• یکشنبه / ۹ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۱:۴۶
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1401110906559
  • خبرنگار : 71664

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم:

۷۰ موسسه آموزش عالی طی ۱۵ سال لغو مجوز شده‌اند

۷۰ موسسه آموزش عالی طی ۱۵ سال لغو مجوز شده‌اند

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نظام آموزش عالی ایران، پس از انقلاب اسلامی از منظر کیفی و کمی پیشرفت کرده است.

به گزارش ایسنا، دکتر روح‌الله رازینی در نشست خبری با عنوان "سفر کیفیت عتف" که صبح امروز ۹ بهمن ماه در وزارت علوم برگزار شد، در پاسخ به سوال ایسنا "درباره موسسات لغو مجوز شده با اعلام اینکه ۷۰ موسسه آموزش عالی طی ۱۵ سال لغو مجوز شده‌اند. مرکز نظارت نمی‌تواند درباره لغو مجوز یک موسسه تصمیم‌گیری کند اما گزارش‌هایی به مسئول تصمیم‌گیری درباره لغو مجوز ارائه می‌دهد. برخی از موسسه‌ها نیز با محدودیت در فعالیت‌ها مواجه شده‌اند و جذب دانشجو در این موسسات محدود شده است. 

وی درباره محدودیت فعالیت برخی موسسات گفت: کمیسیون ماده ۹ وزارت علوم هر ۲ هفته یکبار تشکیل می‌شود. جنس و ماهیت محدودیت‌ها متفاوت است ما نقش نظارتی بر عهده داریم و تصمیم در خصوص موسسات به عهده کمیسیون ماده ۹ است.

رازینی ادامه داد: در مجموع، تعداد موسسات غیرانتفاعی که در سراسر کشور فعال هستند به ۳۰۰ مورد نمی‌رسد که ۷۰ مورد از این موسسات در ۱۵ سال اخیر لغو مجوز شده‌اند و نقش نظارتی در چند سال اخیر افزایش یافته است. طی چند سال اخیر، توجه به مسائل و چالش های این موسسات بیشتر شده است. این موسسات با چالش‌های گوناگونی مواجه هستند که به حد نصاب نرسیدن تعداد اعضای هیئت علمی برای ایجاد یک رشته جدید از شاخص‌ترین این چالش‌ها است.

وی افزود: براساس آمار و اطلاعات منتشر شده،  تعداد دانشجویان در بدو انقلاب ۱۶۰ هزار نفر بود که تعداد این گروه در حال معادل ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است. 

این مقام مسول با بیان اینکه تعداد اعضای هیئت‌علمی در پیش از انقلاب اسلامی کمتر از ۱۰ هزار نفر بود، گفت: تعداد اعضای هیئت‌علمی تمام وقت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی  ۸۰ هزار نفر هستند.

دکتر رازینی ادامه داد: تعداد کل پذیرفته‌شدگان در دانشگاه در دوران پیش از انقلاب حدود ۵ تا ۶ هزار نفر بود اما میزان پذیرش در مقطع تحصیلات تکمیلی در پس از انقلاب ۱۵۰ هزار نفر  است.

رئیس مرکز نظارت وزارت علوم گفت: پیش از انقلاب، تعداد کل دانشجویان ۱۸ هزار نفر بود. تعداد دانشجویان به ازای هر ۱۰۰۰ نفر معادل ۴.۵ نفر بود اما این تعداد در پس از انقلاب به ۳۸ نفر به ازای هر هزار نفر رسیده است. 

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد:  انقلاب اسلامی مدعی تحول در حوزه‌های مختلف است که این دگرگونی‌ها مبتنی بر اقتضائات اسلامی است.  علم، تحقیق، پژوهش و دانش از مسائلی است که همواره مورد توجه رهبران انقلاب بوده است. انقلاب بر پایه مبنای شور و  دانشی قوی که از مبانی دینی اخذ شده، بنیان نهاده شده و به توسعه علم، تحقیقات و فناوری توجه کرده است. گواه این موضوع، شاخص‌هایی است که بیانگر وضعیت نظام آموزش عالی هستند.

دکتر رازینی با بیان اینکه از منظر کیفی توانسته‌ایم که رتبه ۱۵ در برخی از رتبه‌بندی‌های جهانی به دست بیاوریم، گفت:  این رتبه در برخی از رشته‌ها مانند شیمی و نانو به دست امده است. 

بررسی موضوع کیفیت آموزشی را به طور جدی در کانون توجه قرار داده‌ایم

وی با بیان اینکه " نهضت کیفیت و ارتقاء کیفیت" در دستور کار مرکز نطارت و ارزیابی قرار دارد، افزود: در این مسیر با اجرای ارزیابی دوره‌ای، دانشگاه‌های منتخب به عنوان نماینده مرکز نظارت انتخاب شده‌اند تا شبکه استانی نظارتی کامل شود. در این راستا ۳۵۰ عضو هیئت‌علمی در هیئت‌های نظارت استانی حضور دارند. بررسی موضوع کیفیت آموزشی را به طور جدی در کانون توجه قرار داده‌ایم.

وی با بیان اینکه زیرنظام‌های آموزش عالی با ابزارهای متفاوتی رصد و ارزیابی می‌شوند، اظهار کرد: هرکدام از زیرنظام‌ها با ابزارهای مختلف رصد می‌شوند. همچنین با تصمیم مقام عالی وزارت، دانشگاه‌های آزاد نیز مورد ارزیابی قراز می‌گیرند. تعداد واحدهای دانشگاهی دولتی و غیردولتی حدود ۲۵۰ مورد است که با احتساب  واحدهای شعبه‌دار، این تعداد به ۲۸۰۰ مورد می‌رسد. 

وی درباره ماهیت اقدام مرکز نظارت گفت: ما به دنبال ورود به تضمین کیفیت هستیم و نگاه ما برای کشف تخلفات و مشکلات با یک نگاه دستگیرانه نیست.

دکتر رازینی درباره محورهای حاکم بر ارزیابی گفت: شروع و راه‌اندازی جایزه کیفیت موسسات علمی است. وزارت علوم طی همکاری که با سازمان اداری و استخدامی داشته است که بر اساس این همکاری، موسسات برتر در جشنواره "شهید رجایی" انتخاب می‌شوند. نقش موسسات آموزش عالی طی سال‌های گذشته در این جشنواره کمرنگ بود اما در سال آتی، نقش موسسات افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه شاخص"بهره‌وری"در کانون توجه قرار دارد، اظهار کرد: رییس‌جمهور در دیدار با دانشگاهیان بر موضوع بهره‌وری تاکید کرد. همچنین وزیر علوم بر ارتقاء بهره‌وری تاکید دارد. شاخص‌های ارتقاء بهره‌وری استخراج شده است و برای این موضوع با سازمان ملی بهره‌وری تعامل داریم.

دکتر رازینی درباره  ارزیابی روسای موسسات آموزش عالی گفت: دولت درباره توجه و رصد جدی مدیران وعده داده است  که این موضوع نیز در کانون توجه وزرات علوم نیز قرار گرفته است. این موضوع به صورت رسمی در اجلاس اخیر روسای دانشگاه ابلاغ شد که در نشست بعدی به معرفی مدیران و اعلام نتیجه ارزیابی خواهیم پرداخت. هدف از این کار، توبیخ افراد بر اساس عملکرد نیست بلکه هدف استفاده از تجربیات افراد موفق است. 

رئیس مرکز نظارت وزارت علوم گفت: سفرهایی برای بررسی کیفیت آموزشی موسسات از سوی وزارت علوم انجام شده و این فرایند ادامه دارد. مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم در قالب اعزام هیئت‌هایی به استان ‌ها برای رصد موسسات و دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی کرده است و اولین سفر به استان قم بود و در سفر دوم به استان یزد می‌رویم. سفر کیفیت در واژه‌های مدیریتی استفاده می‌شود که برای تحقق آن گام برداریم. بخشی از برنامه موضوع آموزش و توانمندسازی کارشناسان آموزش است.

وی افزود: موضوع آمایش و توسعه آموزش عالی باید مبتنی بر اقتضائات بومی باشد و باید رشته‌های فاقد نیاز را شناسایی کرده و چالش‌ها را بازخورد دهیم.

دکتر رازینی درباره بحث حل مسائل موردی در استان‌ها گفت: علاوه بر اینکه مسائل را به صورت مستقیم رصد کنیم، در تلاش هستیم که چالش‌های موسسات در امر کیفیت را شناسایی و تدابیر لازم را اتخاذ کنیم.
 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha