• جمعه / ۸ تیر ۱۴۰۳ / ۲۰:۱۸
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403040805489
  • خبرنگار : 50040

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خبر داد

پیش بینی کشت دیم در ۱۰ هزار هکتار از اراضی گیلان

پیش بینی کشت دیم در ۱۰ هزار هکتار از اراضی گیلان

ایسنا/گیلان رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، از پیش بینی کشت دیم در ۱۰ هزار هکتار از اراضی پنج شهرستان استان گیلان خبر داد و عنوان کرد: همه شهرستان ها می توانند به طرح جهش تولید در دیمزارها ورود کنند.

صالح محمدی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به تکلیف وزارت جهاد کشاورزی برای استان در حوزه کشت دیم، اظهار کرد: استان گیلان سهم بالایی در تولید محصولات کشاورزی دارد و این ظرفیت در بخش دیم نیز فعال است.

وی با تاکید بر لزوم افزایش سهم گیلان در طرح جهش تولید در دیمزارها، افزود: سطح زیر کشت محصولات زراعی در استان گیلان ۳۱۰ هزار هکتار و سطح زیر کشت دیم ۷۰ هزار هکتار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان سطح زیر کشت دیم در مناطق بالادست را ۳۰ هزار هکتار دانست و تصریح کرد: سطح زیر کشت گندم ۹۹۰۰ هکتار با تولید ۱۰ هزار تن و سطح زیر کشت جو ۵۵۰۰ هکتار با تولید ۷۵۰۰ تن است.

محمدی سهمیه ابلاغی استان در طرح جهش تولید در دیمزارها را ۷۰۰۰ هکتار دانست و اضافه کرد: ظرفیت کشت دیم محصولاتی همچون گندم، جو، نخود، عدس، گیاهان علوفه ای، گیاهان روغنی و گیاهان دارویی در گیلان وجود دارد.

وی با بیان اینکه کشت گیاهان دارویی طی دو سال گذشته با استقبال کشاورزان مواجه شده است، عنوان کرد: کشت گیاهان دارویی در ارتفاعات استان شرایط خوبی دارد و شرکت های داروسازی گیاهی در قالب کشت قراردادی با تولیدکنندگان، خرید را انجام می دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از افزایس حجم تولید گیاهان دارویی از ۲۰۰۰ تن در سال ۱۴۰۰ به ۹۶۰۰ تن در سال ۱۴۰۲ خبر داد و خاطرنشان کرد: در سایر محصولات دیم همچون کشت علوفه در شالیزارها نیز شاهد جهش تولید هستیم؛ در این راستا شاهد کشت تریتیکاله و ذرت علوفه ای و شبدر برسیم هستیم، البته در حلقه های فرآوری دچار مشکل شدیم.

وی جهش تولید در دیمزارها را نیازمند زنجیره ارزش دانست و متذکر شد: شالیزارهای استان ظرفیت کشت دوم در قالب سبزی و صیفی را دارند و شاهد تغییر رویکرد کشاورزان هستیم و سطح زیر کشت لوبیای رشتی و راتون افزایش داشته است.

محمدی از پیش بینی کشت دیم در ۱۰ هزار هکتار از اراضی پنج شهرستان استان گیلان خبر داد و عنوان کرد: همه شهرستان ها می توانند به طرح جهش تولید در دیمزارها ورود کنند؛ البته شهرستان های دارای مناطق کوهستانی مناسب برای گندم، جو و گیاهان دارویی هستند، اما کشت گیاهان علوفه ای در سایر مناطق عملیاتی خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان میزان تولید محصولات کشاورزی در هر شهرستان را الگوی ارزیابی مدیران دانست و تاکید کرد: کشت دوم و زراعت چوب نیز در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان قرار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha