• سه‌شنبه / ۸ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۸
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1403030804980
  • منبع : سازمان حفاظت محیط زیست

رییس سازمان حفاظت محیط زیست:

هیچ خط قرمزی برای حضور پژوهشگران در عرصه‌های محیط زیستی وجود ندارد

هیچ خط قرمزی برای حضور پژوهشگران در عرصه‌های محیط زیستی وجود ندارد

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تمام مجموعه سازمان حفاظت محیط زیست و عرصه‌های تحت مدیریت این سازمان هیچ گونه خط قرمزی جهت حضور دانشجو و پژوهشگر ندارند.

به گزارش ایسنا علی سلاجقه در جلسه همفکری با روسای انجمن‌ها و اتحادیه‌های علمی دانشگاهی با اشاره به اینکه محیط‌ زیست بدون دانش و فناوری معنا و مفهومی ندارد، افزود: محیط زیست دنیا در مرز دانش و فناوری حرکت می‌کند، به همین جهت ما با اعتقاد به ظرفیت علمی در جهت حل مشکلات گام برمی‌داریم و از انجمن‌های علمی می‌خواهیم که برای مشکلات محیط زیستی کشور راه حل ارائه دهند.

وی ادامه داد: در خصوص تغییر اقلیم ۱۵ درصد برنامه هفتم به‌صورت مستقیم به سازمان حفاظت محیط زیست مربوط است و در این زمینه از ظرفیت انجمن‌ها استفاده کردیم و بسیاری از کمیته‌ها و کارگروه‌ها در این حوزه مشارکت کردند.

معاون رییس جمهوری اضافه کرد: با ایجاد هاب تغییر اقلیم کشور و ارتقای مجموعه پژوهشکده همچنین راه اندازی پارک علم و فناوری نیاز به توانمندی‌ها وظرفیت‌های انجمن‌های علمی داریم تا بتوانیم راه حل‌های علمی برای مسائل و مشکلات این حوزه داشته باشیم همچنین ما از لحاظ بانک ژن، ذخایر ژنتیکی بسیار قوی داخل کشور داریم.

وی تصریح کرد: تمام مجموعه سازمان حفاظت محیط زیست و عرصه‌های تحت مدیریت این سازمان هیچ گونه خط قرمزی جهت حضور دانشجویان و پژوهشگران ندارند.

سلاجقه در خصوص فراخوان عناوین پایان‌نامه و رساله دکترا و لزوم مشارکت دانشجویان اظهارکرد: سازمان با داشتن حدود ۲۷۰ لایه اطلاعاتی و سازماندهی فرآیندها یکی از قوی‌ترین سامانه‌ها را بین دستگاه‌های اجرایی کشور دارد که باید در اختیار تمام مجموعه‌های علمی کشور قرار بگیرد و ما در این زمینه هیچ گونه محدودیتی اعمال نمی‌کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: در خصوص ظرفیت‌های مشارکت بین الملل پس از وزارت امور خارجه با عضویت در بیش از ۵۴ کنوانسیون و بحث‌های الحاقی و پروتکل‌ها بیشترین مناسبات بین‌المللی را در بین دستگاه‌های کشور داریم و این ظرفیت کاملا در اختیار انجمن‌های علمی کشور است.

در ادامه این جلسه امین پاداش - رییس انجمن مدیریت و مهندسی بهداشت ایمنی و محیط زیست ایران - با تاکید بر اینکه برای فعالیت در حوزه‌های علمی باید به استانداردهای علمی توجه کنیم، تصریح کرد: استانداردهای محیط زیستی به‌ویژه در حوزه‌های بین رشته‌ای باید دقیق‌تر انجام گیرد و در این زمینه انجمن‌های علمی می‌توانند در به‌روزرسانی و حتی تهیه این استانداردها به سازمان حفاظت محیط زیست کمک کنند.

محمد حسن نامی - رییس انجمن ژئوپلتیک ایران- نیز در این جلسه با اشاره به لزوم مشخص شدن اولویت‌های پژوهشی در سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: تعیین اولویت‌های پژوهشی می‌تواند به انجمن‌های علمی در ارایه خدمات پژوهشی مناسب به سازمان حفاظت محیط زیست یاری کند.

علی اصغر طالبی کدهدوئی - رییس انجمن حشره شناسی ایران- نیز در این جلسه با اشاره به نقش حشرات و بندپایان در زندگی ما انسان‌ها و تداوم حیات روی کره زمین اظهارکرد: یکی از جدی‌ترین مسائل ما در کشور در عصر حاضر و حتی در آینده بحث آفت‌ها خواهد بود و ما باید برای مقابله با این مساله برنامه‌ریزی کنیم.

وی تصریح کرد: مطابق مطالعات بین‌المللی کشورهای جنوب آسیا از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۲۰ نزدیک به ۴۳۲ میلیارد دلار از حمله آفت‌ها زیان اقتصادی دیده‌اند این در حالیست که این رقم در کشورهای آمریکای جنوبی ۲۰۴ میلیارد دلار است و در کشورهای آمریکای شمالی به رقم باور نکردنی ۶.۱ تریلیون دلار می‌رسد و ما حتما باید برای این مسائل و نحوه مقابله با آن‌ها در کشور برنامه داشته باشیم.

طالبی کدهدوئی اضافه کرد: پیشنهاد می‌کنم که سازمان حفاظت محیط زیست حتما در قرنطینه‌های کشور نماینده داشته باشد و ما برای اینکه ابعاد این موضوع را برای مردم تبیین کنیم نیازمند یک گروه مستندنگاری درون خود سازمان محیط زیست هستیم تا از این مساله جدی در سطح کشور چندین مستند تهیه کند و آن‌ها را به نمایش عمومی درآورد.

در این جلسه مهران حبیبی رضایی - رییس اتحادیه علوم زیستی ایران - نیز بر اهمیت تشکیل اتحادیه انجمن‌های علمی در کشور اشاره کرد و افزود: اتحادیه‌ها برای این تشکیل شدند که کارهایی که انجمن‌ها نمی‌توانند انجام دهند را عملیاتی کنند.

وی اضافه کرد: انتظار حمایت ویژه از اتحادیه‌ها داریم و در این جهت آموزش نیروی انسانی و حمایت از فرآیند آموزش برای ما بسیار ارزشمند است.

رضایی پارک‌های ملی را بستری برای فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانشجویان و اساتید دانست و همکاری سازمان حفاظت محیط زیست برای استفاده بدون مانع از این مناطق برای توسعه فعالیت‌های علمی را بسیار مهم برشمرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، در این جلسه عبدالرضا کرباسچی - رییس انجمن مهندسی و مدیریت پسماند ایران - با اشاره به اینکه انجمن‌های علمی می‌توانند یاری‌گر سازمان حفاظت محیط زیست در انجام وظایف خود باشند، گفت: انجمن‌های علمی می‌توانند در حسن اجرای قوانین مدیریت پسماند به این سازمان کمک کنند.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha