• چهارشنبه / ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۳
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1402033120304
  • خبرنگار : 50560

احداث اولین شهرک انرژی خورشیدی در استان قزوین

احداث اولین شهرک انرژی خورشیدی در استان قزوین

ایسنا/قزوین مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای زنجان گفت: احداث اولین شهرک انرژی خورشیدی هم در این استان به تصویب رسیده که می‌تواند گامی مثبت در افزایش ظرفیت انرژی استان قزوین باشد.

منصور اجاقی روز چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ در نشست خبری مدیران عامل صنعت آب و برق استان قزوین که در سالن جلسات شرکت توزیع برق استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: اگر امروز ملزم به جهاد تبیین هستیم، مشخص است که مهمترین ابزار این جهاد رسانه است و مؤثرترین عوامل این جهاد اصحاب رسانه هستند و با توجه به اینکه در آستانه هفته صرفه جویی هستیم از خبرنگاران تقاضا داریم که در فرهنگ‌سازی مصرف متناسب انرژی اهتمام ورزند و در این حوزه نیز جهاد تبیین کنند.

وی با بیان اینکه برق کالای گرانبهایی است که تولید آن با هزینه و مشقت صورت می گیرد، افزود: حدود ۷ هزار مگاوات ظرفیت به واسطه نیروگاه‌های جدید در طول سال گذشته وارد مدار برق استان قزوین شده است و امروز بالغ بر ۹۱ هزار مگاوات ظرفیت منسوب در شبکه سراسری داریم، که ۱۰۴۰ مگاوات آن مربوط به نیروگاه‌های تجدیدپذیر اعم از خورشیدی و بادی است.

این مسئول تصریح کرد: در استان قزوین ۳ نیروگاه بادی داریم که بزرگ‌ترین ظرفیت در بین سایر استان‌هاست. همچنین مجموع ظرفیت‌های بادی و خورشیدی استان بالغ‌بر ۷۰ مگاوات است که رتبه اول در سطح کشور را از آن خود کرده است.

وی اظهار کرد: احداث اولین شهرک انرژی خورشیدی هم در این استان به تصویب رسیده که می‌تواند گامی مثبت در افزایش ظرفیت انرژی استان قزوین باشد.

اجاقی عنوان کرد: به طور کلی در استان قزوین مشکلی در کمبود انرژی وجود ندارد اما در فصل گرم سال با اضافه شدن بارهای سرمایشی که بالغ بر ۲۵ تا ۳۰ هزار مگاوات و بیش از ۶۰ درصد بار ایام عادی است، در تأمین انرژی دچار محدودیت شده‌ایم که امید است با رعایت الگوی مصرف از بحران عبور کنیم.

وی با اشاره به اینکه ۹۱ هزار مگاوات ظرفیت منسوب استان در عمل توزیع نمی‌شود، اظهار کرد: متأسفانه ظرفیت واقعی و عملکردی پایین‌تر از ظرفیت منسوب است اما در تلاشیم تا با برنامه‌ریزی و اقدامات مؤثر پیک تابستان را با کمترین عوارض سپری کند.‌

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان زنجان ادامه داد: امسال نیز در تلاشیم تا پیک تابستان را به خوبی سپری کنیم همچنین مصارف خانگی و تجاری جزو خط قرمزهای وزارت نیرو است که در تلاشیم تا قطعی در این حوزه‌ها نداشته باشیم. در این راستا مشوق‌هایی برای کاهش مصرف جایگزین خاموشی شده است که امیدواریم سازگار باشد. همچنین برای شهرک‌های صنعتی نیز مقرر شده یک نصف روز از هفته، خاموشی پیش‌بینی شود.

وی بیان کرد: هرچه میزان مصارف خانگی و تجاری کاهش پیدا کند می‌توان مصارف صنعتی را افزایش داد و مشکلات و موانع تولید را مرتفع کرد همچنین به جز نیروگاه شهید رجایی ۲۲۷ مگاوات نیروگاه دیگر داریم که نیاز مصرف استان ۱۱۳۰ مگاوات بوده که با مدیریت مصرف ۸۱۲ مگاوات آن محقق شده است.

اجاقی تصریح کرد: در سال گذشته طرح‌هایی در حوزه انتقال و توزیع برق با اعتباری بالغ بر ۳۳۷۸ میلیارد ریال در استان روی کار آمد که طرح‌های موفقی بود و امیدواریم این طرح‌ها که نیاز به ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد در سال جاری نیز بتواند مؤثر عمل کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha