• شنبه / ۲ تیر ۱۴۰۳ / ۰۷:۴۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403040200384
  • خبرنگار : 71129

اوربان: ناتو در حال آماده سازی یک ماموریت نظامی در اوکراین است

اوربان: ناتو در حال آماده سازی یک ماموریت نظامی در اوکراین است

نخست وزیر مجارستان گفت که به نظر می‌رسد ایالات متحده قصد ادامه جنگ با روسیه در اوکراین را دارد و امیدوار است پیروز شود، اما مجارستان برای مقابله با این سیاست مخرب عمل می‌کند.

به گزارش ایسنا، ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان در مصاحبه‌ای با شبکه رادیویی Kossuth بار دیگر به رویکرد غرب درباره جنگ اوکراین اعتراض و از آن انتقاد کرد.

به نقل از شبکه خبری راشاتودی، اوربان همچنین مدعی شد: «به نظر می‌رسد که دنیای غرب به رهبری آمریکایی‌ها می‌خواهد روسیه را شکست دهد و آلمانی‌ها نقش زیادی در این مرحله بازی می‌کنند.»

وی این استراتژی را «ناامیدکننده» توصیف کرد و افزود برای اوکراینی‌ها و روس‌هایی که در میدان نبرد جان خود را از دست می‌دهند، اوضاع فاجعه‌بار و به طور بالقوه تشدیدکننده است.

اوربان در ادامه خاطرنشان کرد مجارستان تضمین‌هایی را از ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو و جانشین احتمالی او، مارک روته، دریافت کرده است که بوداپست به «ماموریتی» که ناتو به رهبری آمریکا در اوکراین ایجاد می‌کند، وارد نخواهد شد.

وی در ادامه قول داد که مجارستان به این طرح اعزام سرباز، ارسال سلاح یا تامین مالی برای اوکراین کمک نخواهد کرد.

نخست وزیر مجارستان گفت: «من می‌توانم ترمز اضطراری را بکشم. قطار می‌ایستد و ما مجارستانی‌ها از این قطار پیاده می‌شویم. اگر ما بسیار قوی شویم و بخت با ما یار باشد، راننده را متقاعد خواهیم کرد که بیشتر از این پیش نرود! ناتو در حال آماده سازی یک ماموریت نظامی در اوکراین است.»

اوربان معتقد است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا تنها فردی است که اکنون در صورت پیروزی در انتخاباتی که برای نوامبر آینده برنامه‌ریزی شده است، می‌تواند قطار را متوقف کند.

وی با اشاره به اینکه نقشه کشورهای غربی برای شکست روسیه محکوم به شکست است، افزود: هیچ‌کس از ناتو نمی‌تواند مجارستان را برای ورود به مناقشه اوکراین تحت فشار قرار دهد، آنها اکنون از بروکسل می‌خواهند ما را به جنگ بکشانند و ما در این نبرد نیز پیروز خواهیم شد.

اوربان ادامه داد: به نظر می‌رسد که دنیای غرب می‌خواهد روسیه را با کمک آلمان و رهبری ایالات متحده شکست دهد به نظر من ناامید کننده است. حتی اگر موفق شویم، که از نظر واقع بینانه کاملاً غیرمنطقی است، باید بهای زیادی بپردازیم که ارزش آن را ندارد.

نخست وزیر مجارستان خاطرنشان کرد که عملیات نظامی در اوکراین به دلیل روسیه آغاز شد، اما دلیل اصلی درگیری، قصد کی‌یف برای پیوستن به ناتو است.

اوربان افزود: در نهایت، این سوال مطرح می‌شود که آیا اوکراین به عضویت ناتو در می‌آید یا نه. این جنگ در اطراف سواستوپل در حال وقوع است، جایی که در خروجی دریای سیاه پرچم ناتو یا پرچم روسیه وجود خواهد داشت. روس‌ها می‌گویند اکنون پرچم روسیه در آنجا وجود دارد، آنها نمی‌خواهند آن را به پرچم ناتو تغییر دهند و نمی‌خواهند مرزهایی با کشورهای ناتو وجود داشته باشد.

وی گفت: «ما توافق کردیم که مجارستان تصمیمات سایر متحدان در مورد کمک طولانی مدت به اوکراین و نقش رهبری ناتو در هماهنگی کمک به اوکراین را مسدود نکند، اما در عین حال بخشی از آنها نخواهد بود.»

استولتنبرگ در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با اوربان گفت: «نخست وزیر اوربان به صراحت اعلام کرده است که مجارستان در این تلاش‌ها شرکت نخواهد کرد. اوربان توضیح داد که کشورش قصد ندارد در عملیات نظامی ناتو در خارج از خاک ناتو به ویژه در اوکراین شرکت کند.»

نخست وزیر مجارستان افزود: پس از اینکه بوداپست موضع خود را تدوین کرد، مجبور شد اعتراف کند که فرصت و قدرت لازم برای تغییر وضعیت را ندارد.

اوربان با بیان اینکه اعضای ناتو به دنبال راهی هستند که از طریق آن این ائتلاف بتواند در درگیری در اوکراین شرکت کند، افزود: «البته من نمی‌خواهم جزئیات را فاش کنم، اما دبیرکل ناتو قبلاً همه اینها را گفته است. کارگروه‌ها در حال کار برای تعیین چگونگی مشارکت ناتو در این جنگ هستند.»

مسکو درگیری اوکراین را یک جنگ نیابتی توصیف کرده که توسط ایالات متحده آغاز شده است. پس از اینکه چندین کشور عضو ناتو علنا در این ماه اعلام کردند که به کی‌یف اجازه خواهند داد تا اهدافی در عمق روسیه را با تسلیحات غربی مورد حمله قرار دهد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهور روسیه هشدار داد که مسکو می‌تواند تسلیحات مشابهی را برای دشمنان غرب فراهم کند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه که از کشورهای ناتو خواسته است استقرار نیرو در اوکراین را رد نکنند، از جمله رهبران اتحادیه اروپا محسوب می‌شود که بیشترین آسیب را در انتخابات پارلمان اروپا متحمل شد. او متعاقبا پارلمان فرانسه را منحل کرد و با خطر تبدیل شدن به یک رئیس جمهور منفعل تا پایان دوره ریاست جمهوری خود مواجه است.

حامیان دخالت ناتو در درگیری اوکراین می‌گویند که ماموریت آنها به آموزش سربازان این کشور در خاک اوکراین محدود است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha