• یکشنبه / ۲۳ مهر ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۴
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1402072315801
  • خبرنگار : 50233

همزمان با روز عصای سفید؛

اتلاف فرصت‌های شغلی نابینایان در پس تبعیض و ناآگاهی

اتلاف فرصت‌های شغلی نابینایان در پس تبعیض و ناآگاهی

ایسنا/سمنان  مدیرکل بهزیستی استان سمنان همزمان با روز عصای سفید ضمن تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به حقوق این قشر از جامعه از افزایش ۵ برابری ارزش اقلام توزیع شده بین روشندلان این استان در سال جاری خبر داد.

دکتر محمود منطقی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: امسال بیش از پنج میلیارد ریال اقلام مورد نیاز نابینایان در استان توزیع شده است.
وی به افزایش پنج برابری ارزش اقلام توزیع شده اشاره و تصریح کرزد: طی سال گذشته و در مدت مشابه سال قبل از آن اقلامی به ارزش یک میلیارد ریال بین روشندلان هم‌استانی توزیع شده است.

وی ادامه داد: عصای غلتک‌دار نابینایان، عصای معمولی نابینایان، ساعت گویا، کاغذ بریل، لوح و قلم٢٧خط، لوح و قلم۵ خط، لوح و قلم ۱۴ خط، اسپیکر و ویس رکوردر ویژه نابینایان،ذره‌بین جیبی، منچ و شطرنج صفحه چوبی و... از جمله اقلام توزیع شده بین نابینایان در استان است.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان از بهزیستی به عنوان متولی پیگیری حقوق افراد دارای آسیب و از جمله نابینایان و کم‌بینایان یاد کرد و ادامه داد: این سازمان همه توان خود را برای دستیابی آنها به حقوق قانونی خود به کار می‌گیرد.

اتلاف فرصت‌های شغلی نابینایان در پس تبعیض و ناآگاهی

وی جمعیت نابینایان و کم‌بینایان تحت‌پوشش بهزیستی در استان را یک‌هزار و ۸۴۸ نفر اعلام و خاطرنشان کرد: یک هزار و ٥٦٤ از نابینایان و کم‌بینایان استان به صورت ماهیانه از بهزیستی مستمری دریافت می‌کنند. همچنین ۱۶ نفر از نابینایان و کم‌بینایان هم‌استانی یارانه بگیرعادی مقیم مرکز نگهداری بهزیستی محسوب می‌شوند.

منطقی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با اشتغال نابینایان گفت: سال گذشته ۳۴ نفر از نابینایان و کم‌بینایان جویای کار در استان صاحب اشتغال شدند. همچنین برای مسکن ۹۰ نفر از افراد واجد شرایط اقدام شده است.
وی به بیمه جامعه نابینایان و کم بینایان در استان پرداخت و اضافه کرد: در حال حاضر یک هزار و ١١٦ نفر از نابینایان و کم بینایان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی، ۴۸ نفر تحت پوشش بیمه نیروهای مسلح ۶۸۴نفر تحت پوشش بیمه سلامت هستند.

مدیرکل بهزیستی استان از حق برخورداری از اشتغال مناسب و متناسب با توانایی آنان به عنوان یکی از حقوق این قشر از جامعه نام برد و گفت: متاسفانه گاه شاهدیم که فرصت‌های شغلی مورد نظر این قشر در پس تبعیض و ناآگاهی دستگاه‌ها از بین می‌رود و افراد دارای اختلال بینایی به رغم توانمندی‌های خود از دستیابی به شغل مناسب محروم می شوند.

بیکاری ۱۱۱۹ نفر از نابینایان و کم بینایان
وی با اشاره به آخرین وضعیت اشتغال جامعه بیش از ۱۸۰۰ نفری نابینایان و کم بینایان تحت پوشش در استان سمنان گفت: در حال حاضر متاسفانه یک هزار ۱۱۹ نفر از این قشر بیکار، ٣٣٨ شاغل، ۹۸ نفر بازنشسته و ۹۰ نیز از کارافتاده هستند.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان از تلاش برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای اشتغالزایی برای جامعه معلولان و خصوصا کم بینایان و نابینایان خبر داد و عنوان کرد: طی چند سال اخیر گام های خوبی برای اشتغال معلولین این استان در بخش خصوصی برداشته شده است.

وی خاطرنشان کرد: بهزیستی در سراسر کشور و از جمله در استان سمنان می‌کوشد تا با سنجش دقیق سطح نیازهای واقعی افراد دارای معلولیت بینایی و انطباق نوع خدمات با سطح عملکردی و میزان محدودیت‌های این قشر، فرایند خدمت رسانی به افراد نابینا و کم بینا را براساس نیازهای روز آنان گسترش داده و به سهم خود، زمینه توانمندسازی و تلفیق اجتماعی این افراد را در عرصه های مختلف فراهم سازد.

"حق دسترسی و تردد ایمن" مطالبه جامعه دارای آسیب بینایی
منطقی با بیان اینکه امروز ۲۳ مهر ماه مصادف با ۱۵ اکتبر روز عصای سفید است افزود: شعار امسال این روز جهانی" تلفیق اجتماعی نابینایان، ترسیم فردایی بهتر" است.

این مدیر مسوول با اشاره به لزوم توجه به رفع نیازهای جامعه نابینایان و کم‌بینایان از، تردد ایمن در شهر به عنوان یکی از مهمترین و بدیهی‌ترین حقوق این قشر نام برد و اظهار کرد: مهمترین مطالبات افراد نابینا و کم بینا از جمله حق دسترسی کامل به امکانات آموزشی، بهداشت و سلامت، تردد ایمن در فضای شهری و مشارکت فعالانه در عرصه های سیاسی و اجتماعی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha