• شنبه / ۷ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۳
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402110704335
  • خبرنگار : 50662

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی:

مهمترین راه سازگاری با پدیده‌های زیست محیطی، حفظ و توسعه فضای سبز است

مهمترین راه سازگاری با پدیده‌های زیست محیطی، حفظ و توسعه فضای سبز است

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی گفت: بر اساس تجربه و علم روز و بررسی واقعی تاثیر متقابل بعضی پدیده‌ها بر یکدیگر شاید به جرات بتوان گفت مهم‌ترین راهکار سازگاری با قریب به اتفاق پدیده‌های زیست محیطی حفظ و ارتقای فضای سبز و پوشش گیاهی مرتعی و جنگلی است.

علیرضا نصرآبادی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: عوامل جامعه شناختی و رفتار زیست محیطی انسان در واقع یک شیوه و روش ناشی از عوامل فرهنگی، اقتصادی، منفعت طلبی بهره‌برداران و پاره‌ای اوقات مصلحت اندیشی تصمیم سازان و برنامه‌ریزان است.

وی با اشاره به اینکه اهمیت خاک کمتر از اهمیت آب نیست، گفت: در گفتمان جهانی و ملی مناسبت‌های متفاوتی برای تلنگر ذهنی به بشر تعریف شده (روز جهانی مقابله با بیابانزایی، روز جهانی خاک، روز زمین، روز هوای پاک و...) که اگر ما مسلمانان با تلفیق آیات صریح قرآن و پشتوانه احادیث و یادمان‌های ملی برای ارتقای دانش و تفکر زیست محیطی اقدام ننماییم بسیار در زندگی امروز و نسل‌های آینده متضرر خواهیم شد کما اینکه هم اکنون نیز شرایط مطلوبی نداریم.

نصرآبادی با بیان اینکه راهکارهای کاهش مخاطرات زیست محیطی بسته به نوع مخاطره متفاوت است، اظهارکرد: بر اساس تجربه و علم روز و بررسی واقعی تاثیر متقابل بعضی پدیده‌ها بر یکدیگر شاید به جرات بتوان گفت مهم‌ترین راهکار سازگاری با قریب به اتفاق پدیده‌های زیست محیطی حفظ و ارتقای فضای سبز و پوشش گیاهی مرتعی و جنگلی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه نتیجه جامع‌تر و کامل‌تر را در مجموعه اقدامات حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری، کشاورزی حفاظتی می‌توان شاهد بود، گفت: وقتی پوشش گیاهی ضعیف شود رواناب و سیلاب افزایش می‌یابد و منجر به تشدید فرسایش خاک، کاهش نفوذ و تغذیه سفره‌های زیرزمینی و تشدید فرسایش بادی و گرد و غبار می‌گردد لذا نشست زمین نیز پدیده بعدی ناشی از روند فوق است.

وی تصریح کرد: برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی نیز تاثیر بسیاری بر کاهش کمی و کیفی منابع آب، شورشدن و تخریب بافت خاک دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha