حجتالاسلام والمسلمین منصوریان دامغانی -استاد حوزه- در گفتوگو با ایسنا در تفسیر آیه ۵۷ الی ۶۰ سوره مبارکه زمر «أوْ تَقُولَ لَوْ أَنَّ اللَّهَ هَدَانِی لَکُنْتُ مِنَ الْمُتَّقِینَ * أَوْ تَقُولَ حِینَ تَرَی الْعَذَابَ لَوْ أَنَّ لِی کَرَّةً فَأَکُونَ مِنَ الْمُحْسِنِینَ * بَلَی قَدْ جَاءَتْکَ آیَاتِی فَکَذَّبْتَ بِهَا وَاسْتَکْبَرْتَ وَکُنْتَ مِنَ الْکَافِرِینَ * وَیَوْمَ الْقِیَامَةِ تَرَی الَّذِینَ کَذَبُوا عَلَی اللَّهِ وُجُوهُهُمْ مُسْوَدَّةٌ أَلَیْسَ فِی جَهَنَّمَ مَثْوًی لِلْمُتَکَبِّرِینَ» اظهار کرد: خداوند در این آیات میفرماید «(متکبر در روز قیامت) بگوید: اگر خداوند مرا هدایت میکرد از پرهیزگاران بودم. یا هنگامی که عذاب را میبیند بگوید: آیا میشود بار دیگر (به دنیا) بازگردم تا از نیکوکاران باشم!؟ آری آیات من به سراغ تو آمد اما آن را تکذیب کردی و تکبر ورزیدی و از کافران بودی و روز قیامت کسانی را که بر خدا دروغ بستند میبینی که صورتهایشان سیاه است، آیا جهنم جایگاهی (در شأن) برای متکبران نیست؟».
وی با بیان اینکه چند نکته در این آیات نهفته است، ادامه داد: نکته اول اینکه متکبر در این دنیا متکبرانه میتازد ولی در روز قیامت هنگام گرفتاری بهانهگیری میکند اگر خدا مرا هم هدایت میکرد من هم جزو اهل تقوا بودم و سپس فرصت میخواهد. این در حالی است که آیات الهی از سوی خداوند عرضه شده و متکبرین تکذیب کردند و چرا این کار را انجام دادند چون متکبر بودند.
این استاد حوزه با اشاره به نکته دوم یادآور شد: چهرهی سیاه متکبرین در روز قیامت نمایان میشود؛ چراکه در دنیا چهرهاش سیاه بوده ولی به علت حجاب دنیوی پوشیده بوده است. اگر کسی در دنیا چشم دیدن داشته باشد متکبرین را سیاه میبیند.
حجتالاسلام والمسلمین منصوریان دامغانی در پایان خاطرنشان کرد: نکته سومی که باید به آن اشاره کرد این است که آنچه که در برزخ و قیامت نصیب انسان شده و جایگاه وی را تعیین میکند همان حالات نفسانی دنیوی است. متکبر به علت اینکه در دنیا در برابر خداوند اظهار وجود کرده در قیامت جایی به غیر از آتش جهنم ندارد.
انتهای پیام
نظرات