• سه‌شنبه / ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ / ۲۱:۵۸
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402031610318
  • منبع : نمایندگی گیلان

برای چندین بار اتفاق افتاد؛

مشاهده یک قلاده پلنگ در ارتفاعات شهرستان رودسر

مشاهده یک قلاده پلنگ در ارتفاعات شهرستان رودسر

ایسنا/گیلان مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از مشاهده یک قلاده پلنگ در ارتفاعات اشکور شهرستان رودسر خبر داد و گفت: این منطقه مامن و زیستگاه فوق‌العاده مناسبی برای این گونه نادر در کشور است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی و امور رسانه حفاظت محیط زیست گیلان، حمزه عشوری با اعلام این خبر، گفت: این چندمین بار است که مامورین یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان موفق به مشاهده پلنگ در عرصه های طبیعی استان شده‌اند و این امر نشان می‌دهد که این منطقه مامن و زیستگاه فوق‌العاده مناسبی برای این گونه نادر در کشور است.

وی افزود: جمعیت پلنگ ایرانی در دهه های اخیر در گستره پراکنش خود به شدت کاهش یافته است، به گونه ای که این زیرگونه از پلنگ های آسیایی در برخی مناطق ناپدید شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به شرایط اقلیمی بسیار مناسب گیلان بیان کرد: تنوع گیاهی و جانوری منحصر به فرد، اکوسیستم مطلوب و وجود امنیت در این منطقه، بهترین شرایط را برای زیست گونه‌های جانوری نظیر پلنگ، شوکا، خرس قهوه‌ای، گربه جنگلی، گراز و سایر جانداران فراهم کرده که به جرات می‌توان گفت در کشور بی‌نظیر است؛ از طرفی، کاهش طعمه بر اثر شکار بی رویه، مزاحمت‌های انسانی و از میان رفتن زیستگاه شامل چیدن گیاهان و قارچ‌های خوراکی، ساخت معدن، جاده‌سازی، جنگل‌زدایی، آتش‌سوزی و چرای دام از جمله عواملی است که منجر به تکه تکه شدن زیستگاه‌های این جانور شده است.

عشوری در پایان از تلاش شبانه‌روزی محیط‌بانان و همراهی ساکنان جوامع محلی در حفظ گونه های ارزشمند تشکر کرد و از همه دوستداران طبیعت و حیات وحش درخواست کرد در صورت مشاهده حیوانات وحشی از نزدیک شدن به آنها خودداری کرده و چنین مشاهداتی را به نزدیکترین پاسگاه محیطبانی و یا اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اطلاع دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha