• دوشنبه / ۴ تیر ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۹
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403040402343
  • خبرنگار : 71489

رئیس ستاد انتخابات پزشکیان: روند انتخابات به خوبی طی شده است

رئیس ستاد انتخابات پزشکیان: روند انتخابات به خوبی طی شده است

رئیس ستاد انتخابات مسعود پزشکیان نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: خوشبختانه با تلاش همه دست اندرکاران و همکاری ستاد نامزدهای محترم فضای مناسب و با آرامشی طی شده و ما تا به اینجای کار رضایت داریم و امیدواریم تا پایان به همین شکل جلو برویم و انتخابات پر شوری داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، علی عبدالعلی‌زاده رئیس ستاد انتخابات مسعود پزشکیان نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری پیش از ظهر دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ اظهار کرد: خوشبختانه روند انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری تا این لحظه به خوبی طی شده و در حال رسیدن به دقیقه ۹۰ این رقابت‌ها هستیم.خوشبختانه با تلاش همه دست اندرکاران و همکاری ستاد نامزدهای محترم فضای مناسب و با آرامشی طی شده و ما تا به اینجای کار رضایت داریم و امیدواریم تا پایان به همین شکل جلو برویم و انتخابات پر شوری داشته باشیم.

وی تاکید کرد: با تلاشی که در فضای مجازی و شهرها و آبادی‌ها کشور به عمل آمده، توانستیم تا به امروز و بر اساس نظرسنجی‌ها مشارکت بالای ۵۰ داشته باشیم که روند خوبی است و امیدواریم حضور مردم به بیش از ۶۰ درصد برسد و انتخابات ما انتخاباتی باشکوه و مردمی باشد.

رئیس ستاد انتخابات پزشکیان همچنین گفت: آقای پزشکیان هم مانند دیگر نامزدها تمام تلاش خود را بر این گذاشته که مردم بیشتری پای صندوق بیایند و بر اساس نظرسنجی‌ها دکتر پزشکیان امروز توانسته جایگاه اول را بین نامزدهای محترم داشته باشد و تقریباً بیش از ۸۰ درصد نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که پزشکیان در رده نخست نامزدها است و این برای ما و ایشان قوت قلب خوبی است. از همه عزیزان دستگاههای دولتی، انتظامی و همچنین رسانه‌ها و نامزدها و هواداران‌شان و ستاد های‌شان تشکر می‌کنم که تا این لحظه در سطح کشور توانستیم روند انتخابات را به خوبی پیش ببریم.

عبدالعلی زاده همچنین با اشاره به روزهای پایانی فرصت تبلیغات نامزدهای انتخابات عنوان کرد: معمولاً رسم است وقتی به پایان تبلیغات انتخاباتی می‌رسیم در جامعه چند ابهام مطرح می‌شود؛ اولین ابهام این است که برخی می‌گویند که از کجا معلوم انتخابات مهندسی نشده باشد؛ آیا انتخابات واقعاً صحیح برگزار میشود یا مهندسی خواهد شد؟ من به مردم می‌گویم که همه مسئولان و بخش حاکمیتی به ویژه رهبر معظم انقلاب با فرمایشاتی که در این رابطه فرمودند همه را مکلف و تشویق کردند که انتخابات با شکوه و سالمی داشته باشیم و همه قصد دارند که انتخابات به خوبی و به درستی برگزار شود و ما نیز از این جهت به عنوان ستاد یکی از نامزدها مطمئنیم انتخابات درست برگزار خواهد شد و از مردم می‌خواهیم که به این شایعات مهندسی انتخابات توجه نکنند و با قبول اینکه انتخابات درست برگزار می‌شود پای صندوق رای بیایند و از نامزد مورد نظر خود حمایت کنند.

وی افزود: بعضی‌ها می‌گویند که ما رای را به نام نامزد شما به صندوق انداختیم، آیا این رای خوانده می‌شود؟ این موضوع از تبعات انتخابات‌های گذشته است و یادم می‌آید که در دهه ۷۰ نیر در کشور مطرح شد که می‌نویسیم فلانی، می‌خوانند فلانی؛ من به همه مردم عزیز و گرامی که ۸ تیر پای صندوق رای خواهد آمد و به دکتر مسعود پزشکیان رأی خواهند داد این اطمینان را می‌دهم که شما با دقت اسم دکتر مسعود پزشکیان را بنویسید و ما پیگیری خواهیم کرد که پزشکیان، پزشکیان خوانده شود؛ در پای صندوق های رای و حین شمارش و چه در شعب اخذ رای و چه در وزارت کشور نمایندگانی داریم و تلاش می‌کنیم که این فرآیند به سلامت طی شود و رای به درستی خوانده و اعلام شود و حق به حق دار برسد. ان‌شاءالله رای آنچه مردم می‌نویسند، خوانده خواهد شد.

رئیس ستاد انتخابات مسعود پزشکیان همچنین عنوان کرد: متاسفانه در انتخابات گذشته دیدیم و الان هم احساس می‌شود و چنین زمزمه‌هایی است و مطرح می‌شود که شاید برخی از طرفداران برخی نامزدها برای جلب توجه و آرای بیشتر مترصد به اقدامات مغایر با ضوابط و قوانین انتخاباتی شوند؛ از جمله کارهایی که مغایر با ضوابط انتخابات است راه‌اندازی کارناوال‌هایی است که رای یک نامزد تبلیغ می‌کنند؛ این امر از سوی ستاد انتخابات کشور منع قانونی دارد و ما نیز که تا امروز توانستیم با مجموعه مقامات برگزار کننده انتخابات به خوبی همراهی کنیم و در چارچوب مقررات پیش برویم الان که نامزد ما در جایگاه نخست قرار دارد در نظر سنجی ها و ما به نتیجه نهایی نیز خیلی امیدوار شده‌ایم، هیچ دلیلی ندارد که به دنبال نگران جامعه و مشوش کردن انتخابات باشیم و قطعاً از هرگونه رفتار خلاف قانون پرهیز می‌کنیم و اگر اتفاقی بیفتد و بخواهند به ما منتسب کنند بطور رسمی اعلام می‌کنم که این اقدامات خلاف قانون هیچ ارتباطی با سناد انتخاباتی دکتر مسعود پزشکیان نخواهد داشت و انتظار است که کارگزاران دولت و نیروی انتظامی با این گونه رفتارها غیر قانونی برخورد قانونی بکنند و ما نیز هیچ حمایتی از رفتارهای خاطی نخواهیم کرد.

عبدالعلی‌زاده اظهار کرد: با توجه به اینکه در دو سال گذشته در کشور مسئله حجاب یک مسئله جدی اجتماعی تبدیل شده و ما مشکلاتی نیز در این رابطه داشتیم و مدتی نیز کشور دچار بحرانی شد، عده‌ای زمزمه کردند که ممکن است در روزهای پایانی انتخابات در روزهای چهارشنبه یا پنجشنبه برخی از خانم‌ها به صورت دسته جمعی در خیابان میدان یا محل پر رفت و آمدی نسبت به برداشتن حجاب خود اقدام کنند و شعار بدهند؛ ما با این کارهای مخالفیم و فکر می‌کنیم که کارها در شان و برازنده جامعه نیست؛ هر کس می‌تواند اعتراض کند و اشکالی نیز در این زمینه وجود ندارد اما باید اعتراض خود را وسیله‌ای قرار دهد تا یک کار بزرگتر را که نمایش قدرت و حضور مردم است خدشه دار کند، هر کاری اعم از اعتراض و همراهی می‌تواند در چارچوب زمان و مکان مورد قبول خود به عنوان برنامه و ابزار ارائه شود؛ در دوران انتخابات هرگونه اقدامی برای حمایت از یک نامزد باید در چارچوب قانون باشد.

رئیس ستاد انتخابات پزشکیان همچنین گفت: ما برای افزایش مشارکت در انتخابات، در روزهای اول می‌گفتیم «هر شهروند یک ستاد»، الان که به آخر روزهای تبلیغات می‌رسیم این شعار را به «هر شهروند دو رای» تبدیل کردیم به این معنا که تبدیل کردیم به این معنا که هر کسی که خواست رای بدهد دست یک نفر را بگیرد و با خود همراه کند؛ در انتخابات ۸ تیر حداقل دو گروه سیاسی عمده کشور نامزد دارند و با هم رقابت می‌کنند و بر این اساس نیز انتظار می‌رود که مردم از این فرصت استفاده کنند و با انتخاب اصلح فردی را انتخاب کنند که در برابر مشکلات داخلی و خارجی کشور را سلامت عبور دهد.

عبدالعلی‌زاده ادامه‌داد: ما برای پایان دادن به تحریم و پایان دادن به ظلمی که ناجوانمردانه بر ملت ایران تحمیل شده است نیازمند یک نمایش قدرتمند استحکام داخلی و یکپارچه هستیم و بهترین عرصه این قدرت نمایی انتخابات است.

رئیس ستاد انتخابات پزشکیان در ادامه این نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره عملکرد پزشکیان در مناظره‌های تلویزیونی گفت: ارزیابی شخصی من از حضور دکتر پزشکیان در مناظره‌های تلویزیونی مثبت است؛ دکتر پزشکیان سعی کردند در این مناظره‌ها از فرصت استفاده کند و شعارهای کلی مثل عدالت، حق قانون و پیروی از قانون را بازتر کند و فکر می‌کنم در این کار موفق شدند. بعد از هر برنامه تلویزیونی دیدیم که در نظرسنجی‌ها آقای پزشکیان چند پله بالاتر آمدند و درصد تخصیص رای ایشان بالاتر رفته است که این نشان‌دهنده این است که جامعه پیام‌های آقای پزشکیان  را بخوبی دریافت کرده است.

وی افزود: در این مناظره‌ها نامزدها به سبک و سلیقه خود به نوعی به مناظره ورود می‌کند و وعده‌های انتخابات ریاست جمهوری می‌توانند برای مردمی که در شرایط بد اقتصادی قرار دارند مقداری خوشایند باشد و برخی از نامزدها به زیاده روی در وعده‌ها تشویق شوند. آقای دکتر پزشکیان در ابتدا نیز تاکید کردند که برای حل هر مشکل جامعه باید ذینفعان و کارشناسان نظر بدهند تا مشکل حل شود؛ بر این مبنا در کل مناظره‌ها دکتر پزشکیان جز تاکید بر دفاع از حق و قانون حرف دیگری نزده است و اینها پیام‌ها و سیگنال‌های خوبی بود که جامعه دریافت کرد و معلوم شد که شفاف با مردم صحبت کردن، جذابیت بیشتری دارد.

عبدالعلی‌زاده با تاکید بر لزوم ورود هیئت نظارت بر انتخابات بر برخی وعده‌های نامزدهای انتخاباتی، عنوان کرد: چطور می‌شود که بدون اطلاع از قانون، افزایش حقوق و دستمزد را معادل نرخ تورم اعلام کند و اعلام کند که زمین رایگان به مردم اعطا می‌کند. اگر جامعه بی سواد و کم ظرفیتی بود این حرف‌ها ممکن بود رای بیاورد اما در جامعه‌ای که درصد بالایی در آن تحصیلات دانشگاهی دارند و حداقل در حد دیپلم تحصیلات دارند، پذیرش این نوع شعارها در مورد قبول قرار نمی‌گیرد و صداقت پزشکیان در وعده عدالت و دفاع از شهروندان و حقوق اقشار و اقوام در سطح کشور بیشتر برای مردم جذاب بوده است. همچنین ادب و اخلاق دکتر پزشکیان مورد توجه قرار گرفته است و در بازتاب مناظره‌ها به ما رسید خویشتنداری دکتر در مقابل اظهارات دیگر نامزدها بود که اگر هم پاسخی دادند با ادب کامل و رعایت احترام بوده است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره حضور وزرایی از دولت‌های یازدهم و دوازدهم اظهار کرد: آمدن به ستاد و در ستاد خدمت می‌کنند می‌تواند دو شکل داشته باشد؛ یکی این‌که نامزد در ابتدا افراد را دعوت و  پست‌ها را تقسیم کند و دیگر اینکه افراد خودشان به ستاد مراجعه کنند و به دنبال پست نباشند. من و چند نفر از دوستان که در دولت های گذشته حضور داشته‌اند، دنبال پست نیامدیم بلکه احساس کردیم که پزشکیان در شرایط فعلی می‌تواند خدمتگزار مناسبی در این سمت باشد و اگر همه دست به دست هم دهیم، میتواند مشکلات عمده‌ای را که در کشور وجود دارد، حل کند؛ متاسفانه کشور ایران امروز انباری از مشکلات و بحران‌های حل نشده است؛ انباشت مشکلات کشور را فلج می‌کند. من به عنوان کسی که آقای پزشکیان را از سال ۵۴ می‌شناسم، و می‌دنم آدمی است که می‌تواند هجمه‌ها در برابر مشکلات موجود و موانعی که بر سر راه خدمت صادقانه‌ وجود دارد را تحمل و کار کند و به نوعی پوست او کلفت است. من به این دلیل آمدم و سایر دوستان نیز با شناختی که از مشکلات دولت و توانمندی دولت دارند، آمدند.

رئیس ستاد انتخابات پزشکیان با بیان اینکه «تصورم این است که دولت پزشکیان، دولت چهره‌های جدید خواهد بود و اگر او در مورد خاصی ببینند که شایسته سالاری به وزرای قبلی بازمی‌گردد قطعاً از انها استفاده خواهد کرد»، اظهار کرد: آقای پزشکیان در نخستین مصاحبه‌های خود گفتند که من ادامه دهنده راه دولت آقای رئیسی هستیم؛ بیان اقای پزشکیان این است که در شکل ادامه دهنده این راه خواهد بود اما در عمل اعم از خطوط سیاسی و اعضای کابینه و برنامه‌های دولت برای عبور و حل بحران‌ها ادامه دهنده هیچ دولتی نیست. دولت سوم خاتمی نیز شعار است و پزشکیان سبک و سیاق مدیریت خودش را دارد پافشاری او بر آنچه حق مردم می‌داند بیش از روسای جمهور قبلی خواهد بود.

عبدالعلی‌زاه در پاسخ به پرسشی درباره تلاش اطرافیان پزشکیان برای ایجاد برخی دو قطبی‌ها برخلاف مشی او با بیان این‌که «آقای پزشکیان از نظر اخلاقمداری به دقت رعایت می‌کند که موجب زحمت مردم نشود»، تاکید کرد: دو قطبی شدن انتخابات را در گذشته خیلی مشاهده کردیم تا جایی که برخی جاها به خشونت کشیده شده و پلیس دخالت کرده و پرونده فضایی تشکیل شده است و این برداشت وجود دارد که برخی که در ستاد فعالیت می‌کنند که فکر می‌کنند برای دو قطبی شدن فضا باید تند رفتار شود و معتقدند که خونسرد و مودبانه حرف زدن رای نمی‌آورد. برخی جاها دیده می‌شود به ویژه آن‌هایی که در انتخابات‌های گذشته در ستادهای دیگران نیز حضور داشتند به دنبال همین فضا هستند اما من به عنوان رئیس ستاد تاکید می‌کنم که دوقطبی شدن با شلوغ کردن نباید قاطی شود؛ چراکه هرگونه بی‌احترامی به هر نامزد، توهین به خودمان، فرهنگ و کشورمان است؛ چراکه همه نامزدهای انتخابات افرادی هستند که مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته‌اند و هر کدام دارای تحصیلات عالی و رزومه مفصلی هستند و ما حق نداریم به آن‌ها یا طرفداران‌شان توهین کنیم.

وی با تاکید بر این‌که «ما حاضر نیستیم دو قطبی شدن را به بهای توهین به یکدیگر به دست بیاوریم و بعضی جاها که این رفتارها شکل گرفته سریعاً برخورد کردم»، گفت: معتقدیم که دو قطبی شدن باید در برنامه‌ها و وعده‌ها خود را نشان دهد و مردم به محتوا رای دهند. ما سعی می‌کنیم که این اخلاق را در ستادمان رعایت کنیم. اخلاق سرمایه بزرگی است و بخاطر بحران‌های انباشته در کشور این سرمایه تضعیف شده است. ما به شدت سعی می‌کنیم در ستادهای‌مان از بداخلاقی‌ پرهیز کنیم.

رئیس ستاد انتخابات پزشکیان در پاسخ به پرسشی درباره نقش زنان در کابینه پزشکیان به ویژه در زمینه فرهنگ گفت: باید ببینیم که با موفقیت دکتر پزشکیان در انتخابات آیا تغییری در جایگاه زنان در جامعه مشاهده می‌کنند ؟ قطعا همینطور است. پزشکیان فردی مذهبی و مسلط به مسائل دینی است؛ برای آقای پزشکیان تقوا به معنای برنامه داشتن، درست اندیشیدن و مشاوره کردن مبنای کار است و تصورم بر این است که جامعه ما در دولت پزشکیان شاهد رفع ناترازی حق شهروندی خواهد بود و قطعاً جایگاه بانوان بهتر خواهد شد.

عبدالعلی زاده در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که بدنه کارشناسی پزشکیان از کدام طیف است و رویکردهای پزشکیان در حوزه‌های مختلف چیست؟ گفت: این بدنه از گروه کارشناسان و نخبگان است و کارشناس و مدیر با هم فرق دارند؛ کارشناس کار مدیریتی نمی‌کند بلکه با داده‌ها سر و کار دارد. آقای پزشکیان نیز در میزگرد اقتصادی با همراه کردن کارشناسان دو جریان فکری مختلف می‌گوید که من اسیر یک جناح و نحله فکری نیستم.

وی همچنین در پاسخ یه پرسشی درباره حواشی میزگرد فرهنگی پزشکیان که از تلویزیون پخش شد، گفت: ما نسبت به این ماجرا عکس‌العمل عاقلانه‌ای داشتیم و به هیئت نظارت صداوسیما شکایت کردیم که کارشناس برنامه بحث کلی را بصورت انحصاری درباره مشاور نامزد مطرح کرد که این خلاف آشکار است و هم توهین به نامزد محسوب می‌شود. هم‌چنین مجری فقط برای نوبت دادن در جلسه حضور ندارد بلکه باید زمانیکه بحث از موضوع خارج می‌شود، به موضوع ورود کند و ضعف مجری در بر هم ریختن اعصاب آقای فاضلی تأثیر گذار بود؛ در کل نه کار کارشناس صداوسیما و نه کارکرد مجری و نه رفتار آقای فاضلی درست نبود و او باید مقداری تحمل می‌کرد و فقط آقای پزشکیان در این معرکه خونسردی خود را حفظ کرد.

رئیس ستاد انتخابات پزشکیان در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین رقیب این نامزد در انتخابات کیست؟ گفت: مهمترین رقیب پزشکیان تا چند روز قبل آقای قالیباف بود ولی الان در بسیاری از نظرسنجی‌ها آقای جلیلی بالاتر آمدند و اگر ائتلافها شکل بگیرد ممکن است شاهد جابجایی‌هایی در این زمینه باشیم. الان مشارکت حدود ۵۰ درصد است و اگر بتوانیم مشارکت مردم را به نزدیک ۶۰ درصد برسانیم، بی برو و برگرد ما برنده هستیم؛ چراکه از اینجا به بعد موضوع آرای خاکستری مطرح است و این طرف به رقبای ما رای نمی‌دهند و اگر پای صندوق بیایند، به دکتر پزشکیان رای می‌دهند.

عبدالعلی زاده همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تحلیل برخی درباره وجود شباهت‌هایی در فضای کشور با انتخابات سال ۱۳۸۸ تاکید کرد: شبیه‌سازی فضای امروز با فضای سال ۸۸ انتخابات خیلی بی‌انصافی است؛  چرا فضا را با سال ۷۶ مقایسه نمی‌کنیم؟ آرامشی که امروز وجود دارد از سایر انتخابات‌ بیشتر است. باید عادت کنیم که با زمان پیش برویم؛ الان نسبت به سال ۷۶ زمان خیلی فرق کرده است؛ در ۷۶ برد با تبلیغات خیابانی و دیدارها و میتینگ‌ها بود، امروز فضای مجازی جای رسانه‌های مکتوب را گرفته است و هر نامزدی که تیم او در فضای مجازی قوی‌تر باشد، محتوای بیشتری تولید می‌کند. در نتیجه معتقدم که فضای تبلیغاتی کنونی از انتخابات‌های گذشته وسیع‌تر است.

وی در پاسخ به این پرسش که در صورت شکست پزشکیان در انتخابات شاهد چه رفتاری از او خواهیم بود؟ گفت: من و آقای پزشکیان زمان تشکیل ستاد انتخابات این عهد را با خودمان بستیم که یا برنده می‌شویم و به رقبای مان احترام می‌گذاریم و از آن‌ها بابت حضور در انتخابات تشکر می‌کنیم و از سوی دیگر نیز به محض این‌که بازنده شویم به برنده‌مان تبریک خواهیم گفت و برای او به عنوان کسی که رئیس جمهور مان می‌شود، آرزوی موفقیت خواهیم کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha