• شنبه / ۲۴ تیر ۱۴۰۲ / ۱۵:۳۴
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1402042415372
  • خبرنگار : 50227

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خوزستان:

شورای نگهبان همه زیرساخت‌ها را برای سلامت انتخابات فراهم می‌کند

شورای نگهبان همه زیرساخت‌ها را برای سلامت انتخابات فراهم می‌کند

ایسنا/خوزستان سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خوزستان گفت: شورای نگهبان همه زیرساخت‌ها را برای سلامت انتخابات فراهم خواهد کرد.

ابوالحسن معماری در نشست خبری که امروز، ۲۴ تیرماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: هر قانونی که وجود داشته باشد، قانون اساسی بر همه آن قوانین برتر است و همه قوانین کشور اعم از جزایی، مدنی و مالی و.‌.. باید براساس موازین اسلام باشند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: شورای نگهبان نهادی است که بیش از همه نهادها از حقوق عامه مردم دفاع می کند.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خوزستان با اشاره به بحث شفافیت مصوبات شورای نگهبان گفت: همه مصوبات شورای نگهبان با دلایل، عدله و استدلال است و در راستای شفافیت مصوبات، مشروح مذاکرات خود را در دسترس عموم قرار می دهد؛ هر چند الزامی در این زمینه وجود ندارد.

معماری با اشاره به بحث نظارت بر انتخابات عنوان کرد: بحث استمرار و جمهوریت نظام به اتکای آرای عمومی و با برگزاری انتخابات است و شورای نگهبان در برگزاری انتخابات نقش بسیار پررنگ و ملموس برای مردم دارد.

وی افزود: امیدواریم در انتخابات پیش رو به سمت مشارکت بالا پیش برویم. از همه رسانه‌ها انتظار داریم در این زمینه به صورت جدی کار کنند زیرا استحکام یک نظام به بالا بودن ضریب مشارکت مردم در انتخابات است.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خوزستان گفت: شورای نگهبان همه زیرساخت‌ها را برای سلامت انتخابات فراهم خواهد کرد و همچنین در بحث امنیت نیز بهترین شرایط برای انتخابات فراهم خواهد شد.

معماری در خصوص اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قانون فعلی مربوط به دهه ۶۰ است و خیلی از مسایل، مشکلات و نارسایی‌هایی در قانون فعلی وجود داشت که ضروری بود در همه ابعاد آن اصلاحاتی انجام شود.

وی افزود: اکنون تقریبا اصلاحاتی براساس سیاست‌های کلی صورت گرفته است. شورای نگهبان در این اصلاحات، عدم مغایرت با شرع و قانون اسلامی را تشخیص داده اما مجمع تشخیص مصلحت نظام در تناسبی بودن انتخابات در حوزه انتخابیه تهران، ری و شمیرانات ایراداتی وارد کرده است.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خوزستان تصریح کرد: امیدواریم مجمع تشخیص مصلحت نظام زودتر نظر خود را در این خصوص اعلام کند تا بتوان براساس تقویم زمانی پیش‌بینی شده از ۱۶ مردادماه مرحله پیش ثبت‌نام نامزدها آغاز شود.

معماریان در خصوص شرایط نامزدها در اصلاحات انجام‌شده قانون انتخابات عنوان کرد: یکی از نکات مثبت این اصلاحات بحث این است که اگر کسی تابعیت کشوری را داشته یا دارد، نمی‌تواند کاندید مجلس شود در حالی که در گذشته چنین مساله‌ای وجود نداشت.

وی افزود: در پیش ثبت‌نام‌هایی که انجام می‌شود فرم‌هایی در حوزه‌های مختلف سازمان امور استخدامی، وزارت علوم و حوزه‌های علمیه و سازمان ثبت احوال و... وجود دارد تا مشکلاتی که در گذشته در خصوص نامزدها بر شورای نگهبان تحمیل می‌شد به وجود نیاید و این موارد در پیش ثبت‌نام‌ها به شورای نگهبان اعلام می‌شود.

 سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خوزستان گفت: اگر زیرساخت‌ها فراهم شود در یک هشتم حوزه‌های انتخابی که تعدد نامزد دارند، انتخابات باید به صورت تمام الکترونیکی برگزار شود اما این مساله در گروی تامین زیرساخت‌ها است.

معماری گفت: در انتخابات امسال، خوزستان دارای ۳۰ حوزه انتخابی و ۱۸ نماینده است. همچنین ۴۱ بخش در استان وجود دارد. در انتخابات مجلس دوره قبل ۳هزار و ۱۴۳ شعبه در استان وجود داشت و پیش بینی می‌شود تعداد شعب ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha