• سه‌شنبه / ۹ آبان ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۲
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402080906613
  • خبرنگار : 50163

رئیس ستاد انتخابات استان زنجان:

صیانت از حقوق مردم از اولویت‌های مجریان در انتخابات است

صیانت از حقوق مردم از اولویت‌های مجریان در انتخابات است

ایسنا/زنجان رئیس ستاد انتخابات استان زنجان گفت: صیانت از حقوق مردم از اولویت‌های مجریان است و در این زمینه به مردم اطمینان می‌دهیم.

ابوالفضل رفیعی ظهر امروز (۹ آبان‌ماه) در نشست خبری، با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه، عنوان کرد: در این ایام علاوه بر مردم شاهد به خاک و خون کشیده شدن کودکان توسط این رژیم جنایتکار هستیم.

وی با اشاره به در پیش‌رو بودن روز ۱۳ آبان‌ماه، تصریح کرد: امیدواریم مثل همیشه شاهد حضور باشکوه مردم در راهپیمایی این روز که روز استکبارستیزی است، باشیم تا باز هم مشتی محکم بر دهان یاوه‌گویان زده شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان، با اشاره به در پیش رو بودن دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری، اضافه کرد: برگزاری باشکوه این انتخابات از اولویت‌های اصلی بوده زیرا در سرنوشت مردم و کشور تاثیرگذار است.

این مسئول با توضیح اینکه انتظاراتی که از رسانه‌ها می‌رود این است که تحلیل‌های درست و منطقی درباره انتخابات ارائه دهند، تصریح کرد: رسانه‌ها کارکرد مهمی در آگاه‌سازی و هدایت افکار عمومی دارند که باید در مسیر مناسب و در راستای منافع ملی هدایت شود.

وی با بیان اینکه مردم‌سالاری دینی یکی از ارکان اصلی این نظام است و رکن مردم‌سالاری نیز از همین انتخابات شکل می‌گیرد و تقویت می‌شود، گفت: مجلس از ارکان مهم کشور بوده و مجلس خبرگان نیز در بالاترین سطح تصمیم‌گیری قرار دارد که اعضای آن توسط همین مردم انتخاب می‌شوند.

رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با توضیح اینکه استان زنجان چهار حوزه انتخابیه و پنج کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارد، افزود: برای برگزاری باشکوه این انتخابات اقدامات مقدماتی از سال ۱۴۰۱ آغاز شده و اوایل امسال نیز ستاد انتخابات که شامل هشت کمیته است، تشکیل شده است.

رفیعی با اشاره به اینکه همه تمهیدات و راهبردهای لازم برای برگزاری انتخابات پیش‌بینی شده است، اضافه کرد: طبق زمان‌بندی ستاد انتخابات کشور از مجموع ۳۲ فرآیند که تا روز رای‌گیری پیش‌بینی شده ۱۰ مرحله را انجام دادیم.

وی با بیان اینکه از این تعداد از حوزه زنجان و طارم ۲۲۰ نفر، ابهر، خرم‌دره و سلطانیه ۵۸ نفر، حوزه ماهنشان و ایجرود ۶۱ نفر و شهرستان خدابنده ۳۵ نفر موفق به ثبت‌نام نهایی شده‌اند، گفت: نکته حائز اهمیت حضور داشتن از تمام جناح‌های سیاسی در ثبت‌نام‌ها است.

این‌ مسئول با توضیح اینکه بیشترین ترکیب سنی ثبت‌نام کنندگان به ترتیب در رده سنی ۴۱ تا ۴۵ سال ۸۳ نفر، ۴۶ تا ۵۰ سال ۷۱ نفر، ۵۱ تا ۵۵ سال ۶۸ نفر و ۳۶ تا ۴۰ سال ۶۶ نفر هستند، تاکید کرد: از این تعداد ۴۸ نفر دارای مدرک تحصیلی دکتری ، ۲۹۹ نفر کارشناسی ارشد، ۱۶ نفر کارشناسی و ۱۱ نفر نیز دارای مدرک حوزوی هستند.

رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با بیان اینکه از این ۳۷۴ نفر ۴ نفر مشمول ماده ۳۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند که باید در موعد مقرر استعفای خود را ارائه می‌دادند، گفت: ۸۸ نفر از داوطلبان نیز ایثارگر هستند.

رفیعی با توضیح اینکه در مرحله پیش‌ثبت‌نام ۷۶۰ نفر از هم‌استانی‌ها و متقاضیان اقدام به ثبت‌نام کردند، افزود: پس از پیش‌ثبت‌نام نیز مرحله بررسی صحت مدارک توسط شش مرجع آغاز شد که تا ۲۶ مهرماه این فرآیند طول کشید.

وی با توضیح اینکه  از ۲۷ مهرماه شاهد ثبت‌نام نهایی داوطلبان بودیم که در این مرحله ۳۷۴ نفر از داوطلبان در این مرحله مشارکت داشتند که حدود ۶۰ درصد بیشتر از انتخابات دوره قبل بود، افزود: از این تعداد ۴۲ نفر از بانوان و ۳۳۲ نفر را نیز اقایان تشکیل می‌دهند.

رئیس ستاد انتخابات استان زنجان از آغاز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری از ۱۴ آبان به مدت یک هفته خبر داد و گفت: براساس اطلاعیه شماره (۱۰) ستاد انتخابات کشور داوطلبان در این مدت شخصاً یا به وسیله نماینده خود که به صورت کتبی و رسمی معرفی شده باشد، می‌توانند به فرمانداری مرکز استان حوزه انتخابیه یا وزارت کشور مراجعه و با ارائه مدارک درخواستی نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.

این مسئول با توضیح اینکه بررسی و تایید صلاحیت کاندیداها براساس سابقه افراد است نه جناح و گرایش سیاسی، تاکید کرد: صیانت از حقوق مردم از اولویت‌های مجریان است.

وی با اشاره به اینکه داوطلبان مجلس خبرگان براساس ماده (۱۱) قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری به هنگام ثبت‌نام باید دارای شرایطی باشند، افزود: از مهم‌ترین این شرایط می‌توان به داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران، برخورداری از حداقل سن ۴۰ سال تمام، دارا بودن توانایی لازم جهت انجام وظایف مربوط به نمایندگی مجلس خبرگان، عدالت و اشتهار به دیانت، وثوق، شایستگی و سلامت اخلاقی و اقتصادی، داشتن بینش مناسب سیاسی - اجتماعی و آشنایی لازم با مسائل روز، تعهد به انقلاب اسلامی، نظام جمهوری اسلامی ایران، التزام به قانون اساسی و ولایت مطلقه فقیه و نداشتن سوابق سوء سیاسی و اجتماعی به تشخیص مراجع قانونی و رسمی نظام جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.

این مسئول با توضیح اینکه به استناد ماده (۱۲) قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ارائه­ یکی از مدارک علمی معتبر، هنگام ثبت‌نام داوطلبان به استثنای دارندگان شرایط مندرج در تبصره های ۲،۱و۳ ماده (۱۱) قانون مذکور الزامی است، افزود: این مدرک شامل سطح چهار حوزه، تایید کتبی از مدیر حوزه علمیه (قم، خراسان رضوی و اصفهان) مبنی بر صلاحیت علمی داوطلب برابر سطح چهار حوزه و مدرک افتاء از مرجع رسمی برای داوطلبان اهل سنت، برابر آیین نامه مصوب حوزه‌های علمیه اهل سنت است که طبیعتا مورد آخر را در استان نداریم.

رفیعی با اشاره به اینکه داوطلبان مجلس خبرگان رهبری از ۱۴ آبان‌ماه جمعاً به مدت ۷ روز می‌توانند به به فرمانداری مرکز استان حوزه انتخابیه یا وزارت کشور مراجعه و با ارائه­ اصل شناسنامه عکس‌دار و یک نسخه تصویر از کلیه صفحات آن، اصل کارت ملی و یک نسخه تصویر از پشت و روی آن، اصل مدرک حوزوی و یک نسخه تصویر از آن و ۶ قطعه عکس ۴×۶، ضمن تکمیل پرسشنامه اعلام داوطلبی، نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند، گفت: در فرمانداری قم همانند وزارت کشور، امکان ثبت‌نام برای تمامی حوزه‌های انتخابیه وجود خواهد داشت.

این مسئول با توصیح اینکه در قانون جدید انتخابات هیئتی به نام هیئت بررسی تبلیغات پیش‌بینی شده است، گفت: این هیئت بر توزیع عادلانه امکانات تبلیغاتی برای کاندیداها از قبل امکانات عمومی و دولتی نظارت دارد.

رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به بحث برگزاری انتخابات نیمه‌الکترونیکی، عنوان کرد: همه فرآیندهای انتخابات با دستگاه احراز هویت در همه شعب انجام خواهد شد با این حال همزمان صورت‌ جلسات و نتایج نهایی با شمارش دستی نیز همراه خواهد بود.

رفیعی با توضیح اینکه در جلسات بارها تاکید شده که مجریان نباید طوری رفتار کنند که شائبه ایجاد شود، تصریح کرد: همه کاندیداها دارای حق مساوی در انتخابات هستند و این اطمینان خاطر به آنها و همچنین مردم داده می‌شود که این موضوع رعایت خواهد شد.

وی با توضیح اینکه از همه اقشار و گرایشات سیاسی در هیئت اجرایی وجود دارد، متذکر شد: افتخار می‌کنیم که در استان این وضعیت برای اطمینان‌دهی به اقشار مختلف مردم وجود دارد.

این مسئول با تاکید بر اینکه سازوکار این اجازه را نمی‌دهد که شخص تاثیرگذاری مستقیم و غیرمستقیمی در مسائل داشته باشد، اظهار کرد: در راستای رسیدگی به تخلفات ستاد رسیدگی به جرائم انتخاباتی در دادگستری استان تشکیل شده که همه موضوعات در این ستاد رصد می‌شود.

رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با توضیح اینکه بحث تبلیغات دارای زمان‌بندی مشخصی است، اضافه کرد: داوطلبان تنها در آن مقطع زمانی می‌توانند نسبت به تبلیغات اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در برهه فعلی با تعاملی که با هیئت نظارت و مجریان در فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها داریم موارد لازم در حوزه جرایم انتخاباتی موردی پیگیری می‌شود، ادامه داد: در چند روز گذشته مواردی که شائبه تبلیغاتی داشته، رسیدگی و تذکرات لازم داده شده است که این موضوعات در جای‌جای استان در حال رسیدگی است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با تاکید بر اینکه نظارت ستادی نسبت به مجریان انتخاباتی نیز وجود دارد، متذکر شد: در کنار حمایت و پشتیبانی از موضوع نظارت نیز غافل نیستیم و این اطمینان خاطر را می‌دهیم که انتخاباتی خوب و سالم برگزار کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha