• یکشنبه / ۸ مرداد ۱۴۰۲ / ۰۹:۱۵
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1402050804460
  • خبرنگار : 50455

استاد حوزه علمیه:

دنیاپرستی انسان را در مقابل امام قرار می‌دهد

دنیاپرستی انسان را در مقابل امام قرار می‌دهد

ایسنا/قم استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه انسان باید حیات و ممات خود را تنها در توجه به ذات اقدس الهی دنبال کند، تصریح کرد: در وجود انسان شیطانی است که اگر مهار نشود، جلوی امام معصوم(ع) می‌ایستد و دنیا را به آتش می‌کشاند.

 حجت‌الاسلام والمسلمین فرحزاد، استاد حوزه علمیه در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که شامگاه ۷ مردادماه در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن اشاره به برکات ارزشمند صلوات بر محمد و آل محمد(ص)، اظهار کرد: کسانی که در دنیا زیاد صلوات می‌فرستند، در قیامت با پیامبر اعظم حشر و نشر خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ابتدای خلقت، روح انسان بر کسی آشکار نیست، ادامه داد: همان‌طور که در فرازهایی از دعای کمیل می‌خوانیم «وَ سَکَنْتُ اِلی قَدیمِ ذِکْرِکَ لی وَ مَنِّکَ عَلَیَّ» خلقت روح سابقه‌ای بسیار طولانی دارد؛ خداوند متعال ابتدا روح انبیا، اولیا و سپس روح دیگر انسان‌ها را خلق کردند.

فرحزاد با بیان اینکه جن همچون انسان‌ها مومن و کافر دارند، افزود: خداوند متعال در آیات ۵۶ تا ۵۸ سوره ذاریات مقصد و هدف خلقت را به خوبی بیان کرده و می‌فرماید: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ مَا أُرِیدُ مِنْهُمْ مِنْ رِزْقٍ وَمَا أُرِیدُ أَنْ یُطْعِمُونِ إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِینُ»؛ یعنی انسان‌ها و جن را صرفا برای بندگی خداوند متعال خلق کرده است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در تفسیر آیه ۵۸ سوره ذاریات «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِینُ» با بیان اینکه خداوند روزی‌بخش نیرومند استوار است و رزق تمام موجودات هستی را ضمانت کرده، اظهار کرد: کسانی که به خاطر فرزندانشان دین، آخرت و ایمان خود را فدا کرده و به سمت کسب مال حرام حرکت می‌کنند، هیچ اعتقادی به رزاق بودن ذات اقدس الهی ندارند.

فرحزاد در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تاکید بر اهمیت شکرگزاری و عبودیت با بیان اینکه متاسفانه به اسباب بیش از مسبب تکیه می‌کنیم، بیان کرد: کارها را به غیر خدا نسبت دادن، یکی از تجلی‌های شرک است؛ لذا در تمام امورات باید همه کارها را از آن خدا و دیگران را تنها اسباب خیر الهی بدانیم.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به حدیث «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون» امام حسین(ع) اشاره کرد و ادامه داد: مردم بنده دنیا هستند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آن هستند، اما وقتی به وسیله بلا آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.

وی با بیان اینکه متاسفانه مومنان اهتمام و توجه کمتری به اقامه نماز جماعت دارند که مورد تاکید فراوان روایات اسلامی است، تصریح کرد: همان نفسانیت و دنیاپرستی که در صحنه کربلا و در دشمنان اباعبدالله‌الحسین(ع) وجود داشت، همان استعداد بالقوه در تک تک ما وجود دارد؛ نباید خود را گرفتار نفس اماره‌ای سازیم که شمر و عمرسعد را زمین زد.

فرحزاد با تاکید بر اینکه انسان باید حیات و ممات خود را تنها در توجه به ذات اقدس الهی دنبال کند، تصریح کرد: در وجود انسان شیطانی است که اگر مهار نشود، جلوی امام معصوم(ع) می‌ایستد و دنیا را به آتش می‌کشاند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha