علی بایبردی در گفتوگویی با ایسنا درباره چگونگی شکلگیری ایده دیوارنگاره «بانک ملّاک» گفت: از دو ماه پیش تصمیم بر آن شد تا در زمینه مسکن، دیوارنگارهای طراحی و بر روی دیوار میدان ولیعصر(عج) نصب شود. چون به هر حال موضوع مسکن، دغدغه بسیاری از مردم است و گرانی که در زمینه مسکن به وجود آمده اتفاقی است که اقشار گوناگون جامعه را با خود درگیر کرده است. بنابراین تصمیم گرفتیم تا در این حوزه طرحی آماده شود.
بایبردی ادامه داد: برای تولید طرح مورد نظر جلسهای تشکیل داده شد. در این جلسه از تیمهای مختلف رسانهای و محتوایی دعوت به عمل آمد تا با یک فکر جمعی، نتیجهگیری نهایی اتفاق بیافتد. نتیجهگیری این جلسه این بود که یکی از رویکردهای پر بحث مسکن، موضوع بنگاهداری بانکهاست. موضوعی که مقام معظم رهبری نیز سال ۱۳۹۷ به آن اشاره کردند و تاکید داشتند بانکها بنگاهداری میکنند و این کار اشتباه است.
وی همچنین گفت: درست است که تمام معضلات بخش مسکن تماما به بانکها برنمیگردد؛ اما مقصر بخش عظیمی از گرانی مسکن، بانکها هستند. از این رو بحث بنگاهداری که مقام معظم رهبری هم به آن اشاره کردند باعث شد اعداد و ارقامهای زیادی در این زمینه بازنشر داده شود. به عنوان مثال مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس چندی پیش اعلام کرده بود سه بانک مسکن، ملت و ملی در حال حاضر بیش از ۳۰ هزار خانه خالی دارند. اتفاقی که خود به تنهایی هم باعث رکورد بازار مسکن شده و هم به گرانی آن دامن میزند.
مسئول آتلیه گرافیک خانه طراحان انقلاب اسلامی ادامه داد: بنگاهداری بانکها موضوعی بود که در نهایت تصمیم گرفته شد تا بر روی آن مانور داده شود. البته موضوعات دیگر به جز ورود بانکها به بازار مسکن نیز وجود دارد که احتمال دارد در آینده بر روی آنها نیز کار شود. اما نخستین رویکرد بانکها انتخاب شدند و در گام نخست نیز صحبت مقام معظم رهبری درباره بنگاه داری بانکها که گفتند: «بانکها غلط میکنند با پول مردم با پول مردم بنگاهداری کنند.» به عنوان شعار دیوارنگاره انتخاب شد و سپس ایدهپرداری درباره طرح مورد نظر انجام گرفت.
او درباره ایدههایی که به صورت طرحهای گرافیکی ارائه داده شد تا به طرح نهایی و اصلی رسید گفت: تقریبا پنج طرح در همین زمینه کار شد که محتوای یکسان با ایدههای گرافیکی مختلف داشت. به عنوان مثال طرحی کار شد که یک شهر را نشان میداد پر از ساختمانهای بزرگ و روی همه ساختمانها، لوگوی بانکها قرار گرفته شده بود. طرح دیگر، شهری طراحی شد که خانههای آن به گاو صندوقهای بزرگ تبدیل و با لوگوی بانکها بر روی آنها طراحی شدند. دو طرح دیگر نیز به شکلی طراحی شده بود که باجه بانک بود و پولهای مردم به خانه تبدیل شده و در جیب بانکها رفته بود. اما در نهایت بهترین طرحی که مفهوم مورد نظر را در سادهترین شکل ممکن به مخاطب میرساند همین طرحی بود که در حال حاضر بر روی دیوار میدان ولیعصر(عج) شاهد آن هستید.
بایبردی در توضیح طرح نهایی گفت: طرح نهایی پیاده شده بر روی دیوار میدان ولیعصر(عج) یک بانک است که روی آن مانند مغازههای مشاور املاک، چراغهای نئون کار شده که خرید، فروش، رهن و اجاره انجام میدهد. در نگاه نخست با توجه به موضوع تبلیغات شهری مردم در زمان گذر از میدان ولیعصر(عج) فرصت آنچنانی ندارد و شاید نهایت ۱۰ ثانیه وقت داشته باشند تا این دیوارنگاره را ببینند. در نتیجه لازم بود در نگاه نخست و در سریعترین زمان ممکن پیام را به مخاطب برساند که فکر میکنم این طرح توانسته باشد این سرعت عمل در درک پیام را به وجود آورد.
مسئول آتلیه گرافیک خانه طراحان انقلاب اسلامی درباره طراحی لوگوهای قرار گرفته شده بر روی طرح به اجرا درآمده دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) گفت: انتخاب لوگوی بانکها به طور مستقیم امکانپذیر نبود. چون بانکهای ثبت شده هستند و از نظر حقوقی طرح با مشکل مواجه میشد. لذا به صورت کنایه لوگوها را تغییر داده؛ اما تغییرات به صورتی که مخاطب متوجه خواهد شد منظور چه بانکهایی هستند. بانکهای زیادی بودند؛ اما از یک طرف بیشتر تلاش بر آن بوده تا هم از لوگوهای نزدیک به بانکهای دولتی و هم خصوصی استفاده شود و هم از طرف دیگر لوگوهایی بیشتر مدنظر بود که باعث آسیب به طرح گرافیکی نشود.
بایبردی در پاسخ به این که واکنشها بعد از رونمایی از طرح «بانک ملّاک» چگونه بوده است، گفت: واکنشها در فضای مجازی مثبت بود. جالب بود که برخی تاکید داشتند اولین بار است دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) به موضوعات غیرمناسبتی پرداخته. البته اینطور نیست و اولین بار نیست که به دغدغه مردم توجه شده باشد؛ اما به این صورت که کنایهای، صریح و دقیق باشد معدود بوده. با این حال واکنشها از این رو مثبت بود که میگفتند یک دغدغه مهم مردم بر روی دیوارنگاره به نمایش درآمده و رویکرد خوبی هم انتخاب شده. چون به نظر میرسد همه دلشان از بانکها خون باشد. ضمن اینکه چه اصحاب رسانه و چه اصحاب هنر اظهار خرسندی میکردند که بعد از مدتها با دیوارنگاره با رویکرد درستی را شاهد بودهاند.
بایبردی در ادامه بیان کرد: رسالت اصلی دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج)، پرداختن به مناسبتهاست و لازم است که به مناسبتهای مختلف ملی، میهنی و مذهبی پرداخته شود شاید این موضوع برای مردم تبدیل به کلیشه شده باشد. برای همین دیدن چنین طرحهایی برایشان جالب است. در این دو هفتهای که این طرح بر روی دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) قرار میگیرد نیز مناسبت خاصی وجود نداشت و از این رو زمان را مغتنم شمردیم و این طرح به اجرا درآمد. چون در هر صورت شعار امسال نیز محتوای اقتصادی دارد و برای همین تصمیم بر آن بود تا حتما به این موضوع مهم بر روی دیوار میدان ولیعصر(عج) پرداخته شود.
به گفته بایبردی دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) برندی است که در میان مردم جا افتاده و تبدیل به یک رسانه شده. او در این زمینه افزود: رسالت این دیوارنگاره بر آن است تا کارهایی بر روی آن به اجرا درآید که مناسبتی باشد. به عنوان مثال در ایام نوروز یا ایام محرم دیوارنگاره باید به این موضوعات مهم ملی و مذهبی بپردازد. رویکرد دیوارنگاره بر این است که به این مناسبتها ضریب رسانهای بدهد. لذا به دلیل وجود مناسبتهای ملی و مذهبی در شش ماه نخست سال باعث شده تا فرصت نشود درباره موضوعات غیر مناسبتی پرداخته شود که در اولین فرصت پیش آمده این اتفاق افتاد و به موضوع مهم اقتصادی که دغدغه این روزهای اکثر مردم کشور است پرداخته شود. موضوعات این چنینی در دستور کار وجود دارد که در ادامه و تا پایان سال در فرصتهای مختلف به این موضوعات و موضوعات مرتبط با شعار سال پرداخته خواهد شد.
آتلیه گرافیک خانه طراحان انقلاب اسلامی با بیان این که تغییر رویکرد دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) درست و موفق است، گفت: در برهههای مختلف طرحهای غیرمناسبتی مورد استفاده دیوارنگاه میدان ولیعصر(عج) قرار گرفته. این تغییر رویکرد نیز امسال به شکل جدیتری پیگیری می شود و همچنین جنس گرافیکی کارها به سمت فضایی جدید خواهد رفت. امیدواریم این روند ادامه داشته باشد و اتفاقات بهتری رقم بخورد.
انتهای پیام
نظرات