• سه‌شنبه / ۱۹ تیر ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۵
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403041913151
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

نماینده مردم تبریز در مجلس:

اکوسیستم اشتغال دیگر مثل قبل نیست

اکوسیستم اشتغال دیگر مثل قبل نیست

ایسنا/آذربایجان شرقی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر با اکوسیستم اشتغال متفاوت روبرو هستیم که اکوسیستم حوزه دانش و تحصیلات را هم با آن باید تفسیر کرد.

روح الله متفکر آزاد در مراسم افتتاح دومین رویداد یول تاپ در دانشگاه تبریز اظهار کرد: امروزه دنیای حکمرانی در دنیا جابجا شده است و در دانشگاه‌ها به لحاظ علمی، مالی و تکنولوژی که بر پایه علم بود، از این مرحله گذشته و به مرحله‌ای رسیده است که چگونه به کشور می‌تواند حکمرانی از بستر علمی کمک کند.

وی با اشاره به اینکه سال قبل در رویداد یول تاپ یک، مباحث اندیشکده‌ها مطرح شد، افزود: با جمع‌بندی مباحث در برنامه هفتم، اندیشکده‌ها را نهادینه کرده و مصوبات را از مجلس یازدهم گرفتیم.

وی بیان کرد: مفهوم اشتغال در کشور بازشناسی و باز تولید خواستار بود که امروزه به این مسئله مهم نزدیک شده‌ایم.

نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نگاه سنتی به اشتغال و دوره ایجاد شغل و دعوت به آن تغییر کرده است، گفت: کسی که بتواند هنری را به ظهور و بروز برساند و تبدیل به ثروت کند، نخبه است.

وی ادامه داد: امروزه با یک اکوسیستم اشتغال متفاوت مواجه هستیم که اکوسیستم حوزه دانش و تحصیلات را می‌توان با آن تفسیر کرد.

وی با بیان اینکه بعد از انقلاب، تحصیلات دانشگاهی به شدت افزایش یافت، مطرح کرد: آمایش رشته سرزمین در کشور ما در حال شکل‌گیری است که باعث پیوند این مسئله، تحصیلات با اشتغال و ضرورت‌های اجتماعی و فضای منطقه‌ای حوزه اشتغال است.

متفکر آزاد با تاکید بر اینکه اقتصاد دولتی تغییر کرده است، پس چه باید کرد؟ پاسخ داد: بخشی از این چه باید کرد، به حوزه دولتی، برنامه‌ریزی، مهندسی اقتصاد و اشتغال در کشور قانون‌گذاری درست و اجرای درست بازمی‌گردد.

وی با بیان اینکه اندیشکده‌ها در دنیا تجربه شده‌اند و کار را می‌توانند پیش ببرند، گفت: با توجه به اینکه اندیشکده‌ها جای خود را در حکمرانی ما پیدا می‌کنند، تصمیم‌سازی‌ها و مقدمات قانون‌گذاری را فراهم می‌کنند.

وی مطرح کرد: ریل‌گذاری جدیدی در حوزه اقتصاد، جهش تولیدی در حوزه دانش‌بنیان کشور بازتعریف شده است که یک بخشی از کار برای دولت، مجلس و حاکمیت است که بخش مهم کار فرهنگ‌سازی در حوزه اشتغال است.

نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه انسان ارزش افزوده بر منابع محدود می‌آورد، افزود: امروزه بستر اشتغال در دل نوآوری‌ها قرار داشته و فناوری‌هایی از دل این نوآوری‌ها برای بهبود کارهای ما تولید می‌شود.

وی تاکید کرد: دنیای جدید، دنیای فرصت‌ها و زمین‌های بکر اشباع نشده شما است و به اندازه استعدادی که می‌توان شکوفا کرد، می‌توان اقتصاد ساخت. 

وی خاطرنشان کرد: نقطه طلایی کشور ما، سرمایه انسانی با تحصیلات خوب است که با اصلاحات جدید، خروجی آن می‌تواند اتفاقات خوبی در پیرامون ما رقم بزند.

اکوسیستم اشتغال دیگر مثل قبل نیست

رویداد یول تاپ نمونه‌ای از تجربه اندوزی برای جوانان 

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی گفت: رویداد یول تاپ یک رویداد با اجرای مستقیم خود جوانان، جهت کسب تجارب، ایده‌پردازی و حل مسئله است.

امیر تقی‌زاده در مراسم افتتاح دومین رویداد یول تاپ در دانشگاه تبریز ضمن تشکر از جوانان برای حضور در این رویداد اعلام کرد: اگر کسی بخواهد کاری را انجام دهد حتما راهی را پیدا می‌کند و اگر کسی کاری را انجام ندهد، حتماً بهانه‌ای را پیدا می‌کند.

وی افزود: ما انسان‌ها روزهای سخت را فراموش می‌کنیم ولی آدم‌هایی که این روزهای سخت را برای ما آسان کرده‌اند، هیچ وقت از یاد نخواهیم برد.

وی بیان کرد: ویژگی خاص این رویداد، طراحی و اجرای این برنامه توسط جوانان بوده و این چهار روز فرصت مناسبی برای تجربه اندوزی است.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی ادامه داد: در فاز بعدی این رویداد، اردوهای بازدید از صنایع، در نهایت ایده‌پردازی و حل مسئله داریم و قول گرفته‌ایم تا در این رویداد، دانشجویان تیم‌های خود را حفظ کرده و فعال نگه دارند تا این رویداد را در سطح استان و در دانشگاه‌های دیگر بتوانیم اجرا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با برقراری این فرصت برابر و توسعه عادلانه درآمدها در سطح استان، شاهد استفاده دوستانمان در شهرستان‌ها از این امکانات و وضعیت‌ها باشیم.

اکوسیستم اشتغال دیگر مثل قبل نیست

توجه به حلقه‌های مختلف در زیست بوم اشتغال

مدیرکل طرح‌های ملی و فراگیر جوانان گفت: باید نسبت میان نیاز و خواسته تعیین شود تا با توجه به حلقه‌های مختلف زیست بوم اشتغال پیش رود.

مجتبی تاجیک در مراسم افتتاح دومین رویداد یول تاپ در دانشگاه تبریز، اذعان کرد: مسائل مختلفی به عنوان مشکلات جوان ایرانی مانند ازدواج، اشتغال، مسکن و مسائل فرهنگی مطرح است، ولی از منظر سیاست‌گذاری آن چیزی که به عنوان درگاه تعامل در میان مسائل جوانان مهم‌تر است، اشتغال است.

وی اضافه کرد: اداره‌کل طرح‌های ملی و فراگیر جوانان، ماموریت اصلی خود را اشتغال‌پذیری جوانان می‌داند و با جدیت برنامه‌های خود را از طریق سازمان‌ها، وزارتخانه‌های متولی و تشکل‌های تخصصی پیگیری می‌کند.

وی درک اینکه چه نسبتی بین نیاز و خواسته‌های ما است را مورد اشاره قرار داد و گفت: در زیست‌بوم اشتغال و زنجیره دیدن اشتغال توجه به حلقه‌های مختلف در کنار هم مهم است.

مدیرکل طرح‌های ملی و فراگیر جوانان با بیان اینکه من در ابتدا فکر می‌کردم که گره اصلی، استعدادیابی و استعدادسنجی است، افزود: بعد از فعالیت در این زمینه، تجربه به من آموخت که زمانی ما موفق هستیم که این مسیر را متناسب و با هم، یعنی همراه با ارائه تسهیلات، استعدادسنجی و آموزش مهارت انجام دهیم.

وی با تاکید بر اینکه زنجیره‌ای که برای جوانان و غیرجوانان وجود دارد با هم متفاوت است، مطرح کرد: جوانان امروز ما نگاهشان به شغل متفاوت بوده و برای رسیدن به درآمد بالا عجله دارند.

وی ادامه داد: جوان امروز در مورد مسئله اشتغال یک نگاه متفاوت داشته و به مشاغل سنتی علاقمند نیست که ترجیح می‌دهد به خلاقیت متکی بوده و یک فریلنسر (آزادکار) باشد.

تاجیک تاکید کرد: در معاونت جوانان فرصتی برای ما فراهم شده است تا در مشورت با  شما جوانان موقعیت‌ها و جریان‌های جدید را برای اشتغال پیگیری کنیم. 

وی بیان کرد: در تلاش هستیم با توجه به ویژگی‌ها، دانش و تجربه جوانان از سیاست‌گذاری‌های جدید در تعاملات خود، استفاده کنیم.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی، رویداد هدایت تخصصی و توانمندسازی با هدف اشتغال جوانان (یول تاپ ۲)، همراه با راهبری خبرگان صنعتی استانی و بازدیدهای میدانی از صنایع کشور از ۱۸ الی ۲۱ تیرماه در دانشگاه تبریز برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha