• دوشنبه / ۸ اسفند ۱۴۰۱ / ۰۰:۳۳
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1401120805296
  • خبرنگار : 50562

یک داستان‌نویس:

ورود گردشگر خارجی با جهانی شدن ادبیات مرتبط است

ورود گردشگر خارجی با جهانی شدن ادبیات مرتبط است
گردشگران در آرامگاه سعدی

ایسنا/خوزستان یک داستان‌نویس با بیان اینکه ورود گردشگران خارجی به کشور با جهانی شدن ادبیات مرتبط است گفت: هنوز به شان، موقعیت و جایگاه ادبیات ایران با توجه به ظرفیت‌های موجود نرسیده‌ایم.

آتوسا حصارکی، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار شد: در شرایطی که رسانه‌ها بر ایران‌هراسی و القای ناامنی اصرار دارند اگر گردشگران به ایران نگاه متفاوتی داشته باشند و نیز امر نیاز به تفکر و دانستن وجود داشته باشد با این معضل روبه‌رو نخواهیم بود.

او با بیان اینکه ادبیات یکی از مهمترین مباحث فرهنگی و اجتماعی هر کشوری است خاطرنشان کرد: ادبیاتی که می‌خواهد جهانی شود پیش‌نیازش تفکر و مطالعه است اما متاسفانه این دانش عمومی هنوز در کشور ما فراگیر نشده است.

وی معتقد است: اگر فردی مهارت داستان‌نویسی را یاد نگیرد و به غریزی نوشتن اکتفا کند شاید فقط بتواند شبه‌داستان بنویسد.

حصارکی با تاکید بر اینکه ادبیات حاصل شتابزدگی نیست بلکه نتیجه کار، زحمت خواندن و ممارست و تلاش است اظهار کرد: برای نویسنده شدن باید مطالعه بسیاری داشت به صورت مستمر کار کرد و با تکنیک‌های نویسندگی آشنا بود.

این داستان‌نویس گفت: برای اینکه اثری ادبی ماندگار و جهانی شود نویسنده ابتدا باید ادبیات معاصر خود و بعد جهان را بخواند و بشناسد.

نویسنده مجموعه داستان «سیاه و سفید» با اشاره به برخی از آثار پرفروش نویسندگان و ناشران خارجی گفت: جهانی شدن این گونه از ادبیات به این دلیل است که در کنار جریان‌های اجتماعی قرار گرفته، حرف‌های خوب می‌زند و دغدغه مردم را بیان می‌کند؛ یعنی حرفی دردمندانه برای گفتن دارند.

حصارکی با اشاره به اینکه نویسنده باید مکنونات قلبی خود را بیان کند و با بیان اینکه عدم انجام این کار به معنی ممیزی است تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما در بیان صحنه‌هایی از داستان چون ممیزی احاطه دارد نویسنده دست به خودسانسوری می‌زند.

گفت‌وگوهایی با آتوسا حصارکی:

برابری حقوق زن و مرد دغدغه‌ مهم زنان داستان نویس است

اعتماد مخاطبان به آثار تالیفی کم شده است

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha