• دوشنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402032213972
  • خبرنگار : 50039

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان تشریح کرد:

فواید استفاده از کود پتاسه در تنش‌های خشکی و کم آبی گلستان

فواید استفاده از کود پتاسه در تنش‌های خشکی و کم آبی گلستان

ایسنا/گلستان مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان فواید استفاده از پتاسیم در افزایش مقاومت گیاه در مقابل صدمات ناشی از تنش‌های خشکی و کم آبی را تشریح کرد.

سیدصمد ضیائی صبح امروز دوشنبه ۲۲ خردادماه ۱۴۰۲ در گفت وگو با ایسنا آخرین وضعیت تأمین کودهای پتاسه در گلستان و فواید استفاده از آنها را با مدنظر قرار دادن شرایط اقلیمی استان تشریح و اظهار کرد: با توجه به اینکه استان گلستان در وضعیت بحران و تنش آبی قرار دارد، لذا استفاده از کودهای پتاسه قبل از کشت می‌تواند باعث افزایش مقاومت گیاه نسبت به صدمات ناشی از تنش‌های خشکی و کم آبی شود.

وی با بیان اینکه آمارهای اقلیمی و داده‌های هواشناسی استان نشان داده است که بحران و تنش کم آبی در استان همچنان تداوم خواهد داشت، ادامه داد: کشاورزان بهتر است به مقدار مناسب کود پتاس را قبل از کشت محصول و پس از انجام آزمایش خاک و بررسی عناصر مورد نیاز، نوع و PH خاک، به مقدار مورد نیاز عنصر پتاسیم در اراضی خود پی برده و از این نوع کودها بهره‌مند شوند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان با تأکید بر اینکه سهمیه ابلاغی شرکت در سالجاری برای تهیه و تدارک کودهای پتاسه ۲۲ هزار و ۷۶۲ تن است، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ تن انواع کودهای پتاسه شامل کلرور پتاسیم و سولفات پتاسیم از مبادی و کارخانجات تولید داخل کشور تأمین شده است.

وی از افزایش معنادار مصرف کودهای پتاسه در سال ۱۴۰۱ و رشد ۲ برابری نسبت به سال ۱۴۰۰ خبر داد و افزود: این امر منجر به افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی و ارتقاء سلامت جامعه شده و می‌توان این رویداد مهم را یکی از مهمترین توفیقات بخش کشاورزی استان گلستان عنوان کرد.

ضیائی با بیان اینکه داده‌های طرح پایش کمی و کیفی مؤسسه تحقیقات آب و خاک نشان داده است میزان فسفر نزدیک به ۷۰ درصد خاک‌های کشاورزی، کمتر از حد بحرانی است، تصریح کرد: این عدد در مورد پتاس حدود ۵۰ درصد تخمین زده شده است.

وی اضافه کرد: می‌توانیم با اقدامات ترویجی و آموزشی، در قالب یک طرح مدون و یک برنامه میان مدت، مصرف کود پتاسه استان را به مقادیر استاندارد برسانیم تا شاهد تولید محصولات با کیفیت باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha