• یکشنبه / ۲۲ مهر ۱۳۸۶ / ۱۳:۴۶
  • دسته‌بندی: بین الملل2
  • کد خبر: 8607-11830
  • خبرنگار : 71244

وجود يك ميليون نابينا وكم‌بينا دركشور درگفت‌وگو باايسنا به مناسبت روزجهاني عصاي سفيد عنوان شد: لزوم آشنايي جامعه باحقوق نابينايان براي جلوگيري ازتضييع اين قشر

وجود يك ميليون نابينا وكم‌بينا دركشور
درگفت‌وگو باايسنا به مناسبت روزجهاني عصاي سفيد عنوان شد:
لزوم آشنايي جامعه باحقوق نابينايان براي جلوگيري ازتضييع اين قشر

مدير عامل موسسه عصاي سفيد با اشاره به آمارهاي موجود در سازمان‌هاي بهزيستي و آموزش و پرورش استثنايي كشور درباره تعداد افراد نابينا در كشور، گفت: بيش از 250 هزار نابيناي مطلق و حدود 750 هزار كم‌بينا و يك چشم در كشور وجود دارد.

محمدعلي انصاريان در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعي» ايسنا، با اشاره به مشكلات اين قشر افزود: 70 درصد نابينايان كشور بيكار هستند. همچنين برخي از شاغلان نيز كار مفيد و مطلوب ندارند.

وي با اشاره به قانون استخدام سه درصد از نيروي انساني معلول توسط دستگاه‌هاي دولتي تصريح كرد: اين قانون در جامعه اجرا نمي‌شود، چرا كه بسياري از نابينايان در آزمون‌هاي ورودي به دستگاه‌هاي دولتي پذيرفته، اما در مصاحبه رد مي‌شوند.

انصاريان ادامه داد: اغلب نابينايان در خانواده‌هايي با سطح فرهنگي، بهداشتي، اقتصادي پايين زندگي مي‌كنند و اغلب پرجمعيت زندگي و جزو طبقه محروم جامعه هستند، به طوري كه بعضا ديده مي‌شود سه تا پنج نفر از اعضاي يك خانواده از نابينايي و كم‌بينايي رنج مي‌برند.

مدير عامل موسسه عصاي سفيد، علل نابينايي را مربوط به ازدواج‌هاي فاميلي، كمبود سطح بهداشت خانواده، فرهنگ، خشونت‌هاي اجتماعي و جنگ دانست و عنوان كرد: جامعه حتي در ابراز شادي نيز دچار مشكل است، به طوري كه درصدي از آمارهاي ناشي از معلوليت‌ها و نابينايي‌ها مربوط به جشن‌ها همچون چهارشنبه سوري است.

وي با بيان اين كه آماري در رابطه با نابينايي‌هاي ناشي از علل ژنتيكي در دست نيست، اذعان كرد: شناسايي و آمارگيري از اين قشر عزم جدي دولت را مي‌طلبد.

انصاريان در مورد مناسب‌سازي محيط براي نابينايان نيز ، گفت: ساختار فيزيكي شهرهاي ايران به گونه‌ايي است كه با كلمه «مناسب سازي» سازگاري ندارد و حتي پياده‌روها براي افراد عادي هموار نيست چه برسد به نابينايان!

وي با اشاره به اين كه نابينايان براي ادامه تحصيل نياز به حمايتي همه جانبه دارند، اظهار كرد: اين قشر براي ادامه تحصيل به كتاب به خط بريل و راهنما و رابط نياز دارند كه متاسفانه اين امكانات به اندازه كافي وجود ندارد، البته موسسه و همچنين سازمان بهزيستي كشور در حد توان و با كمك مددكاران به تعداد محدودي از نابينايان خدمات ارائه مي‌كنند.

انصاريان در ادامه گفت‌وگو با ايسنا در رابطه با تعداد انجمن‌هاي غيردولتي ارائه‌كننده خدمات به نابينايان خاطر نشان كرد: در حال حاضر تعداد سازمان‌هاي غيردولتي درگير با مسايل نابينايان حتي از انگشتان يك دست فراتر نمي‌رود.

وي افزود: موسسه عضاي سفيد هيچ‌گونه يارانه و سرانه مستمر از سازمان بهزيستي دريافت نمي‌كند و تنها از كمك‌هاي معنوي اين سازمان بهره‌مند است.

مدير عامل موسسه عصاي سفيد با اشاره به كنوانسيون حمايت از حقوق معلولان كه توسط 23 كشور اسلامي امضا شده است، گفت: ايران هنوز در حال بررسي اين كنوانسيون است و انتظار نابينايان و معلولان از دولت، پيوستن هر چه سريع‌تر ايران به اين كنوانسيون است.

وي با تاكيد بر لزوم آشنايي جامعه از حقوق نابينايان براي جلوگيري از تضييع اين قشر، اذعان كرد: بدين ترتيب بسياري از حقوق آن‌ها به رسميت شناخته شده و زمينه تحقق خواسته‌هاي آنان هموار مي‌شود.

وي اين موضوع را يكي از اساسي‌ترين كمبودها و چالش‌هاي پيش روي جامعه نابينايان خواند.

لازم به ذكر است، موسسه عصاي سفيد موسسه‌ايي توانبخشي و آموزش غيردولتي در امور نابينايان و كم‌بينايان است كه توسط خيران اداره مي‌شود.

همچنين سالانه حدود يك‌هزار نفر از خدمات آموزشي، يك‌هزار نفر از خدمات مشاوره و راهنمايي و بيش از يكصد نفر از بورسيه تحصيلي اين موسسه بهره‌مند مي‌شوند.

به گزارش ايسنا، فردا 23 مهر ماه روز جهاني «عصاي سفيد» است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha