• سه‌شنبه / ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1403032919633
  • خبرنگار : 71560

همتی: مردم با مشارکت در انتخابات برگ زرین دیگری در تاریخ انقلاب رقم می زنند

همتی: مردم با مشارکت در انتخابات برگ زرین دیگری در تاریخ انقلاب رقم می زنند

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مردم با مشارکت حداکثری در انتخابات ریاست جمهوری برگ زرین دیگری در تاریخ انقلاب رقم خواهند زد.

به گزارش ایسنا، عبدالحسین همتی سراپرده در نطق میان دستور خود در جریان جلسه علنی امروز سه‌شنبه مجلس، بیان کرد: از همه ملت بزرگ ایران تقاضامندم که با مشارکت حداکثری در انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب رییس جمهور در تراز جمهوری اسلامی، برگ زرین دیگری را در دفتر انقلاب شکوهمند اسلامی رقم زنند.

وی در ادامه اظهار کرد: سالانه مواد معدنی فراوانی از معادن استان کرمان استخراج می شود که بهره بردار درصدی را به عنوان حقوق دولتی به خزانه کشور واریز می کند. این در حالی است که سال گذشته ۱۸هزار میلیارد وصولی حقوق دولتی استان بوده و طبق تبصره ۶ ماده۱۴ قانون معادن می بایست پانزده درصد از این وصولی حقوق دولتی به اعتبارات استان اضافه گردد و تمام اعتبار یاد شده جهت ایجاد زیرساخت و رفاه و توسعه شهرستان با اولویت بخشی که معدن در آن واقع است، اختصاص یابد که متاسفانه در سنوات گذشته این امر تحقق پیدا نکرده و در کل میزان این پرداختی به استان حدود یک درصد بوده که باعث شده که استان متضرر گردد. از دولت و مسئولین برنامه و بودجه تقاضامندیم حق قانونی استان کرمان را به آن برگردانند و بیش از این به استان کرمان بی مهری و کم لطفی نکنند.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: همچنین امسال به لطف الهی در شهرستان زرند بعد از سه سال سرمازدگی متوالی، پیش بینی می شود میزان محصول پسته مناسب باشد. متاسفانه  ادامه روند قطعی برق چاه تلمبه‌ها آن هم در زمانی که بیشترین نیاز آبی محصول در این فصل می‌باشد، باعث خسارت حداقل ۲۰ درصدی به محصول پسته می‌شود. لذا خواهشمند است ضمن به حداقل رساندن این خاموشی‌ها، تصمیمات در خصوص زمان و مدت خاموشی، بر اساس اقلیم و شرایط خاص هر منطقه اتخاذ گردد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه  در چند سال اخیر هیچ گونه تسهیلاتی برای جبران خسارت و یا کمک هزینه تولید به کشاورزان پسته اختصاص داده نشده است، بیان کرد: بخشنامه امهال وام‌های کشاورزی به صورت ناقص از طرف بانک‌ها اجرا شد و برای کشاورزان چندان کارگشا نبود، لذا تخصیص تسهیلات تبصره ۱۸ یا کمک‌های فنی اعتباری و امهال تسهیلات کشاورزی  نیاز مبرم  این بخش  می‌باشد و در آخر تعهد ارزی برای محصولات کشاورزی و صدور کارت یکبار مصرف برای برخی تجار و اتباع خارجی باعث تعطیلی بسیاری از شرکت‌های صادراتی حوزه کشاورزی شده است و همین موضوع قیمت پسته را در ماه‌های اخیر بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش داده است. لذا از وزیر کشاورزی تقاضای بررسی و مساعدت ویژه برای حل مشکلات این قشر زحمت کش را دارم.

وی افزود: در حوزه صنعت می توان گفت که امروزه زغال سنگ به عنوان صنعت مادر در تامین چرخه فولاد کشور مغفول مانده و در سرازیری نابودی قرار گرفته است. متاسفانه تصمیمات غلط در این زمینه، کاهش شدید تولید و افزایش زیان انباشته شرکت زغال سنگ به ویژه در حوزه انتخابیه بنده را دربر داشته است. در کنار اینها، مکررا خبر ایجاد حوادث شغلی و از دست رفتن جان و یا سلامت کارگران پرتلاش شرکت زغالسنگ شنیده می شود که روح انسان را آزرده خاطر می کند. راهکار موثر برای خروج از شرایط بحرانی کنونی شرکت زغالسنگ تامین نقدینگی و حرکت به سمت  نیمه مکانیزه کردن تولید و کاهش دخالت مستقیم نیروی انسانی می باشد.

همتی در ادامه بیان کرد: همچنین باید تقسیم بندی مشاغل سخت و زیان آور اصلاح شود تا با رتبه بندی مشاغل سخت و زیان آور به دو گروه، سخت و سخت‌تر بودن آنها مشخص گردد و بر اساس آن ضرایب مورد نیاز هر شغل جهت بازنشستگی محاسبه گردد. یعنی اعمال ضریب مشاغل سخت و زیان آور زیرسطحی معادن زغالسنگ به ازای هر سال ۱۲ ماه محاسبه گردد. همچنین باید ترتیبی اتخاذ گردد که پس از فوت کارگران شاغل در مشاغل سخت و زیان آور که به احراز شرایط بازنشستگی نرسیده‌اند و سابقه اشتغال و بیمه ای آنان بالاتر از ۱۵ سال است،  ۴ درصد مربوطه با هر سابقه شغلی برای آنها محاسبه گردد تا مستمری  بر اساس نود روز منتهی به فوت به بازماندگان تعلق گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha