• سه‌شنبه / ۸ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۱
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1403030805311
  • خبرنگار : 71974

گروه «سخن» با پیروزی بر گروه «ایران» به دوره چهارم مناظرات دانشجویی راه یافت

گروه «سخن» با پیروزی بر گروه «ایران» به دوره چهارم مناظرات دانشجویی راه یافت

رقابت بین گروه‌های «سخن» و «ایران» با موضوع «گام اول برای مبارزه با فساد، تقویت نهاد دولت از طریق رعایت اصل تفکیک قواست» با پیروزی گروه سخن به پایان رسید.

به گزارش ایسنا، در سومین روز از رقابت گروه‌های دانشجویی، دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران، گروه «سخن» از دانشگاه تهران و گروه «ایران» از استان کرمانشاه، رأس ساعت ۱۰:۳۰ در سالن شهید دانشجو مهدی فلاحت پور دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی مناظره خود را دربارۀ گزاره «گام اول برای مبارزه با فساد، تقویت نهاد دولت از طریق رعایت اصل تفکیک قوا» آغاز کردند.

در ابتدا گروه «سخن» در موضع موافق با گزاره مورد نظر بیان کرد: گزاره تقویت نهاد دولت از طریق تفکیک قوا را نگفته است بلکه قوه مجریه را بطور خاص بیان کرده است. مشارکت مردم در نظارت بر فسادها بسیار فعال است؛ لذا نکته حائز اهمیت دیگر باتوجه به پیچیدگی‌های نظام اداری آن است که شرایط به گونه ای نیست که مردم بخواهند با فساد مبارزه کنند.

این گروه ادامه داد: بحث دیگری نیز وجود دارد که قوه قضائیه در برخی مواقع فساد قوه مجریه را نیز رو می‌کند. از این روی تفرقه انداختن در بین قوای حکومتی منجر به افزایش حاکمیت مردم در برخورد با فساد است. از نگاه ما این گزاره شرط لازم برای مبارزه با فساد است نه شرط کافی.

در ادامه تیم «ایران» با موضع مخالف بیان کرد: رعایت اصل تفکیک قوا به منظور تقویت نهاد دولت نسبت به نهادهای دیگر حاکمیتی نیست؛ بلکه شما در گزاره تفسیر ایجاد کردید. شما اولین گام را هم به ما نگفتید. فساد برای مبارزه گام‌های زیادی باید بردارد.

این گروه بیان کرد: ثروت و قدرت عامل اصلی فساد هستند، به عنوان مثال رانت اقتصادی از طریق بانک‌ها بیشتر صورت می‌گیرد؛ فلذا فساد در این جایگاه های ثروت بیشتر است و مورد بعدی نیز قدرت است که مردم‌سازی دولت در این صورت اتفاق نمی‌افتد و فساد گسترش پیدا کند.

این گروه در ادامه استدلال خود بیان کرد: قانون باید در مقابل دولتمردان حاکم باشد نه برعکس.

گروه موافق ادامه دادند: دوستان نقدی مطرح کردند که می‌گویند قوای مختلف مخالف یکدیگر نیز هستند. این تفاسیر برعهده شورای نگهبان است.

این گروه بیان کرد: خیلی‌ها می‌گویند این رویکرد قدیمی است و امروز با قوای گسترده مواجهیم. امروز بحث تفکیک قوای عمودی را نیز مطرح می‌کنند. مانند رسمیت بخشیدن به قوای بروکراسی. دولت قدرت و ثروت زیادی را در دست دارد و دچار تعارضات منافع شدید است و باید با انحصارات دولتی مقابله کرد. اگر می‌شود یک نمونه موفق از طریق بیروکراسی غیرمستقیم به نتیجه رسید را بیان کنید. گروه مخالف نیز پاسخ داد: تعاریفی که شما ارائه می‌دهید منتسب به غرب هست و ما درباره جمهوری اسلامی ایران صحبت می‌کنیم. تفکیک قوا نه تنها به شفافیت و رسیدگی به فساد کمک نمی‌کند بلکه به آن دامن نیز می‌زند.

گروه «سخن» در جایگاه موافق ادامه داد: تفکیک قوا را مطرح کردیم که این به معنای شکستن دولت نیست. بدون تفکیک قوا فساد ایجاد می‌شود. در آمریکا مقامات فدرالیسم اولین بار برای مبارزه با فساد تفکیک قوا را در پیش گرفتند. در درون قوه قضاییه تفکیک قوای عمودی وجود دارد.

گروه مخالف در نهایت پاسخ داد: اصل تفکیک قوا متعلق به اصل ۵۷ قانون اساسی است. پس چگونه ما به بیرون از جمهوری اسلامی می‌پردازیم. اولین گام برای ایجاد فساد همین تفکیک قوا است. فساد اگر نظارت و شفافیت برآن حاکم نباشد افسارگسیخته می‌شود و با تفکیک قوا امکان نظارت و شفافیت کمتر می‌شود.

در پایان این رقابت گروه «سخن» با موضع موافق به برتری بر گروه «ایران» با موضع مخالف دست یافت و به مرحله بعدی مسابقات که در روزهای آینده برگزار می‌شود، راه یافت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha