• شنبه / ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۴:۰۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1402112115244
  • خبرنگار : 71404

تهیه کننده «این جام» در گفت‌وگو با ایسنا:

برای راضی کردن و جذب مخاطب باید بجنگید

برای راضی کردن و جذب مخاطب باید بجنگید

تهیه کننده برنامه ورزشی «این جام» با اشاره به تفاوت های برنامه سازی در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی، درباره کار برای پلتفرم ها تاکید کرد، «اینجا شما دیگر با آنتن رایگان شبکه‌های تلویزیونی همراه نیستید و حالا برای راضی کردن و البته جذب مخاطب باید بجنگید.»

سید مهدی سعیدی، تهیه کننده «این جام» در گفت‌وگویی با ایسنا با اعلام این خبر که برنامه «این‌جام» تا پایان جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ پخش خواهد شد، تاکید می‌کند: ما قصد داریم در این برنامه چشم و گوش مردم و مخاطبی باشیم که به اتفاقات ورزشی علاقه دارد ولی قصد ندارد به صورت حرفه‌ای این دوره از رقابت‌ها را دنبال کند و ما می‌خواهیم هرشب به مدت یک ساعت به بهانه جام ملت‌های آسیا، سرگرم شود و خستگی یک روز کاری را در خانه کنار ما از تن خارج کند.

چالش های برنامه سازی اینترنتی

برای راضی کردن و جذب مخاطب باید بجنگید

او با اشاره به سابقه برنامه‌سازی اینترنتی و پلتفرمی خودش عنوان می‌کند: از آخرین فعالیت‌هایم در برنامه‌های پلتفرمی می‌توان به کارگردانی تلویزیونی و تدوین برنامه «صداتو» با اجرای محسن کیایی اشاره کرد و در حال حاضر هم به عنوان تهیه کننده «این‌جام» مشغول تولید یک برنامه زنده با محوریت فوتبال و جام ملت‌های آسیا هستم.

وی با ذکر اینکه در گذشته با برنامه فوتبالی «زابیواکا» که زنده یاد علی انصاریان اجرای آن را برعهده داشت در شبکه «آیو» برنامه‌سازی فوتبالی را تجربه کرده است به چالش‌های برنامه‌سازی اینترنتی اشاره می کند.

سعیدی توضیح می دهد: سال ۱۳۹۵ بود که ما در «آیو» برای اولین بار به تولید یک برنامه اینترنتی اقدام کردیم و برنامه «هتریک» را به مناسبت جام ملت‌های اروپا (یورو ۲۰۱۶) به کارگردانی عادل فردوسی‌پور و در ادامه هم برنامه «زابیواکا» را به مناسبت جام جهانی ۲۰۱۸ برزیل تولید کردیم.

برای راضی کردن و جذب مخاطب باید بجنگید

این برنامه ساز با تاکید بر کار گروهی در فرآیند برنامه‌سازی، چالش‌های برنامه‌سازی را اینگونه مطرح می‌کند: در تمام این سال‌ها با وجود کسب تجربه‌های متعدد هنوز با چالش‌های جدی مانند منابع مالی، منابع انسانی، جذب مخاطب و سرمایه، دریافت مجوز، تولید محتوای مناسب، سرگرم کننده و جدید و ... مواجه هستیم. در این بین برنامه‌سازی پلتفرمی یک چالش بسیار بزرگ و مهمی دارد که شما دیگر با آنتن رایگان شبکه‌های تلویزیونی همراه نیستید و حالا برای راضی کردن و البته جذب مخاطب باید بجنگید و در این مسیر ناچار هستید به جذابیت فکر کنید و برای درآمدزایی و اقتصاد محتوا فکر کنید.

تفاوت‌ برنامه‌های تلویزیونی و اینترنتی کجاست؟

او درباره راه‌های درآمدزایی در برنامه‌هایی از این دست هم می‌گوید: شیوه درآمدزایی در پلت‌فرم‌های محتوایی، سه شکل عمومی است. اولین روش که چند سالی است در ایران نیز رواج دارد، از محل فروش اشتراک است. دومین محل درآمد فروش بازدیدمحور است که از جذب مخاطب، آمار بالای بازدید و جذب تبلیغات به درآمد می‌رسد و سومین راه حل که در احتمالا فقط در ایران نیز مرسوم است، کسب درآمد از محل مصرف ترافیک و حجم بسته‌های اینترنتی است.

برای راضی کردن و جذب مخاطب باید بجنگید

سعیدی سپس با تاکید براینکه در برنامه‌های اینترنتی میان افزایش درآمد و افزایش مخاطب یک ارتباط مستقیم وجود دارد، بیان می کند: برنامه‌های تلویزیونی برخلاف برنامه‌های پلتفرمی با چالش‌های جذب سرمایه همراه با جذب مخاطب درگیر نیستند به همین دلیل ممکن است یک برنامه تلویزیونی به مدت چهار سال روی آنتن یک شبکه تلویزیونی برود، درحالی که تعداد مخاطبان آن به هیچ وجه قابل توجه نیست اما در برنامه‌سازی پلتفرمی شما ناچار به ارتقای سطح کیفیت، خلاقیت برای جذب مخاطب هستید.

هدف فقط سرگرمی مردم است

تهیه کننده «این جام» در بخشی دیگر باتوجه به پخش برنامه «این‌جام» درباره برنامه‌سازی در حوزه ورزش اظهار می‌کند: بالغ بر ۸ سال پیش اولین اقدامی که گروه ما در راستای برنامه‌سازی و تولید محتوای ورزشی انجام داد، تاسیس یک شبکه اینترنتی با عنوان «آیو اسپورت» بود که اولین شبکه رسمی ورزشی خارج از سازمان صداوسیماست. در طول این مسیر که «آیو اسپورت» تاسیس و برنامه‌های «هتریک»، «زابیواکا» و حالا «این‌جام» تولید شده است، گروه ما یک نگاه مشخص به ورزش داشته و دارد.

برای راضی کردن و جذب مخاطب باید بجنگید

وی تاکید دارد: ورزش برای ما که تولید محتوا و برنامه‌سازی انجام می‌دادیم با محوریت «سرگرمی» است، در این مسیر خلاقیت‌ها و جذابیت‌هایی مانند گزارش ورزشی به صورت تعاملی، گروه و... را برنامه‌ریزی کردیم که همه این‌ها باعث می‌شد که مخاطب در زمان تماشای برنامه‌های ورزشی، سرگرم شود.

مهدی سعیدی در پایان یادآور می‌شود: ما در «این‌جام» و دیگر برنامه‌های ورزشی که تولید کرده‌ایم برای مخاطب تخصصی ورزش برنامه‌ریزی نمی‌کنیم و هدف ما سرگرمی مخاطب عام است به همین دلیل برنامه‌های ما همگی رگه‌هایی از طنز و کمدی را در خود دارند. ما به عنوان مثال هیچگاه تحلیل کاملا تخصصی از بازی‌های تیم ملی فوتبال ایران در بازی‌های آسیایی ارائه نمی‌دهیم و بررسی و مرور حواشی و نکات جالب توجه این دوره از بازی‌ها بیشتر برای ما اولویت دارد.

به گزارش ایسنا، برنامه «این‌جام» به تهیه کنندگی مشترک حامد جوادزاده و سید مهدی سعیدی و اجرای فیروز کریمی و مجید یاسر هر شب ساعت ۲۲ به مدت ۱۲۰ دقیقه روی سکوهای نماوا و روبیکا است و یک مهمان ویژه از بین چهره‌های مطرح حوزه‌های مختلف ورزش، فرهنگ، هنر، رسانه و… حضور می‌یابد و درباره موضوعات فوتبالی و غیرفوتبالی صحبت می‌کنند.

مهدی سعیدی، معاونت سابق محتوایی تلویزیون اینترنتی آیو و موسس آیواسپرت، از برنامه‌سازان شبکه نمایش خانگی و شبکه‌های اینترنتی که به تازگی به مناسبت جام ملت‌های آسیا به عنوان تهیه کننده برنامه ترکیبی «این‌جام» که از پلتفرم‌های نماوا و روبیکا در حال پخش است فعالیت می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha