• جمعه / ۱ تیر ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403040100140
  • خبرنگار : 30147

فرمانده پلیس‌راه کاشمر و کوهسرخ:

بسیاری از پل‌ها و آبراه‌های جاده کوهسرخ ناایمن هستند

بسیاری از پل‌ها و آبراه‌های جاده کوهسرخ ناایمن هستند

ایسنا/خراسان رضوی فرمانده پلیس‌راه کاشمر و کوهسرخ گفت: جاده کاشمر کوهسرخ بالغ‌بر ۱۳۱ پل و آبراه دارد که فقط ۱۰ مورد آن ایمن‌سازی شده و این بسیار نگران کننده است و اگر در این خصوص اقدامی نشود در آینده این مسیر به یکی از معضلات اصلی تبدیل خواهد شد.

سرهنگ محمد میرزابیگی در گفت و گو با ایسنا تصریح کرد: چون جاده کوهسرخ به کاشمر ایمن‌سازی نشده عمده حوادثی که در این مسیر اتفاق می‌افتد به دلیل خروج از جاده بوده و عملاً به درون پل‌ها و آبراه‌ها سقوط می‌کنند.

وی گفت: اگر در گذشته هر سال ۲۰۰ متر از جاده کوهسرخ ایمن‌سازی می‌شد حداقل ۱۰ سال قبل به استاندارد مطلوب رسیده بودیم و اکنون هم اگر توجه نشود با توجه به تردد تریلی‌ها جزو مشکلات اصلی شهرستان خواهد بود.

فرمانده پلیس‌راه شهرستان کاشمر با بیان اینکه در مسیر کوهسرخ اختلاف سطح بین رویه آسفالت و شانه راه برطرف شده است، بیان کرد: این اقدام خوبی بود که انجام شد، در برخی نقاط هم در حد ممکن عرض پیچ‌ها بیشتر شد.

وی ایمن کردن پل‌ها، آبراه‌ها و پرتگاه‌ها را در این مسیر کم عرض ضروری دانست و گفت: برخی حوادث و تخلفات رانندگی که در محور کوهسرخ اتفاق می‌افتد پس از بررسی‌های صورت گرفته به دلیل عدم توجه به جلو و سبقت و سرعت غیر مجاز است در صورتی که هنگام رانندگی در جاده کوهسرخ به دلیل کوهستانی بودن باید بسیار مراقب بود.

بسیاری از پل‌ها و آبراه‌های جاده کوهسرخ ناایمن هستند

فرمانده پلیس‌راه شهرستان کاشمر با بیان اینکه حدود ۳۵ درصد تصادفات فقط در جاده کوهستانی کوهسرخ و در ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر اول اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: عمده دیگر تصادفات مربوط به راه‌های روستایی هستند که ۵۵ تا ۶۰ درصد راه‌های حوزه استحفاظی را شامل می‌شود.

تردد خودروهای سنگین در روزهای تعطیل ممنوع

فرمانده پلیس‌راه شهرستان کاشمر در ادامه گفت: با پیگیری‌ها و هماهنگی‌های انجام شده به دلیل آمار بالای تصادفات با اخذ دستور مقام قضایی تردد خودروهای سنگین در روزهای تعطیل در مسیر کوهسرخ به کاشمر ممنوع شد.

میرزا بیگی با اشاره به حوادثی که در این جاده تاکنون منجر به مصدومیت و فوت چندین نفر در این مسیر شده است، افزود: متأسفانه به نسبت حمل و نقل بالایی که در منطقه داریم اما از جاده استاندارد برخوردار نیستیم.

شهرستان کوهسرخ در گذشته چون بخشی از کاشمر بوده عملاً توجه مسئولان به این جاده کمتر بوده و اگر اعتباری هم اختصاص داده می‌شد بیشتر به مسیر کاشمر به شادمهر و کاشمر به خلیل‌آباد اختصاص می‌دادند.

وی ادامه داد: کوهسرخ دارای ۲۶ تا ۲۸ معدن است و یکی پس از دیگری در حال بهره‌برداری و استخراج هستند، عملاً تا چند ماه آینده شاهد فراوانی ترافیک به دلیل تردد کامیون‌ها و تریلی در محدود این شهرستان هستیم.

فرمانده پلیس‌راه شهرستان کاشمر افزود: اگرچه به زودی میزان تردد تریلی‌ها از این مسیر کوهستانی افزایش خواهد یافت اما جاده استانداردهای لازم را ندارد، سرعت در این محور نباید همانند سایر محورها باشد.

سن مجروحین و فوتی‌ها در خودروها ۲۵ تا ۴۰ سال

وی عدم توجه به جلو به دلیل استفاده از تلفن همراه و مشغله‌های فکری و تخطی از سرعت مطمئنه را از مهمترین علل تصادفات در حوزه استحفاظی پلیس‌راه کاشمر دانست و افزود: بیشترین سن مجروحین و فوتی‌ها در خودروها ۲۵ تا ۴۰ سال و در موتورسوارها آن‌هایی که منجر به فوت می‌شود ۴۵ و ۵۰ سال به بالا است.

میرزابیگی با بیان اینکه آمار موتورسواران منجر به فوت به دلیل عدم کنترل و هوشیاری کمی که دارند در میان افراد مسن بیشتر است، در ۶۵ تا ۷۰ درصد تصادفات خودروها و موتورسواران جوانان را دخیل دانست و تصریح کرد: متأسفانه آمار منجر به معلولیت هم به دلیل تصادفات قابل توجه است.

بسیاری از پل‌ها و آبراه‌های جاده کوهسرخ ناایمن هستند

وی از شناسایی ۱۴ نقطه حادثه‌خیز در حوزه استحفاظی پلیس‌راه این شهرستان خبر داد و بیان کرد: قبل از آغاز طرح نوروزی برخی نقاط حادثه‌خیز دیگر رفع شده است.

بزرگراه‌های غیراستاندارد

میرزابیگی با بیان اینکه تلاش می‌شود تا پایان امسال ۵۰ تا ۶۰ درصد این نقاط را از حالت حادثه‌خیزی خارج کنیم، ادامه داد: در تمامی مسیرهای خراسان رضوی فقط یک آزادراه داریم که ۳۰ کیلومتر ورودی به مشهد است.

وی گفت: هرچند در منطقه حوزه استحفاظی محور کاشمر به خلیل‌آباد در گذشته تابلو بزرگراه نصب شده اما بزرگراه تعریف خاص خود را دارد، چون شاهد ورود راه‌های روستایی به مسیر اصلی هستیم استاندارد بزرگراه را ندارد.

فرمانده پلیس‌راه شهرستان کاشمر اظهار کرد: جاده کاشمر به خلیل‌آباد و محور کاشمر به شادمهر علیرغم اینکه تابلو نصب شده اما به هیچ عنوان تعریف بزرگراه را ندارند.

ضرورت فرهنگ‌سازی بیشتر

میرزابیگی در ادامه با تأکید بر اینکه باید از فضای مجازی برای فرهنگ‌سازی ترافیک بیش از این استفاده کنیم، افزود: قطعاً اگر به سمت فرهنگ‌سازی برویم بسیاری از ضعف‌های خودرو و راه پوشش داده می‌شود.

وی با بیان اینکه باید فکر مردم را به موضوع حوادث ترافیکی بیشتر حساس کنیم، اذعان کرد: در فرهنگ‌سازی مسائل ترافیکی همچنان با ضعف مواجه‌ایم.

فرمانده پلیس‌راه کاشمر بیان کرد: بعضاً گفته می‌شود حادثه در جاده مرگ اتفاق افتاد، در حالی که چون این‌گونه تیترها بیشتر به وضعیت راه می‌پردازد عملاً فکر مردم را از دلایل اصلی سانحه منحرف می‌کنیم.

وی اظهار کرد: گرچه کارشناس پلیس‌راه پس از بررسی، دلیل حادثه را بی‌احتیاطی از جانب راننده اعلام می‌کند اما هیچ‌کس به نقش راننده در بروز حادثه اشاره نمی‌کند.

میرزابیگی با اعلام اینکه با بیان برخی صحبت‌های غیر کارشناسانه نباید مردم را به بیراهه برد، گفت: متأسفانه در فضای مجازی به اینکه راننده سرعت مجاز و رعایت حق تقدم را رعایت نمی‌کند و یا به دلیل نداشتن کلاه ایمنی جان خود را از دست داده اشاره نمی‌شود.

بسیاری از پل‌ها و آبراه‌های جاده کوهسرخ ناایمن هستند

وی تصریح کرد: تمامی حوادث از روی عدم آگاهی شکل می‌گیرد، هرچند در داخل خانه همه کار برای تأمین امنیت کودک انجام می‌دهیم تا آسیبی نبیند اما در داخل خودرو اجازه می‌دهیم بر روی صندلی جلو بنشیند.

فرمانده پلیس‌راه شهرستان کاشمر با بیان اینکه به دلیل بالا بودن حوادث در جاده کاشمر به کوهسرخ تعداد گشت‌های محسوس و نامحسوس پلیس‌راه در این مسیر افزایش یافته، اذعان کرد: خوشبختانه استفاده از ظرفیت نیروی انسانی بسیج در طرح نوروزی امسال موجب افزایش ۴۰ درصدی توان عملیاتی پلیس شد.

وی فرهنگ رانندگی در هر شهر  را نشانه فرهنگ، اخلاق و رفتار مردم آن شهر دانست و گفت: متاسفانه خبرهای تلخ و حوادث رانندگی در فضای مجازی و رسانه ها برای جامعه ما عادی شده؛ تنها دو الی سه روز با اندوه و تأسف درباره حادثه سخن می‌گویند و بعد آنرا فراموش کرده و مجدد تخلفات شروع می‌شود.

میرزابیگی با اشاره به اینکه وقتی پدری برای تولد فرزند ۱۳ ساله خود موتور سیکلت می‌خرد، عملا خطر و حادثه را به او هدیه داده، افزود: سطح فرهنگ مردم هر شهری بستگی به طریقه رانندگی مردم آن شهر دارد و تخلف رانندگی نوعی از بداخلاقی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha