرایند انتخاباتی بزرگ با مشارکت بسیار خوب ملت ایران را تبریک گفت.

پزشکیان هم با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا دارای چالش‌ها و آرمان‌های مشترک از جمله آزادی‌خواهی، استقلال‌طلبی و عدالت‌خواهی هستند و در قبال مسئله فلسطین و حمایت از مردم مظلوم غزه نگاه و مواضع مشترکی دارند، تاکید کرد: بی‌تردید دولت من نیز در صدد تداوم و توسعه همکاری‌ها با ونزوئلا خواهد بود.

* همچنین نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در گفت و گوی تلفنی با تبریک پیروزی پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری و با اشاره به سوابق طولانی و موفق فعالیت‌های سیاسی ایشان گفت: لازم می‌دانم یکبار دیگر مراتب تاسف خود را از فقدان دکتر رئیسی ابراز کنم. روند روابط فیمابین در دوره ایشان به خوبی گسترش یافته بود و ارمنستان به همه توافقاتی که در دوره شهید رئیسی پایبند است.

رئیس جمهور منتخب نیز با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به تمامیت ارضی همه کشورها احترام گذاشته و مخالف هرگونه تغییر در مرزهای بین‌المللی است، تصریح کرد: از گفتگوهای صلح ارمنستان و جمهوری آذربایجان حمایت کرده و آماده هرگونه مساعدتی در این زمینه هستیم.

* رئیس جمهور سریلانکا هم در تماس تلفنی با رئیس جمهور منتخب، ضمن گرامیداشت یاد رئیس جمهور فقید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، پیروزی پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری و کسب اعتماد مردم ایران را تبریک گفت.

در ادامه، پزشکیان اظهار داشت: ایران و سریلانکا تجریبات بسیار موفق و ارزشمندی در همکاری‌های دوجانبه از جمله در مبادله خدمات فنی ـ مهندسی در احداث پروژه عظیم چند منظوره سد و نیروگاه اومایا دارند که امیدواریم بتوانیم در دولت جدید در مسیر تقویت این همکاری‌ها گام برداریم.

* سیریل رامافوسا رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی هم ضمن تبریک به پزشکیان، بر آمادگی کشورش برای تداوم تعمیق همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

از مقامات داخلی هم بیژن زنگنه وزیر اسبق نفت، محسن رضایی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و سید احمدرضا دستغیب رئیس دیوان محاسبات در جلسات جداگانه با حضور در دفتر رئیس جمهور منتخب  با مسعود پزشکیان دیدار کردند و برای وی در ایفای مسئولیت خطیر پیش‌رو آرزوی موفقیت کردند.

***

صبح امروز، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حکمی حجة‌الاسلام آقای حاج شیخ احمد مطهّری اصل را به‌ عنوان نماینده جدید ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز منصوب کردند.

رهبر انقلاب در این حکم با ابراز تأسف فراوان مجدد از فقدان حجة‌الاسلام آل‌هاشم از شیوه سلوک مردمی و خدمتی ایشان تمجید کردند.

***

در حاشیه جلسه  امروز هیات دولت، خبرنگاران حاضر در حیاط دولت از علیرضا زاکانی درباره کمپین جمع آوری امضاء برای برکناری وی از شهرداری تهران سوال کردند.

زاکانی در  پاسخ به این سوال گفت: متنی که من دیدم سراسر تهمت بود و من تعجب کردم. از طرفی رویه نیز رویه نادرستی است و این مثل آن می‌ماند که کسی رای آورده باشد و عده‌ای بیایند و از طریق جمع آوری تعدادی امضاء بخواهند رای آن شخص را در انتخابات پس بگیرند.

وی ادامه داد: این اقدام از لحاظ حقوقی جایگاهی ندارد و به لحاظ افکار عمومی مضر است؛ چه بخواهد برای شهرداری باشد، چه دولت و چه هرکس دیگر. ما به ازای این اقدامات القای یک تکانه و بی‌ثباتی به جامعه است. این کار نادرست است.

گزارش کامل ایسنا از گفت‌وگوهای خبرنگاران با اعضای هیات وزیران در حاشیه جلسه هیات دولت را نیز می توانید در این لینک دنبال کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha