• یکشنبه / ۱۲ آذر ۱۴۰۲ / ۱۵:۳۰
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1402091208451
  • خبرنگار : 50046

مدیرکل آموزش و ترویج وزارت میراث فرهنگی خبر داد

احیای ۱۴۵ رشته صنایع دستی فراموش‌شده در کشور

احیای ۱۴۵ رشته صنایع دستی فراموش‌شده در کشور

ایسنا/خراسان شمالی مدیرکل آموزش و ترویج وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از احیای ۱۴۵ رشته صنایع دستی فراموش‌شده در کشور در چند سال اخیر خبر داد.

ویدا توحدی در حاشیه برگزاری هفتمین دوره داوری مهر اصالت ملی به میزبانی خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: صنایع دستی گذشته پرفراز و نشیبی داشته است و در سال‌های گذشته، تعدادی از این رشته‌ها رونق‌شان را تا حدودی از دست داده‌اند؛ اما بیشتر رشته‌ها همچنان فعال بوده‌اند و هستند.

وی ادامه داد: برخی از رشته‌های صنایع دستی که به دلایلی مانند دوره مصرف و کاربرد از حوزه تولید خارج شده بودند، با اقدامات آموزشی دوباره احیا شده‌اند.

توحدی افزود: از سال ۱۳۹۵ شورای احیا و باززنده سازی رشته‌های در حال فراموشی صنایع دستی ایجاد شد. آموزش، یکی از اقداماتی بود که در این شورا بر آن تاکید می‌شد.

وی با اشاره به اینکه اکنون ۲۹۹ رشته صنایع دستی در کشور وجود دارد، تاکید کرد: رونق هر رشته صنایع دستی بستگی به فروش خوب و مصرف آن دارد و این امر سبب می‌شود تا در این حوزه اشتغال پایدار ایجاد شود.

مدیرکل آموزش و ترویج وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: از جمله اقداماتی که در حوزه آموزش و ترویج این وزارتخانه انجام می‌شود، آموزش طراحی سایت، آموزش بازاریابی، آموزش فروش آنلاین، برگزاری کلاس‌های عکاسی، استفاده از اینترنت برای فروش و بازاریابی و ... است.

وی به برنامه مهر اصالت صنایع دستی اشاره کرد و گفت: یکی از شاخص‌های داوری برای اعطای مهر اصالت به یک رشته صنایع دستی، بسته‌بندی است.

توحدی تاکید کرد: در حال حاضر برخی تولیدکنندگان صنایع دستی، از خود صنایع دستی برای بسته‌بندی محصول خود استفاده می‌کنند. امروز با مهر اصالت، صنایع دستی را به زندگی افراد وارد کرده‌ایم.

هفتمین دوره داوری مهر اصالت ملی به میزبانی خراسان شمالی از فردا (۱۲ آذر ماه) با هدف آشنایی استادان و تولیدکنندگان صنایع‌ دستی با آخرین استانداردهای تولیدی مورد نظر بازارهای جهانی و تقویت آن‌ها برای آمادگی حضور در عرصه‌های بین‌المللی و تأثیرگذاری در برندسازی و توسعه محصولات صنایع‌ دستی در بجنورد برگزار می‌شود.

آیین داوری برای دریافت مهر اصالت ملی تولیدات صنایع‌ دستی استان‌های گلستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی به میزبانی استان خراسان شمالی از امروز در حال برگزاری است و در آن، ۶۵ اثر از گلستان، ۶۵ اثر از خراسان رضوی، ۲۵ اثر از خراسان جنوبی و ۴۵ اثر از خراسان شمالی توسط داوران استانی و کشوری ارزیابی می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha