• دوشنبه / ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۴:۵۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402062012699
  • خبرنگار : 71496

هاآرتص: اسرائیل هیچ روزی قصد ندارند نیروهای خود را محاکمه کند

هاآرتص: اسرائیل هیچ روزی قصد ندارند نیروهای خود را محاکمه کند

خبرنگار یک روزنامه عبری زبان با اشاره به اینکه مقامات دستگاه‌های امنیتی و قضایی رژیم صهیونیستی برای اولین بار موضوع ارتکاب جنایات جنگی از سوی نظامیان این رژیم را مطرح کرده‌اند، تاکید کرد که در اراضی اشغالی تاکنون از سربازان و افسران متهم نه تحقیقات انجام شده، نه محاکمه‌ای برای آنها انجام می‌شود و نه بابت جنایات جنگی حکمی صادر می‌شود.

به گزارش ایسنا، گدعون لوی، روزنامه‌نگار روزنامه عبری زبان هاآرتص در شماره روز یکشنبه این روزنامه نوشت، این ترس واقعی یا ساختگی بر فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی و روسای دستگاه قضایی این رژیم حاکم شده که اقدامات و نافرمانی‌های آنها با خطر جدی پیگرد قضایی مواجه می‌شود. اما مشخص نیست که آیا هدف از این موج رسانه‌ای به ویژه در طول یک هفته اخیر، تهدیدی برای مقابله با تمرد نظامیان است یا ترسی واقعی؟ در هر حال فرماندهان ارتش که نگران سرنوشت خود هستند، برای اولین بار در طول زندگی‌شان شرایط را به همان شکلی که هست، تحلیل کرده و حقیقتی را بیان کرده‌اند که تا پیش از این به آن اعتراف نکرده بودند.

طبق اظهارات این مقامات، سربازان ارتش رژیم صهیونیستی تاکنون از یک پوشش دفاعی موثر یعنی دستگاه قضایی بهره‌مند بودند، زمانی که این پوشش شروع به پوسیدن کرد، سربازان در برابر دادگاه کیفری بین‌الملل در لاهه و شکایت‌هایی در دادگاه‌های جهان قرار گرفتند. برای اولین بار در تاریخ، دستگاه‌های امنیتی و قضایی رژیم صهیونیستی اعتراف کردند اینکه ارتش این رژیم مرتکب جنایاتی جنگی می‌شود، می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد.

این خبرنگار هاآرتص در ادامه نوشت: در طول ده‌ها سال اشغالگری که یک روز بدون ارتکاب جنایتی جنگی سپری نشد، حتی یک تحقیق نبود که بدون سرپوش گذاشتن این جنایات و مسکوت کردن آنها انجام شده باشد. یک لیست اتهام مطابق با واقعیت‌ها وجود نداشته و هیچ حکمی با شدت جرم تناسب ندارد، در کابینه‌ای که محاکمه الیئور آزاریا، متهم به قتل در آن به ۱۸ ماه حبس ختم شد و آن هم از سر ترحم به ۱۴ ماه کاهش یافت و در نهایت تنها به یک سوم حکم رسید، آن هم پرونده‌ای که هنوز به منزله شوکی داخلی است، قطعا این کابینه نه تحقیقات انجام می‌دهد، نه محاکمه می‌کند و نه بابت جنایات جنگی حکم صادر می‌کند. محاکمه آزاریا باید چراغی روشن برای دیگران و دادگاه لاهه باشد، در حقیقت اسرائیل از افسران و سربازان به دلیل جنایات جنگی تحقیقات به عمل نیاورده و آنها را محاکمه نمی‌کند، این تحقیقات در دادستانی نظامی خاک می‌خورند تا از سربازان و فرماندهانشان حفاظت شود. برای دادگاه لاهه و جهان خوشایند این است که به این توهم زیبا تکیه کنند که اسرائیل از افسران و سربازان به شکل جدی تحقیقات به عمل می‌آورد؛ اما اکنون کودتای نظامی رخ داده و ناگهان می‌بینیم دادستانی نظامی که تحقیقات انجام دهد و دادگاه عالی مبارزه با جنایات جنگی وجود نخواهد داشت.

لوی در ادامه نوشت، از آنجایی که هیچ اتفاق بدی بدون نفع و خیر نیست، تلاش برای کودتا جمعیت زیادی را از خواب زمستانی بیدار کرد و آنها را در مسیر مبارزه قرار داد و چه بسا جهان هم پس از ۳۵ سال پوشش مطبوعاتی رژیم صهیونیستی و پس از هزاران داستان دلخراش که همواره به همین شکل اتفاق می‌افتند، از خواب زمستانی خود بیدار شود. پاسخ آنها به نشانه گرفتن افراد بی‌گناه و کودکان به دست تک‌تیراندازها، استفاده از گلوله واقعی در تظاهرات‌ها، هدف گرفتن غیرنظامیان ناتوان، ممانعت از انتقال بیماران رو به مرگ، مجازات‌های جمعی، بازداشت‌های بدون محاکمه، بازرسی‌های خشونت‌آمیز منازل غیرنظامیان بی‌گناه در مقابل دیدگان فرزندانشان، اهانت‌ها، ضرب و جرح‌ها، شکنجه‌ها و زورگویی‌ها، رهاسازی سگ‌ها، برهنه کردن و بسیاری جنایات دیگر این است: ما از هیچ شکایتی درباره خشونت سربازان اطلاع نداریم و در صورت شکایت، طبق معمول آنها را بررسی خواهیم کرد، اطلاعی از شکایت علیه استفاده سربازان از کودکان به عنوان سپر انسانی نداریم؛ اما شکایتی در خصوص مرگ یک کودک وجود دارد که در دست بررسی است.

او در پایان نیز خطاب به قضات جهان نوشت، برای همه روشن است که این تحقیقات تا ابد ادامه خواهند داشت؛ اما هدفی جز فریب جهانیان و حفظ مصونیت سربازان ارتش رژیم صهیونیستی را دنبال نمی‌کنند، شاید لغو بند معقولیت شما را بیدار کند تا اقدام خوبی انجام دهید، بر همین اساس کودتای نظامی یک نتیجه غیر ویرانگر خواهد داشت و آن پایان دوره این دروغ است که اسرائیل و ارتش آن از نیروهای خود تحقیقات به عمل می‌آورند، در واقع اسرائیل و ارتش آن قصد ندارند هیچ روزی چنین کاری را انجام دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha