• شنبه / ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402061107324
  • خبرنگار : 50378

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشهد خبر داد

آمادگی کامل مشهد برای استقبال از زائران دهه پایانی ماه صفر

آمادگی کامل مشهد برای استقبال از زائران دهه پایانی ماه صفر
عکس تزئینی است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشهد از آمادگی کامل مشهد برای استقبال از زائران دهه پایانی ماه صفر خبر داد.

حسین امیرکلالی اظهار کرد: با نزدیک شدن به روزهای آخر ماه صفر، مشهد مانند سال‌های گذشته شاهد حضور خیل عظیم مشتاقان و عاشقان بارگاه رضوی از جمله هیات‌های مذهبی، زائران پیاده و کاروان‌های مختلف از اقصی نقاط داخل و خارج کشور خواهد بود.

وی ادامه داد: قرارگاه عملیاتی خدمات سفر مشهد پس از نوروز به‌ صورت مستمر فعال بوده و طی این مدت ۱۸ جلسه با بیش از ۳۰۰ مصوبه در خصوص میزبانی مناسب از زائران و مسافران ورودی داشته است.

امیرکلالی تصریح کرد: با اصلاح ساختار ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان مشهد توسط معاون استاندار و فرماندار مشهد، ۴ کارگروه تخصصی به ریاست معاونان فرماندار از جمله کارگروه فرهنگی، امنیتی، زیرساخت‌ها و نظارت و بازرسی و تنظیم بازار و همچنین ۱۲ کمیته تخصصی با عضویت دستگاه‌های مرتبط با خدمات سفر ایجاد شد که در این راستا و بر اساس هدف‌گذاری برای زیارت با کیفیت و آسان شکل گرفته است.

دبیر قرارگاه عملیاتی خدمات سفر مشهد افزود: به ‌صورت ویژه و به منظور استقبال از زائران ایام پایانی ماه صفر از ماه‌ها قبل با بسیج تمام امکانات دستگاهی و مردمی تلاش شد تا به اهداف پیش‌بینی شده دست یابیم.

امیرکلالی گفت: در این راستا ظرفیت‌سازی برای تامین اقامت به تعداد ۷۰۰ هزار نفر شب در ۳ بخش اقامتگاه‌های رسمی، موقت و اضطراری و ایجاد سامانه مدیریت یکپارچه اسکان با امکان رصد لحظه‌ای ظرفیت‌های اسکان با قابلیت ارسال پیامک و محل اسکان پیش‌بینی شده از طریق تماس با تلفن ۵ رقمی ۳۷۰۴۵ از مهمترین اقدامات رفاهی برنامه‌ریزی شده است.

وی تاکید کرد: در بخش تامین و توزیع کالاهای ضروری مورد نیاز زائران، تامین ۲۰ قلم کالای ضروری در دستور کار قرار گرفته و با ۷۰۰ واحد صنفی منتخب برای توزیع این کالاها با نرخ مصوب تفاهم‌نامه منعقد شده است.

امیرکلالی افزود: همچنین با ایجاد ۱۲ بازار اختصاصی توسط شهرداری در پیرامون حرم مطهر رضوی تلاش شده تا کالاها به ‌صورت مستقیم و با نرخ مصوب در دسترس زائران قرار گیرد.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشهد گفت: در حوزه اقدامات مرتبط با خدمات شهری نیز شهرداری مشهد با ایجاد ۸ پایگاه استقبال زائر در ۳ بخش خدمات تخصصی، عمومی و فرهنگی و خدمات مختلفی چون سرویس بهداشتی، واکس، ماساژ پا، شارژ و تعمیر موبایل، دوش حمام، برنامه‌های آئینی و فرهنگی و مذهبی به استقبال زائران خواهد رفت.

امیرکلالی ادامه داد: همچنین در این بخش برپایی موکب‌های خدمت‌رسانی در مسیرهای ورودی به حرم مطهر، آمادگی ۶۲۰۰ پاکبان برای نظافت شهر به ‌صورت شبانه‌روزی، فعال‌سازی آبسردکن‌ها، تامین وضوخانه پیرامون حرم مطهر، دوش حمام، فعالیت ۴۲۳۴ چشمه سرویس بهداشتی، ۲۳ پارکینگ به ظرفیت ۳۹۳۰ عدد خودرو در هسته مرکزی شهر، تامین و تجهیز ۵۰ مرکز برای اسکان بیش از۶۶ هزار نفر شب زائر از اهم اقدامات پیش‌بینی شده است.

وی اظهار کرد: در راستای تامین آرد مورد نیاز هیات‌های مذهبی و زائران پیاده و تهیه نان هتل‌ها و مراکز اقامتی و اسکان با تخصیص۸۰۰۰ تن سهمیه آرد فوق‌العاده و تعیین نانوایی‌های منتخب ساماندهی خوبی صورت پذیرفته تا از تجمع و ایجاد صف در نانوایی‌ها جلوگیری شود.

دبیر قرارگاه عملیاتی خدمات سفر مشهد افزود: در حوزه بازرسی و نظارت نیز با ایجاد ۴ پایگاه ثابت پیرامون حرم مطهر و استفاده از ۵۰۰ بازرس از ۱۴ دستگاه نظارتی و همچنین بازرسان افتخاری اتاق اصناف در لحظه و پیرامون حرم مطهر نحوه ارائه خدمات و فروش کالا با نرخ‌های مصوب بررسی و به شکایات احتمالی رسیدگی خواهد شد. همچنین برای تامین بهداشت و سلامت زائران عزیز نیز ۷۳ ایستگاه سلامت راه‌اندازی و ارائه خدمت خواهند داشت و تعداد ۳۵ داروخانه به‌ صورت شبانه‌روزی پیرامون حرم مطهر فعالیت خواهند داشت.

امیرکلالی گفت: ایجاد ۱۴ پایگاه سیار امداد و نجات و اختصاص  ۳۵ تیم خودرویی و استفاده از ۳۵۰۰ نیرو از جوانان داوطلب از سراسر کشور به ‌صورت شبانه‌روزی در ۵ روز آخر ماه صفر خدمات ویلچر برای زائران کم‌توان و ناتوان از مهمترین اقدامات کمیته امداد و نجات خواهد بود.

بر اساس گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، وی تصریح کرد: به منظور رفاه حال زائران در ورود و خروج از مشهد الرضا(ع) نیز تامین و افزایش ناوگان هوایی، ریلی و زمینی از ماه‌ها قبل در دستور کار کمیته حمل‌ونقل بوده و با ایجاد سامانه آنلاین فروش بلیت safar۷۲۴.com کار فروش بلیت اتوبوس به صورت برخط و مکانیزه انجام خواهد شد تا از سردرگمی و ایجاد صف در پایانه‌های خروجی جلوگیری شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha