• دوشنبه / ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۵:۴۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402112316612
  • خبرنگار : 71129

گزارش راشاتودی از آزمایشگاه تحقیقاتی اوکراین در ماریوپل که برای مقاصد مخرب استفاده می‌شد

گزارش راشاتودی از آزمایشگاه تحقیقاتی اوکراین در ماریوپل که برای مقاصد مخرب استفاده می‌شد

مجموعه‌ای از اسناد کشف شده اخیر نشان می‌دهد که شهر ماریوپول اوکراین که تحت کنترل روسیه درآمده، بستری برای تحقیقات پزشکی در مقیاس بزرگ بر روی غیرنظامیان محلی بود.

به گزارش ایسنا، «استیو سوئینی» خبرنگار راشاتودی به این مرکز آزمایشگاهی در ماریوپل رفته که پس از تحت کنترل درآمدن آن توسط روسیه در ۲۰۲۲ به طرز سریعی تحت بازسازی قرار گرفت.

به نقل از شبکه خبری راشاتودی، دسامبر سال گذشته میلادی یک گروه بازسازی، کشف شوکه کننده‌ای در این مرکز مورد بحث در زمانی که این شهر بخشی از اوکراین بود، داشته و اسناد و مدارک به همراه تجهیزات پزشکی و دارویی مرتبط با تحقیقات محرمانه‌ای که در این مرکز انجام می‌شد، کشف کرد.

بر اساس این اسناد، این آزمایش‌ها برای سال‌ها در حداقل هشت مرکز پزشکی در سراسر ماریوپول انجام شد و طبق این اسناد، شرکت‌های پیشرو بیوتکنولوژی غربی از آنها بهره‌مند شدند.

خبرنگار راشاتودی توضیح می‌دهد: ما اسنادی پیدا کرده‌ایم که نشان می‌دهد هزاران نفر در این آزمایش‌ها شرکت داشته‌اند، با آزمایش‌هایی که برای شرکت‌های دارویی بزرگ از جمله فایزر، آسترازنکا، سانوفی، GlaxoSmithKline و دیگر شرکت‌ها انجام شده است. خون و نمونه‌های دیگر جمع آوری شده و سپس برای آزمایش به آزمایشگاه‌ها و کلینیک‌ها در اروپا و ایالات متحده فرستاده شد که نتایج آن ناشناخته است.

این تحقیقات نه تنها بر روی بزرگسالان بلکه بر روی کودکان و نوزادان نیز انجام شده است. یک پزشک روسی به شرط ناشناس ماندن به راشاتودی گفت، علاوه بر اینکه از نظر اخلاقی این نوع از آزمایش‌ها مشکوک است، آزمایش‌ها روی افراد زیر سن قانونی احتمالا چنین آزمایش‌های بالینی را غیرقانونی کرده است.

در حالی که ردیابی همه شرکت کنندگان در آزمایش‌ها دشوار است، شاهدان در حال حاضر در مورد این تحقیق شهادت می‌دهند. یک فرد محلی که مادرش در این آزمایش‌ها شرکت کرد، ادعا کرد که این تحقیق بی خطر نبوده است.

این مرد به خبرنگار راشاتودی گفت: مادرم مریض شد، به او دارو دادند. از او پرسیدم چه دارویی مصرف می‌کند، اما پاسخ روشنی به من نداد. او گفت که داروها از یک جعبه سفید به او داده شده است. وضعیت او در طول یک ماه بدتر شد و سپس درگذشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha